جدیدترین قیمت برنج ایرانی ، رقابت وارداتی ها با برنج ایرانی

به گزارش وبلاگ خطاطی، افزایش فراوری، واردات مناسب و اعلام خرید تضمینی برنج از سوی دولت، قیمت برنج ایرانی را در راستا کاهش قرار داده است.

جدیدترین قیمت برنج ایرانی ، رقابت وارداتی ها با برنج ایرانی

به گزارش وبلاگ خطاطی، برنج؛ کالای پرحاشیه سال گذشته، ظاهرا سال جاری قرار است بازار آرام تری داشته باشد. قیمت برنج تا تیرماه همچنان به روال سال قبل روند رشد را طی کرد و تا بالای 150هزار تومان هم رسید، اما انتشار اخبار مثبت این حوزه از افزایش مقدار فراوری تا لغو ممنوعیت فصلی واردات و تداوم عرضه برنج خارجی در بازار توانست در کنار کاهش نسبی تقاضا، آرامش را مهمان بازار این محصول پرمصرف کند.

در استان های فراورینماینده اما این کاهش قیمت به مذاق همه خوش نیامده و خبرهای رسیده حاکی از آن است که عده ای از فراورینمایندگان در انتظار رشد دوباره قیمت از عرضه محصول شان خودداری می نمایند؛ این در حالی است که دولت نیز برای ایجاد ثبات در بازار و البته پیشگیری از زیان کشاورزانی که هزینه های فراوریشان در سال های اخیر بالا رفته، همزمان با معین نرخ برای این محصول، گزینه خرید تضمینی را روی میز قرار داده است.

برنامه های حمایتی دولت از خریدار و فروشنده

معاون برنامه ریزی و امور مالی وزارت جهادکشاورزی در روزهای گذشته از نهایی شدن قیمت برنج اطلاع داد و گفت: این نرخ در روزهای آینده اعلام خواهد شد تا به طور عملی وزارت جهادکشاورزی وارد بازار برنج گردد.

به گفته محمد قربانی، وزارت جهادکشاورزی به طور مستقیم وارد فرایند خرید در بازار برنج می گردد که این امر، خرید از برندهای بزرگ را هم در پی دارد و باعث تحرکات خوبی در بازار برنج خواهد شد.

او بدون اینکه رقم توافق شده برای قیمت برنج را ذکر کند، گفت: دولت درصدد است برای تنظیم بازار برنج ایرانی، قیمت این محصول را براساس نرخ های مصوب اعلام کند؛ زیرا بازار برنج مستعد بروز نوسانات قیمتی است که با مداخله هدفمند دولت در بازار با هدف افزایش سود فراورینماینده، کنترل بازار در اختیار دولت قرار می گیرد. بازار برنج از مسائل مهم و جدی در کشور محسوب می گردد و شالیکوبی ها هم پر از برنج هستند.

این خبر با استقبال فراورینمایندگان نیز روبه رو شد و دبیر انجمن فراورینمایندگان برنج بیان کرد کشاورزان در انتظار اعلام قیمت برنج از سوی وزارت جهادکشاورزی هستند.

قیمت تضمینی می تواند به نفع کشاورز باشد

علیزاده شایق با بیان اینکه خرید و فروش برنج در شمال راکد مانده است، از امتناع کشاورزان از عرضه محصول به بازار اطلاع داد و گفت: برنجکاران به فروش برنج به کارخانه ها و بازار اقدام نمی نمایند و تصور می نمایند اگر دیرتر برنج خود را به فروش برسانند، سود بیشتری کسب می نمایند، اما نمی دانند دلالان بیکار نمی مانند و روی هر مقدار سودی که نصیب کشاورز گردد، قیمت ها را بالا می برند که در نهایت این افزایش قیمت ها به ضرر مصرف نماینده خواهد بود.

او معین قیمت تضمینی را به نفع کشاورز دانست؛ به شرطی که هزینه های آنان را پوشش دهد؛ این درحالی است که روند واردات برنج نیز بعد از 2ماه نوسان به حالت عادی درآمده است.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج در گفت وگو با وبلاگ خطاطی از واردات 700هزار تن برنج در نیمه اول سال اطلاع داد و این مقدار واردات را مطابق هدفگذاری های نیمه اول سال دانست.

به گفته مسیح کشاورز، پیش بینی می گردد تا خاتمه سال رقم کل واردات به یک میلیون و 400هزار تن برسد که 40 درصد این واردات از نوع برنج سفید پاکستانی است.

رقابت وارداتی ها با برنج ایرانی

طی 2ماهی که از اعلام خبر لغو ممنوعیت واردات برنج می گذرد، اظهارنظرهای مختلفی در نقد این تصمیم دولت از سوی افرادی اجرا شده که معتقدند واردات می تواند بازار برنج ایرانی را تهدید کند.

دبیر انجمن واردنمایندگان برنج در این زمینه گفت: افزایش قیمت برنج ایرانی علت گرایش بیشتر مصرف نمایندگان به برنج خارجی در سال های گذشته بوده؛ درحالی که نوع برنج های وارداتی با برنج ایرانی متفاوت بوده است. اما در واردات سال جاری 40درصد حجم خرید به برنج سفید پاکستانی اختصاص یافته که می تواند رقیب برنج ایرانی در بازار باشد.

کشاورز اضافه کرد: تا امروز واردات فقط برای تنظیم بازار برنج انجام می شد، اما سال جاری برنج های سفید وارداتی می توانند به عنوان رقیبی جدی برای برنج ایرانی مانع افزایش بی رویه قیمت این نوع برنج در بازار باشند.

به گفته وی، واردنمایندگان با حداقل سود اقدام به عرضه محصول خود نموده اند و این باعث شده قیمت برنج هندی از 40هزار تومانی که تا چند ماه پیش عرضه می شد به 32تا حداکثر 35هزار تومان کاهش داشته باشد و برنج پاکستانی نیز که بین 40تا 45هزار تومان قیمت داشت، وارد فاز کاهش قیمت گردد.

این فعال مالی پیش بینی کرد با تامین منابع واردات، برنج های تازه وارداتی با قیمت های پایین تری در بازار مصرف عرضه شوند.

در همین حال قاسم علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی تهران در گفت وگو با وبلاگ خطاطی، حداکثر قیمت برترین برنج ایرانی در بنکداری ها را بین کیلویی 85تا 90هزار تومان بیان کرد و اضافه کرد: برای برنج ایرانی همچنان انتظار کاهش قیمت را داریم و به همین علت نمی توان قیمت مشخصی بیان کرد.

  • برنج ایرانی مقرون به صرفه چه زمانی به دست مردم می رسد؟ | شالیکاران به فروش رضایت نمی دهند | تازهترین قیمت برنج در بازار
منبع: همشهری آنلاین

به "جدیدترین قیمت برنج ایرانی ، رقابت وارداتی ها با برنج ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدیدترین قیمت برنج ایرانی ، رقابت وارداتی ها با برنج ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید