تنش آبی در شهر های ایلام ، مردم چشم انتظار حل مشکل تامین منابع آبی

به گزارش وبلاگ خطاطی، بعضی شهر های ایلام به واسطه کاهش بارندگی های سال آبی جاری با مشکل تنش آبی روبرو هستند که این امر نارضایتی مردم این استان را در پی داشته است.

تنش آبی در شهر های ایلام ، مردم چشم انتظار حل مشکل تامین منابع آبی

به گزارش خبرنگار وبلاگ خطاطی، بعضی شهر های ایران به علت کاهش بارش ها و تغییرات اقلیمی در سال های اخیر با تنش آبی روبرو شدند و همین مسئله، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

آنالیز ها نشان می دهد که ایران در صندلی چهارم تنش آبی جهان واقع شده است و در تابستان سال 1400 هم به علت کاهش بارندگی های سال آبی جاری، این تنش آبی با شدت بیشتری نمایان می گردد و حتی پیش بینی شده که حدود 200 شهر ایران با این معضل روبرو شوند.

استان ایلام یکی از منطقه های بوده که مدتی است به شدت با مشکل تنش آبی و کمبود منابع آبی روبرو شده و این موضوع مورد نارضایتی مردم و کشاورزان نهاده شده و حتی خساراتی به آنان وارد آورده و گا ها مردم این استان در بخش های مختلف شاهد قطعی مکرر آب هم می شوند.

تنش آبی، گریبان شهرستان چوار را گرفت

آنالیز ها نشان می دهد که شهر ایلام در حال حاضر با کمبود حدود 200 لیتر آب در ثانیه روبرو است و علاوه بر آن، طبق گفته های استاندار ایلام سه شهر استان با مشکل تنش آبی شدید روبرو هستند که حل آن احتیاجمند برنامه ریزی جدی برای مدیریت تنش و جلوگیری از تبدیل شدن این مشکل به بحران است و بر همین اساس معاونت امور عمرانی استانداری، مدیریت بحران، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان موظف به آنالیز شرایط آب استان و تنش های احتمالی در شهر های ایلام، چوار و ملکشاهی و اتخاذ برنامه ریزی لازم در این خصوص هستند.

همانطور که گفته شد، چوار یکی از شهر های ایلام است که با مسئله تنش آبی روبرو است و همین موضوع باعث قطعی مکرر آب در این شهرستان شده و مردم بعضی منطقه ها این شهرستان گاهی شاهد قطعی سه روزه آب هم بودند و این قطعی های پی در پی، نارضایتی آنان را در پی داشته و پیگیری هایی برای برطرف شدن این مشکل از سوی مسئولان آب و فاضلاب استان داشتند.

البته سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی هم پیگیر این جریان بوده و به تازگی اعلام نموده که به این منظور تماسی با مدیرعامل آب و فاضلاب برای تسریع در تامین آب شهرستان چوار داشته و به او گفته که هر چه سریعتر مشکل آب این شهرستان را حل نمایند تا بیش از این مردم با مشکل آب روبرو نباشند.

در نهایت با پیگیری هایی که از سوی مردم و مسئولان استانی صورت گرفت، تصمیم بر این شد که تا زمان تامین آب پایدار شهرستان چوار، آب به وسیله 4 تانکر آبرسان به این منطقه انتقال پیدا کند تا مردم در بی آبی به سر نبرند.

تشنگی شهرستان ملکشاهی!

در ملکشاهی هم با اینکه سد ایلام در فاصله چند کیلومتری این شهرستان واقع شده و با وجود اینکه سرچشمه سه رودخانه از این منطقه گرفته می گردد، مردم ملکشاهی سال هاست که با مشکل تامین آب شرب دست و پنجه نرم می نمایند.

شواهد نشان می دهد که پیگیری های اهالی ملکشاهی در زمینه برطرف معضل کمبود آب شیرین در این شهرستان در نهایت به وعده بهره برداری از پروژه آبرسانی به ملکشاهی (پروژه آب شیرین کن ملکشاهی) ختم شد و اواسط مردادماه سال 1399 بود که فاز اول این پروژه با اعتبار 70 میلیارد ریال و با ظرفیت یک هزار و 200 متر مکعب بعد از گذشت 7 سال، به صورت آزمایشی در مدار آبرسانی شهرستان نهاده شد و اواخر سال 1399 فاز دوم این پروژه با اعتبار 65 میلیارد ریال و ظرفیت 28 لیتر در ثانیه به مرحله اجرا رسید و قرار بود با بهره برداری از آن، مشکل آب شهر ارکواز ملکشاهی برطرف گردد. با این وجود، هنوز بعضی شهر ها و روستا های این شهرستان با مشکل تامین منابع آب شیرین روبرو هستند و مردم انتظار حل این بحران از مسئولان مربوطه را دارند.

زنگ خطر تنش آبی در ایلام

نورالله تیموری، مدیرعامل آبفای استان ایلام هم به تازگی درباره مسئله تنش آبی و کمبود منابع آب شیرین استان، گفت: کاهش اندازه بارندگی و مقایسه آن نسبت به دوره های بارشی گذشته و هشدار سازمان های مسئول، همه نشان از آن دارد که زنگ خطر کم آبی و تنش آبی در استان ایلام و حتی کشور به صدا درآمده است. سعی ما این است که با اجرای تمهیدات لازم تابستان امسال را بدون مشکل پشت سر بگذاریم از این رو، تسریع در اجرای پروژه ها، اجرای برنامه های مقابله با مشترکان پرمصرف و انشعابات غیرمجاز می تواند راهی برای گذر از چالش های کنونی حوزه آب باشد.

تیموری اعلام نمود: شناسایی و جمع آوری انشعابات غیرمجاز در مدیریت تامین و توزیع آب شرب بسیار حائز اهمیت است چرا که انشعاب غیرمجاز و اصراف آب شرب موجب افت فشار و قطعی های مکرر می گردد.

مدیرعامل آبفای استان ایلام بیان نمود: با توجه به اینکه شهر ایلام با کمبود حدود 200 لیتر در ثانیه روبرو است، طرح ارتقای آب از سد ایلام به اندازه 200 لیتر در ثانیه با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و این طرح برای تکمیل شدن 32 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد. از سویی، با توجه به افزایش دما و بالا رفتن اندازه مصرف آب در ساعت های اوج گرما از همشهریان تقاضا داریم در این زمینه صرفه جویی نموده تا بتوانیم تابستان سخت پیش رو را با کمترین اندازه قطعی آب سپری کنیم.

با این اوصاف، حل مسئله تنش آبی و پشت سر گذاشتن این بحران در تابستان امسال احتیاج به همراهی و همکاری مردم و مسئولان استان ایلام دارد و احتیاج است که هر چه سریعتر پروژه هایی که با هدف تامین منابع آبی در استان نیمه تمام ماندند، تکمیل شوند و آب مصرفی مورد احتیاج مردم و کشاورزان منطقه تامین گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تنش آبی در شهر های ایلام ، مردم چشم انتظار حل مشکل تامین منابع آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش آبی در شهر های ایلام ، مردم چشم انتظار حل مشکل تامین منابع آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید