مظفر: فریز کردن زمین های منطقه ها 18 و 19 تهران ضد عدالت است، پیرهادی: سرعت کم شهرسازی دلیل گرانی قیمت مسکن

به گزارش وبلاگ خطاطی، سرعت کم شهرسازی در تهران و افزایش سرسام آور قیمت مسکن با توجه به جمعیت بالای 10 میلیون شهر تهران یکی از موضوعات مهمی بود که اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به آن پرداختند.

مظفر: فریز کردن زمین های منطقه ها 18 و 19 تهران ضد عدالت است، پیرهادی: سرعت کم شهرسازی دلیل گرانی قیمت مسکن

به گزارش وبلاگ خطاطی، در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر درباره طرح تفصیلی تهران، شکل ساخت و ساز در شهر به خصوص در منطقه ها جنوبی، گرانی مسکن و.... صحبت کردند که نطق 5 عضو شورای شهر را به ترتیب می خوانید:

میثم مظفر، عضو شورای شهر:

*نه تنها هیچ عارضه ای برای شورا نیست بلکه سوال ما این است که چنین تضارب آرائی در مورد دیگر مسائل در شورا انجام نمی گردد، گفت: دغدغه ما عدالت است اما اگر زمین هایی را در چند دهه در منطقه 18 و 19 فریز کنیم ضد عدالت است. اگر املاک به درستی بارگذاری گردد و مطلوبیت مالی شکل گیرد نسخه رهایی بخش برای منطقه 18 و 19 خواهد بود و هم می توان سرانه در این منطقه ها تعریف کرد و هم بارگذاری را دنبال کرد.

*جمعیت 10 میلیون و 500 هزار نفر برای جمعیت پذیری ناشی از طرح تفصیلی تهران پیش بینی شده است، امروز جمعیت 9 میلیون و 100 هزار نفر است؛ برای منطقه ها جنوبی بازنگری در افق جمعیتی طرح تفصیلی و جامع و احیای این منطقه ها از مباحثی است که باید مورد توجه باشد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا:

*اگر شهرسازی سرعت کمی داشته باشد به شهر آسیب خواهد زد، این روند در دوره قبلی باعث شد فراوری مسکن صورت نگیرد و قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد.

* نوسازی در شهر تهران باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد؛ کمیسیون ماده پنج، هفت عضو دارد که یکی از اعضای آن شهردار تهران است و حتی رئیس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر در کمیسیون حضور دارد و جزء هفت نفر نیستند بنابراین تصمیمات این کمیسیون در سطح کلان کشور است و وزرا در آن تصمیمات نقش دارند. آنالیز این موضوع بسیار مورد اهمیت است اما باید تمام ابعاد آنالیز گردد چون در غیر این صورت ذهنیت هایی را در جامعه ایجاد خواهد نمود که احتیاج به شرح خواهد داشت.

*دوشان تپه بن بستی را در منطقه ایجاد نموده بود، بازگشایی این محدوده یکی از مطالبات شهروندان منطقه بود و مشخص تکلیف آن قطعا بر رضایت مردم مؤثر خواهد بود چراکه مسائل ترافیک وجود دارد و حتی تردد خودروهای امدادی نیز در معابر اطراف به علت ترافیک موجود بسیار سخت است.

* وقتی قانونی تصویب می گردد هر کسی بخواهد ساخت و ساز انجام دهد اگر سه تا پنج برابر تجمیع کند می تواند از قانون استفاده کند،این تصمیم می تواند جلوی رانت و فساد را بگیرد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا:

* بنده نقدی به طرح اینگونه سوالات دارم، این مسائل باید در کمیسیون های مختلف مورد گفتگو قرار بگیرد و مجریان دفاعیات خود را داشته باشند و پس از بحث به راهکار برسند و راهکارها در دستور کار هیئت رئیسه قرار بگیرد. امروز باید در شورا مسائل را حل کنیم. اگر قرار است مسئله ای را حل کنیم روال برطرف آن این نیست.

* کسانی که این موارد را مطرح می نمایند رئیس کمیسیون هستند، کمیسیون ماده پنج یک نهاد قانونی است و وقتی به مقایسه اختیارات کمیسیون به شورا می پردازیم که البته مورد نقد ما نیز هست، باید در کمیسیون ها مورد آنالیز قرار بگیرد و در مجلس شورای اسلامی برطرف گردد. حضور اعضای شورا در کمیسیون ماده پنج در مجلس شورای اسلامی رد شده بود و امروز دست ما در مجلس باز است و می توانیم گره گشایی کنیم.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا:

* منطقه 13 در محدوده شهری ایستگاه آتش نشانی ندارد چراکه زمین نداشته است، بن بست بودن محدوده پیروزی برای همه مشهود است؛ شهرداران مشخص تکلیف پادگان دوشان تپه را غیر قابل تصور می دیدند اما خوشبختانه بخش اعظم مشکل این پادگان برطرف شده و 65 درصد به سرانه فضای سبز و ایمنی منطقه اضافه می گردد و 35 درصد در اختیار ارتش است.

* قرار شده برای باند پادگان اتفاقی نیفتد و حفظ گردد و این نشان دهنده اهمیت به موضوع ایمنی است و دغدغه وجود باند از بین می رود.

* مقدار حق السهم شهرداری و ارتش مطرح شد که قابل قبول ما نیست، برآورد شده بود که آپارتمان هر متر 120 میلیون تومان است؛ بنده در سایت دیوار جستجو کردم و در زاهد گیلانی متری 58 میلیون تومان و در قاسم آباد هر متر 90 میلیون تومان است و اینکه میانگین آن چگونه 120 میلیون تومان عنوان شد، جای سوال دارد. خواهش من این است که به موضوعات عادلانه نگاه گردد.

جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا:

* نباید حساس شویم که طرح موضوعات با هدف تضعیف جریانات است و باید از آن استقبال کرد؛ مردم باید بدانند که تهران به چه شکل اداره می گردد و مسئولان اداره شهر با چه مصائبی رو به رو هستند. یکی از موضوعات مهم رعایت خط قرمزها در طرح جامع و طرح تفصیلی است و یکی از آنها جمعیت پذیری و ظرفیت واگذاری جمیعتی است که بارها مورد تذکر بوده و در کمیسیون ماده پنج باید رعایت گردد.

* انتظار ما از کمیسیون ماده پنج و شهردار تهران به عنوان رئیس، رعایت قانون است، در طرح های کلان باید موارد در شورا مطرح و چکش کاری گردد؛ کمیسیون ماده پنج یک فرصت است و از بعضی از مصوبات این کمیسیون همانند مصوبه کن و نفرآباد در شهرری می توان استفاده کرد و نباید آن را به تهدید تبدیل کرد و باید چکش کاری بهتری نسبت به این موضوع انجام گردد.

*پنج بار طرحی در مورد کمیسیون ماده پنج به هیئت رئیسه آورده شد و بحث های مفصلی در کمیسیون شهرسازی صورت گرفت اما بنابر مصلحت در صحن شورا مطرح نشد و درست نیست اینگونه مطرح گردد که کمیسیون شهرسازی موضوع را موردتوجه قرار نداده و فی البداهه آن را مطرح نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "مظفر: فریز کردن زمین های منطقه ها 18 و 19 تهران ضد عدالت است، پیرهادی: سرعت کم شهرسازی دلیل گرانی قیمت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مظفر: فریز کردن زمین های منطقه ها 18 و 19 تهران ضد عدالت است، پیرهادی: سرعت کم شهرسازی دلیل گرانی قیمت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید