حال که شیائومی رتبه نخست را دارد، آیا می تواند بالاتر از سامسونگ بماند؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، شیائومی در سال 2020 با عبور از هواوی پیروز شد رتبه سوم بازار موبایل را آن خود کند و در سه ماهه دوم 2021 هم با کنار گذاشتن اپل توانسته رتبه دوم بازار موبایل را از آن خود کند. در این مدت سهم بازار شیائومی 17 درصد و سهم بازار اپل 15 درصد بوده و این یک دستاورد عظیم برای این شرکت چینی محسوب می گردد.

حال که شیائومی رتبه نخست را دارد، آیا می تواند بالاتر از سامسونگ بماند؟

بدون شک فرایند پیروزیت های شیائومی در این نقطه به انتها نرسیده و بر اساس یک گزارش تازه، در ماه ژوئن توانسته با داشتن سهم بازار 17.1 درصدی شرکت سامسونگ را با سهم بازار 15.7 درصدی پشت سر بگذارد. بنابراین با توجه به پیروزیت های اخیر شیائومی یک سؤال مهم مطرح می شود؛ آیا شیائومی می تواند این فرایند را حفظ کند و برای بیش از یک ماه سامسونگ را زیر سایه خود نگه دارد؟

شیائومی چگونه به صدر بازار موبایل رسید؟

شاید عظیم ترین علت پیروزیت های اخیر شیائومی، تحریم های آمریکا علیه هواوی باشد. هواوی روزبه روز در حال عظیم تر شدن بود اما حالا به علت تحریم های آمریکا تا حد زیادی از بازار دنیای حذف شده است. این تحریم ها کار شیائومی را برای رشد بیشتر آسان تر کردند و در سه ماهه سوم 2020 پیروز به پشت سر گذاشتن هواوی شد. در این میان، هواوی طبق تازهترین گزارش های منتشر شده دیگر بین 5 شرکت عظیم دنیا و بازار چین قرار ندارد.

شیائومی از این فرصت برای رشد در بیش از 100 بازار دنیای استفاده کرد که هواوی در بعضی از این بازارها مانند اروپا و جنوب شرق آسیا حضور قابل توجهی داشت. در حقیقت، تحلیلگران اعلام نموده اند که شیائومی در اروپا با رشد 50 درصدی روبه رو شده و طی ماه های اخیر در آفریقا و آمریکای جنوبی هم به ترتیب 150 و 300 درصد رشد نموده است.

خروج هواوی فرصت ایدئالی را برای شیائومی به خصوص در زمینه همکاری با اپراتورهای مخابراتی در دوران 5G فراهم کرد. اگرچه شیائومی برای گوشی 5G می میکس 3 در سال 2019 همکاری با اپراتورهای مخابراتی را شروع نموده بود، اما طی ماه های اخیر این همکاری ها بیشتر شده اند. در سپتامبر 2020 این شرکت فقط با حدود 50 اپراتور در ارتباط بود ولی شیائومی حالا با حدود 150 اپراتور در سرتاسر دنیا قرارداد همکاری امضا نموده است.

البته شیائومی تنها شرکتی نیست که از مسائل هواوی بهره می برد و در این میان باید به برندهایی مانند اوپو، ریلمی و ویوو هم اشاره کنیم که رشد قابل توجهی نموده اند و می خواهند به این رشد ادامه دهند. اما گزارش ها نشان می دهد که شیائومی توانسته در این زمینه بیشترین بهره را از سقوط هواوی ببرد. در همین زمینه اگر به فهرست های پرطرفدارترین گوشی ها در بازار دنیای نگاهی بیندازید، می توانید نام تعدادی از گوشی های ردمی را مشاهده کنید.

احتمال ماندگاری در صدر جدول

سامسونگ تقریبا یک دهه است که در صدر بازار نهاده شده است و به همین دلیل فرستادن این شرکت به مقام دوم به هیچ اسم کار آسانی نیست. هواوی اگرچه برای یک دوره 3 ماه پیروز به انجام چنین کاری شد، اما ترکیب بحران کرونا و تحریم های تجاری به معنای این بود که هواوی نمی تواند این مقام را حفظ کند.

به غیر از گزارش ماه ژوئن که از غلبه شیائومی بر سامسونگ خبر می دهد، باید خاطرنشان کنیم در سه ماهه دوم 2021 سهم بازار این دو شرکت فقط 1 درصد اختلاف داشته است. شیائومی برای دستیابی به این پیروزیت توانسته از رشد 83 درصدی بهره ببرد ولی رشد سامسونگ فقط 8 درصد بوده است.

به عبارت دیگر، اگر شیائومی بتواند برای مدتی به رشد انفجاری خود ادامه دهد، برای مدت بیشتری می تواند در صدر بازار باقی بماند. در این میان، بحران کرونا در ویتنام می تواند برای سامسونگ گران تمام شود. شرکت کانالیس گزارش داده که در پی موج تازهی از بحران کرونا در ویتنام، اندازه فراوری گوشی های سامسونگ کاهش پیدا نموده و منجر به کمبود گوشی در بازارهای مختلف شده است. بنابراین شیائومی به خصوص برای پر کردن جای خالی گوشی های سری گلکسی A می تواند از این فرصت استفاده کند. البته گفته می شود سامسونگ در سه ماهه سوم 2021 به احتمال زیاد به طور کامل بر این مشکل غلبه می نماید.

بعلاوه این شرکت چند روز دیگر از تازهترین گوشی های تاشوی خود رونمایی می نماید که انتظار می رود نسبت به سال 2020 حدود 3 برابر عایدی بیشتری را برای سامسونگ به ارمغان بیاورند. اما این موضوع چه تأثیری بر سهم بازار تمام گوشی های سامسونگ خواهد داشت؟ بر اساس تخمین های اجرا شده، سامسونگ در سال 2021 می تواند حدود 9 میلیون گوشی تاشو راهی بازار کند که در برابر کل بازار موبایل عدد قابل توجهی محسوب نمی شود.

شیائومی به غیر از نگرانی برای سامسونگ، باید فاصله خود را از اپل هم حفظ کند. در سه ماهه چهارم 2020، اپل به لطف فروش بالای آیفون های تازه و کاهش فروش گوشی های سامسونگ بعد از 4 سال توانست به رتبه اول برسد. روی هم رفته زمانی که اپل از آیفون های تازه رونمایی می نماید، این گوشی ها معمولا تا چند ماه فروش بسیار بالایی دارند.

زمانی که شیائومی بتواند خیال خود را از اپل راحت کند، با تمرکز بیشتری به غلبه بر سامسونگ توجه نشان می دهد. اما شیائومی برای شکست سامسونگ در بلندمدت، باید مراقب دیگر شرکت های عظیم بازار موبایل هم باشد.

به اسم مثال شیائومی توانست رتبه سوم بازار آمریکای جنوبی را از آن خود کند ولی در این بازار موتورولا با داشتن سهم بازار 21 درصدی شرکت بسیار مهمی محسوب می شود. با توجه به گزارش های منتشر شده، شیائومی با تمرکز بر بازارهای مکزیک و کلمبیا به پیروزیت های مهمی دست پیدا نموده و رویکرد این شرکت نشان می دهد که در جهت درستی نهاده شده است.

آمریکای جنوبی تنها منطقه ای نیست که به غیر از سامسونگ شرکت های مهم دیگری حضور گسترده ای دارند و باید به آفریقا هم اشاره کنیم. اما در این بازار هم موتورولا هواداران زیادی دارد و باید به برندهای ناشناخته ولی محبوب چینی مانند Infinix، Itel و Tecno هم اشاره کنیم.

در حقیقت، گزارش شرکت کانترپوینت نشان می دهد که برند Tecno در سال 2020 با داشتن سهم بازار 18 درصدی رتبه اول این بازار را در اختیار داشته است. اما شیائومی با وجود کوشش های گسترده توانسته سهم خود را از 2 درصد به 4 درصد برساند. این یعنی در این بازار مهم جای رشد زیادی وجود دارد. با توجه به اینکه شیائومی به تازگی اولین دفتر رسمی خود را در آفریقا افتتاح نموده، به نظر می رسد مدیران این شرکت بالاخره می خواهند توجه بیشتری به این بازار مهم نشان بدهند.

آیا شیائومی برای ماندن در صدر به بازار آمریکا احتیاج دارد؟

در این میان باید به بازار آمریکای شمالی بپردازیم که سامسونگ بخش قابل توجهی از آن را در اختیار دارد. هواوی بدون حضور در این بازار توانست رشد شگفت انگیز خود را امکان پذیر کند ولی شیائومی اگر به طور گسترده راهی این بازار شود، خیلی راحت تر می تواند برای بلندمدت صدر بازار موبایل را تصاحب کند.

شرکت های چینی برای حضور در این بازار با موانع زیادی روبرو می شوند و مثلا هواوی که به وسیله اپراتور مخابراتی AT&T می خواست وارد این بازار شود، به علت فشار دولت آمریکا به این هدف نرسید. شیائومی هم سال 2018 از قصد خود برای ورود به این بازار مهم اطلاع داد ولی هنوز در این زمینه هیچ چیزی نهایی نشده و معلوم نیست که چه زمانی به این بازار مهم دست پیدا می نماید.

آیا شیائومی در نهایت مانند هواوی قربانی تحریم های گسترده دولت آمریکا می شود؟ همان طور که احتمالا می دانید، در اواخر دولت ترامپ نام شیائومی به اتهام همکاری با ارتش چین در فهرست سیاه آمریکا نهاده شد. بعد از این تصمیم، شیائومی از دولت آمریکا شکایت کرد و در نهایت وزارت دفاع آمریکا با خروج شیائومی از این فهرست موافقت کرد که یک پیروزی بسیار مهم برای شیائومی محسوب می شود.

یکی از نشانه های دلگرم کننده برای شیائومی، بحث رشد وان پلاس در بازار آمریکا است. وان پلاس از سال 2018 به لطف همکاری با اپراتور T-Mobile در این بازار حضور دارد و در ادامه قرارداد همکاری با اپراتورهای Sprint و Verizon امضا نموده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، وان پلاس تنها برند موجود در بازار آمریکا بود که در سال 2020 رشد کرد و در نیمه اول 2021 هم در این بازار با بیشترین سرعت رشد روبه رو شده است.

پرچم داران تمام عیار شیائومی وارد می شوند

سال گذشته در یک مطلب به احتمال پر شدن جای خالی هواوی به وسیله شیائومی پرداختیم و اشاره کردیم که این شرکت باید توجه زیادی به گوشی های پرچم دار خود نشان بدهد. حالا پرچم دار مجذوب کننده و تمام عیاری مانند می 11 اولترا نشان می دهد که این نوع گوشی ها بیشتر از گذشته در مرکز توجه شیائومی نهاده شده اند.

اولین پرچم دار ضد آب شیائومی سرشار از ویژگی های مجذوب کننده است و رقیب قدری برای پرچم داران سامسونگ و اپل محسوب می شود. از نمایشگر QHD+ با رفرش 120 هرتز و دوربین های فوق العاده گرفته تا نمایشگر ثانویه در ماژول دوربین و شارژ بسیار سریع، این گوشی از نظر امکانات توجه انواع و اقسام کاربران را جلب می نماید. ضمناً این گوشی 1200 یورو قیمت دارد و این یعنی به هیچ اسم پرچم دار ارزانی محسوب نمی شود که با توجه به امکانات موجود در آن، چنین قیمتی منطقی است.

اگرچه گوشی های ارزان قیمت و ارزان همچنان اهمیت زیادی برای شیائومی دارند، اما از طرف دیگر نباید مزایای گوشی های پرچم دار را از قلم بیندازیم و این گوشی ها می توانند یک استراتژی کلیدی برای منظره رشد شیائومی باشند. اگرچه آمار فروش این گوشی ها به پای بعضی گوشی های ارزان قیمت شیائومی نمی رسند، اما از طرف دیگر عایدی به دست آمده از آن ها به این شرکت اجازه می دهد که تعداد بیشتری گوشی میان رده و پایین رده ارزان قیمت را راهی بازار کند. علاوه بر این، سود دریافتی از آن ها برای کارهایی مانند تحقیق و توسعه و بازاریابی هم می تواند استفاده شود.

یکی از نقاط ضعف شیائومی بحث تبلیغات این شرکت است. سامسونگ همیشه مبالغ هنگفتی را برای این کار هزینه می نماید و یکی از دلایل باقی ماندن سامسونگ در صدر بازار موبایل به همین موضوع برمی شود.

از طرف دیگر، احتمالا می دانید که شیائومی می گوید برای محصولات خود همیشه حاشیه سود 5 درصدی در نظر می گیرد. سخنگوی شیائومی می گوید این شرکت حاشیه سود 5 درصدی را برای مجموع محصولات سخت افزاری خود حفظ می نماید. به عبارت دیگر، شیائومی برای بعضی محصولات خود (مانند پرچم داران) بیش از 5 درصد سود دریافت می نماید و برای بعضی دیگر سود بسیار کمتری به دست می آورد تا در نهایت میانگین سود دریافتی به 5 درصد برسد.

انتظارات از شیائومی در سال 2022

گوشی های شیائومی در سال 2021 شرایط بسیار خوبی دارند و علتی برای ادامه نیافتن این فرایند در سال 2022 نمی بینیم. با توجه به پتانسیل رشد این شرکت در بازارهای مهمی مانند اروپا، آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا و آفریقا، به نظر می رسد شیائومی برای به چالش کشیدن سامسونگ در موقعیت بسیار خوبی نهاده شده است.

به غیر از چالش مربوط به سامسونگ، شیائومی باید با تعداد زیادی مانع واقعی و بالقوه هم دست و پنجه نرم کند. به اسم مثال خیال شیائومی بابت اپل راحت نیست و ضمناً طبق گزارش ها، این شرکت میخواهد سال آینده از یک یا دو آیفون ارزان رونمایی کند که خبر بدی برای شیائومی محسوب می شود.

از طرف دیگر، شاید در سال 2022 تحریم های علیه هواوی برداشته شوند یا حداقل از شدت آن ها کاسته شود. هواوی احیا شده شاید به سرعت نتواند صندلی خود را پس بگیرد، اما روی هم رفته تهدید عظیمی برای رقبا خواهد بود. البته با توجه به خبرهای دریافتی از دولت بایدن، به احتمال زیاد کاهش یا برطرف تحریم های علیه هواوی عملی نخواهد شد.

شیائومی در سال 2022 باید به بازار چین هم توجه بیشتری نشان بدهد. در حال حاضر اوپو و ویوو مقام اول و دوم این بازار را در اختیار دارند و شیائومی در رتبه سوم نهاده شده است. با وجود اینکه این شرکت بیشترین سرعت رشد را در بین رقبای خود داشته، اما هنوز برای کسب رتبه نخست این بازار نتوانسته اوپو و ویوو را به چالش بکشد.

به نظر شما شیائومی می تواند مقام نخست بازار موبایل را حفظ کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "حال که شیائومی رتبه نخست را دارد، آیا می تواند بالاتر از سامسونگ بماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال که شیائومی رتبه نخست را دارد، آیا می تواند بالاتر از سامسونگ بماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید