خبرنگاران اثر کرونا بر اقشار مختلف مردم چگونه است؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، نیویورک- خبرنگاران- فوق تخصص ریه بچه ها در بیمارستان ماریا فرری نیویورک گفت تا به امروز درمان ثابت شده ای برای مقابله با ویروس کرونای جدید کوید-19 وجود ندارد و بهترین راه، پیشگیری است.

خبرنگاران اثر کرونا بر اقشار مختلف مردم چگونه است؟

سلیمه خزاعی نژاد روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ خطاطی، درباره این ویروس که این روزها موجب نگرانی جامعه جهانی شده است، اظهار کرد: کرونا ویروس ها، خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که تعدادی از آنها باعث عفونت های تنفسی انسان در فصل زمستان و با شیوع کمتر در پاییز و بهار می شوند.

وی اضافه نمود: ویروس جدید که اخیرا برای جلوگیری از اشتباهات، در 11 فوریه 2020 به نام COVID-19 نام گذاری شده است به نظر می رسد که از خفاش به انسان منتقل شده باشد و در حال حاضر به سرعت در حال انتقال از انسان به انسان است. این ویروس از خانواده کرونا-ب است. در سال های گذشته شاهد عفونت های وسیع تنفسی با MERS-COV و SARS-COV بودیم که هر دو از همین خانواده هستند.

این پزشک متخصص بچه ها ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد این ویروس وجود ندارد و به همین دلیل توصیه ها بر اساس اطلاعات موجود از ویروس های مشابه قبلی است.

انتقال ویروس از 2 متری

خزاعی نژاد درباره راه های انتقال این ویروس هم گفت: انتقال ویروس به صورت فرد به فرد در فاصله حدود 2 متر و از طریق قطرات تنفسی فرد بیمار در عطسه و سرفه منتقل می شود. انتقال از طریق تماس با سطوح، راه اصلی انتقال نیست اما به طور ضعیف احتمال انتقال وجود دارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که فرد، سطح آلوده را لمس کند و بعد دهان، بینی یا چشم خود را لمس کند، احتمال سرایت و انتقال وجود دارد.

فوق تخصص ریه بچه ها در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتقال از طریق کالاهای تجاری وجود دارد، اظهار کرد: تا به حال موردی گزارش نشده است.

خزاعی نژاد درباره احتمال انتقال از فرد بدون علامت هم گفت: احتمال انتقال از فرد بدون علامت کم است. هرچه فرد علائم بیشتری داشته باشد و به عبارتی بیمارتر باشد، احتمال انتقال بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات کافی در مورد کوید-19 نداریم، اضافه نمود: اما بر اساس اطلاعات موجود از ویروس مرس-کو که به نظر می رسد بیشترین شباهت را با کوید-19 دارد، دوره کمون بین 14-2 روز و به طور متوسط 5 روز است.

این پزشک مقیم نیویورک درباره علائم این بیماری هم توضیح داد: تب، سرفه، تنگی نفس که ممکن است خفیف تا بسیار شدید و کشنده باشد. در بعضی بیماران، تهوع و اسهال هم گزارش شده است.

خزاعی نژاد، عارضه این بیماری را درگیری وسیع ریه دانست و اضافه نمود: 20 درصد بیماران، احتمال ابتلا به بیماری شدید را دارند. بر اساس آخرین اطلاعات تا 20 فوریه 2020، میزان مرگ ناشی از این بیماری هم 2 درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، یادآور شد: چند درمان ضد ویروس در چین در حال بررسی است اما هنوز درمان ثابت شده ای وجود ندارد و در حال حاضر، اقدامات حمایتی انجام می شود.

این دانش آموخته مدیکال کالج نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به ویروس در فرد ایمنی ایجاد می کند؟ گفت: ویروس های مشابه، ایجاد ایمنی در فرد می کنند اما این ایمنی به تدریج کم می شود و به همین دلیل ممکن است احتمال ابتلای مجدد وجود داشته باشد.

علائم کرونا

خزاعی نژاد درباره تفاوت کوید 19 با آنفولانزا هم اظهار کرد: آنفلونزا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را مبتلا می کند در حالی که COVID-19 دستگاه تنفسی تحتانی را. در ابتلای دستگاه تنفسی فوقانی، علائم شاخص، عطسه و آبریزش بینی است اما در ابتلای دستگاه تنفسی تحتانی، علائم غالبا سرفه است.

زنان باردار و جنین

وی درباره ابتلای زنان باردار هم با تاکید بر اینکه اطلاعات کافی در دست نیست، اضافه نمود: اما در زنان حامله به دلیل تغییرات ایمینولوژیک و فیزیولوژیک، احتمال ابتلا به ویروس های تنفسی، ممکن است بیشتر باشد و ممکن است در خطر بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتر در مقایسه با افراد عادی باشند.

این فوق تخصص ریه بچه ها، عوارض جنینی این ویروس هم گفت: سقط، تولد جنین مرده، تولد پیش از موقع و تولد نوزاد با وزن کم در ویروس های مشابه قبلی گزارش شده است. از طرفی تب بالا در سه ماه اول حاملگی با خطراتی برای جنین همراه خواهد بود.

خزاعی نژاد با بیان اینکه اطلاعات کافی درباره انتقال ویروس از مادر به نوزاد هم در دست نیست اما به نظر می رسد از مادر به نوزاد منتقل نمی شود، اضافه نمود: در ویروس های مشابه، ویروس در شیر مادر دیده نشد اما آنتی بادی منتقل شده است.

کرونا و بچه ها

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود بچه ها به این ویروس مبتلا نمی شوند، توضیح داد: تا ششم فوریه 2020، تعداد 9 بچه زیر یکسال به دلیل ابتلا به COVID-19 در بیمارستان های چین بستری شدند. در مرحله اول اپیدمی بیشتر مبتلایان بالای 15 سال بودند اما موارد گزارش ابتلای بچه ها وجود دارد.

این پزشک مقیم نیویورک ادامه داد: دلیل ابتلای کمتر بچه ها شاید به دلیل احتمال تماس کمتر آنها با فرد بیمار باشد یا اینکه بیشتر موارد ابتلا حفیف هستند اما به نظر نمی آید در بچه ها مقاومتی در برابر بیماری وجود داشته باشد.

پیشگیری از کرونا

خزاعی نژاد درباره راه های پیشگیری از این بیماری هم گفت: بهترین راه پیشگیری، جلوگیری از تماس با ویروس است از این رو، با افراد بیمار تماس نداشته باشیم. بینی، دهان و چشم را با دست نشسته لمس نکنیم و در صورت احساس بیماری در خانه بمانیم.

وی اضافه نمود: به هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی را با دستمال بپوشانیم و بلافاصله دستمال را دور بیندازیم. اشیاء و سطوح را با ماده ضد عفونی کننده خانگی به طور مرتب تمیز کنیم. پوشیدن ماسک برای افراد سالم توصیه می شود.

این فوق تخصص ریه بچه ها ادامه داد: کسی که علائم بیماری را نشان می دهد(تب، سرفه، تنگی نفس) باید ماسک طبی استفاده کند. فرد بیمار وسایل شخصی را به طور مشترک استفاده نکند. پرسنل درمانی و افرادی که از فرد مبتلا به کوید-19 مراقبت می کنند باید از ماسک طبی استفاده کنند و در صورت انجام اعمالی که با ترشحات بیمار سروکار دارد، باید احتیاطات استاندارد تماسی و قطرات تنفسی را به کار گیرند.

خزاعی نژاد اضافه نمود: دست ها به طور مکرر به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شسته شوند به خصوص قبل از غذا خوردن، بعد از عطسه و سرفه کردن و تمیز کردن بینی. اگر آب و صابون در دست نیست، از محلول ضد عفونی کننده حاوی 60 درصد الکل استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه از سفرهای غیر ضرور به مناطق آلوده پرهیز شود، گفت: به دلیل آنکه هنوز در فصل شیوع بیماری های تنفسی هستیم بهتر است همه افراد واکسن آنفولانزا دریافت کنند. اگر فردی ظرف 2 هفته اخیر به چین یا مناطق آلوده سفر داشته و تب و علائم تنفسی دارد، حتما باید ایزوله شود.

آخرین شرایط کرونا در جهان و آمریکا

این دانش آموخته مدیکال کالج نیویورک درباره شرایط این بیماری در آمریکا و جهان هم اظهار کرد: در 30 ژانویه 2020 از طرف سازمان جهانی بهداشت، شرایط هشدار فوری بین المللی برای سلامت عمومی صادر شد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در 20 فوریه 2020، به لیست کشورهایی که موارد مثبت دارند، اضافه شده است.

خزاعی نژاد درباره موارد مثبت گزارش شده تا کنون هم گفت: تعداد موارد تایید شده در کل جهان 76769 نفر بوده است که 1021 نفر جدید هستند. موارد ابتلا در چین 7556 نفر تایید شده است که 894 نفر آن جدید بوده و 2293 نفر فوت کرده اند.

وی اضافه نمود: موارد تایید شده در خارج از چین 1200 نفر بوده که 127 مورد آن جدید است. 26 کشور درگیر هستند. 8 مورد مرگ و 634 مورد هم در کشتی کروز اطراف ژاپن گزارش شده است.

فوق تخصص ریه بچه ها در بیمارستان ماریا فرری نیویورک ادامه داد: تا تاریخ 19 فوریه در آمریکا 479 مورد تحت بررسی قرار گرفتند که 15 مورد کرونا مثبت داشتند، 412 مورد منفی و 52 نفر هم تحت بررسی قرار دارند.

خزاعی نژاد ایالت هایی که در آمریکا کوید-19 به تایید رسیده است را آریزونا، کالیفرنیا، ایلینویز، ویسکانسین، واشنگتن، تگزاس و ماساچوست برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر ویروس در جامعه آمریکا در حال انتشار نیست.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران اثر کرونا بر اقشار مختلف مردم چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اثر کرونا بر اقشار مختلف مردم چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید