هنر خود جذبه دارد، مستندساز باید محتوای درست انتخاب کند

به گزارش وبلاگ خطاطی، سهیل کریمی به آنالیز موضوع انقلاب و سینمای مستند و نقش آن در مقاومت انقلاب پرداخت و گفت: جذبه هنر خود مخاطب را همراه می نماید، اما مستندساز باید سواد بصری و تکنیکال را بالا ببرد و در انتخاب محتوا دقت کند.

هنر خود جذبه دارد، مستندساز باید محتوای درست انتخاب کند

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ خطاطی، سهیل کریمی (مستند ساز) در برنامه تبادل نظری فرهنگی رادیو تبادل نظر با موضوع انقلاب و سینمای مستند و نقش آن در مقاومت انقلاب اسلامی راجع به سینمای مستند و فراز و نشیب هایی که در طی سال های اخیر داشته است و نقشی که می تواند در تغییر نگرش مخاطبان ما ایجاد کند گفت: شروع سینمای ما با مستند بوده است. ماجرای سینما، اختراع دوربین تصویر برداری با سینمای مستند شروع شده است و می توان مظفر الدین شاه قاجار را از اولین مستند سازان کشور دانست.

وی با اشاره به فراز و نشیب سینمای ایران گفت: دقیقا پنج سال بعد اختراع دوربین تصویر برداری ایران به لحاظ کاربرد صاحب این تکنولوژی شد. پیش از انقلاب ما شکل های مختلف مستند را داشتیم که عمدتا کسانی که ادعای روشنفکری داشتند یا وابستگی به برخی ارکان نظام طاغوت داشتند در آن حوزه فعالیت می کردند و کمتر کسی را می دیدیم که به صورت مستقل مستند بسازد. انقلاب اسلامی در اصل در حوزه رسانه با یک ژانر دیگری از مستند به پیروزی رسید. صوت مستند و نوار های کاست امام که از پاریس می رسید محرک مردم بوده است و خط مشی را فراوری می کردند.

کریمی اضافه کرد: در حین پیروزی انقلاب اسلامی کسانی بودند شروع به تصویر برداری کردند. آثار آن ها را سینما و تلویزیون پخش نمی کرد، ولی به محض اینکه انقلاب اسلامی به ثمر رسید به شکل های مختلف مستند سازان شروع به رشد و نمو کردند.

وی شهید مرتضی آوینی را یکی از مصادیق این موضوع دانست و گفت: شهید آوینی و گروهش از سال 1358 به گوشه هایی رفتند که مستقیما تحت ظلم بود. مستند (خان گزیده ها) جزو اولین مستند بعد از انقلاب بود که جنایات خان های طاغوتی را به تصویر کشید و یا مستند (بشاگرد دیار فراموش شدگان) گزارش مستند از کشف بشاگرد توسط اردو های جهادی بود که پس از آن مستند (هفت قصه از بلوچستان) ساخته شد.

این مستندساز شروع مستند حقیقت را با شروع دفاع مقدس و در خلال 45 روز مقاومت مردم خرمشهر اعلام کرد و اضافه کرد: شهید مرتضی آوینی همراه گروهشان مستند حقیقت را ساختند و این دقیقا شروع کار بود. در طول دفاع مقدس گروه روایت مقدس و گروه جهاد وگروه چهل شاهد هم فعالیت هایی را داشتند. از این چهل نفر سی و دو نفر شهید شدند.

وی با اشاره به اینکه مستند تاثیرش بسیار است و سندیتش مخاطب را بیشتر جذب می نماید شرح داد: این مستندسازان بادوربین های سوپر هشت آموزش دیدند بیست نفر آن ها کارگردان و تصویربردار و بیست نفر دیگر دستیار و صدابردارشدند و صحنه های بسیار نابی شکار می کردند و مردم با تماشای همین مستند ها به جهاد تشویق می شدند.

کریمی اعلام کرد: در منشور هنرمندان حضرت امام (ره) دقیقا اشاره می نماید یک هنرمند حزب اللهی یا انقلابی سراغ چه سوژه هایی باید برود. محتوا را در آنجا پیدا کند این مرحله اول است. نگاه کردن محتوا با یک نگاه آرمان خواهانه برای دریافت دست محرومان و برای سمت زمینه سازی ظهور برود. همه این ها در کلام حضرت امام (ره) است. مقام رهبری تاکید دارند بچه مسلمان ها اول محتوا را پیدا بنمایند و تکنیک را پیاده نمایند تا مخاطب را درگیر نمایند. دل پاکی بچه های مسلمان در عرصه هنر خودش؛ خود به خود جذبه دارد.

وی اضافه کرد: حرف هایی قابل زدن است که جهان خریدارش است، اما باید تخصص محور عمل کرد افرادی که وارد این عرصه شده اند با تمام توان آمده اند منتها اینکه چه طور از این ها حمایت شده است و عرصه هنر چه طور مدیریت می گردد مساله ای قابل آنالیز است.

این مستندساز گفت: ما در وهله اول احتیاج به محتوای خوب و مهندسی فرهنگی داریم. مستند سازی را به شکل خاص نباید به عنوان هدف قرار بدهیم این ها وسیله هستند که ما را به هدف برسانند اگر به عنوان هدف قرار بدهیم در مقایسه با جهانیی که پر از ثروت و تکنولوژی است و صندلی ما دلسردی ایجاد می گردد پس با همان اعتقاد با جلیقه تقوی به قول حضرت امام (ره) که فرمودند باید جلو آمد یقینا خیلی از قلل را فتح خواهیم کرد.

کریمی ادامه داد: من در سوریه با حمایت شهید حسین همدانی که ویژه ترین عملیات را انجام می دادند قول دادم مستندی از این بچه ها می سازم که خود شما تا بیست سال دیگر جرات پخش نداشته باشید من از عملیات هایی تصویر گرفتم و شوخی هایی که درشب ها می کردند و در روز ها شهید می شدند. تصاویری دریافتد خدا کند از دلاوری های این شهدا بماند. الان وظیفه من این است این مواد را آماده کنم.

وی در انتها گفت: مستندسازان باید با انتخاب و جمع آوری محتوا مستقل و بر اساس دیدگاه خودشان کار نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هنر خود جذبه دارد، مستندساز باید محتوای درست انتخاب کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر خود جذبه دارد، مستندساز باید محتوای درست انتخاب کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید