دلایل خشکی دهان چیست و چطور درمان می گردد؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، خشکی دهان شرایطی است که در آن دهان به اندازه کافی بزاق فراوری نمیکند،استرس، مصرف دارو،بالا رفتن سن و شیمی درمانی از علائم بروز این شرایط است.

دلایل خشکی دهان چیست و چطور درمان می گردد؟

خشکی دهان به شرایطی پزشکی گفته می گردد که در آن دهان به اندازه کافی بزاق فراوری نمی نماید تا دهان مرطوب نگه داشته گردد. در این شرایط احتمال پوسیدگی دندان به دلیل رشد باکتری ها و بد بو شدن دهان افزایش می یابد.

دلایل خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان ممکن است بیماری نباشد، اما می تواند به مشکل عظیم تری مربوط باشد. در حالی که خشکی دهان با احساس سوزش در دهان، خشکی و ترک لب و یا گوشه دهان زخم شده، پلاک بیش از حد روی دندان ها و نفس بد بو همراه است، حتما با متخصص مشورت کنید.

خشکی دهان می تواند به مسائل زیادی در حوزه دهان و دندان ختم گردد. در صورتی که به این مشکل رسیدگی نگردد پوسیدگی هایی شدید و مسائل حاد در لثه می توانند دهان شما را تهدید نمایند.

چرا خشکی دهان ایجاد می گردد؟

خشکی دهان می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما در زمان خواب دلیل آن خوابیدن با دهان باز یا خرو پف است.

خشکی دهان مزمن به خصوص در خواب مسئله ای است که باید توسط دندان پزشک متخصص برطرف گردد. دهان شما به رطوبت احتیاج دارد، به خصوص زمانی که خواب هستید این امر اهمیت بیشتری دارد، چون دهان و لثه ها قرمز و ملتهب می شوند و احتمال عفونت بالا می رود. در بلند مدت نیز خشکی دهان در خواب مانع خواب آرام فرد می گردد.

خشکی دهان می تواند به دلیل عدم کارکرد صحیح غدد بزاقی ایجاد گردد. که با توجه به یکی از علل ایجادنماینده، روش های درمانی مختلفی برای برطرف این حالت وجود دارد. بعضی از شایع ترین عوامل خشکی دهان عبارتند از:

استرس، اختلالات خود ایمنی مانند سندرم شوگرن، دیابت، ایدز، اضطراب، افسردگی، پارکینسون، عفونت های باکتریایی و ویروسی.

1. مصرف دارو

خشکی دهان از عوارض جانبی بیش از 600 داروی مختلف است که معروف ترین آنها داروهای مربوط به دستگاه گوارش، فشار خون و بیمار ی های روانی است.

2. بالا رفتن سن

وقتی سن بالاتر می رود، غدد بزاقی دیگر مانند قبل کار نمی نمایند و طبیعتا ترشحِ کمتر آنها موجب خشکی دهان می گردد که یکی از علائم ناخواسته افزایش سن است.

3. از دست رفتن آب بدن

کمبود آب بدن موجب اختلال در فراوری بزاق دهان می گردد. به نقل از دکتر مسینا، بیشتر مردم تا حدودی با این مشکل روبرو هستند که می تواند موجب خشکی دهان یا تشدید آن گردد.

4. درمان سرطان

دکتر جف بارگز می گوید پرتودرمانی و شیمی درمانی هر دو موجب خشکی دهان می شوند. در بعضی موارد نیزچندین غده بزاقی خاص می توانند خشکی دهان را تشدید نمایند.

5. مسائل تنفسی

مسائل سینوس ها یا تیغه بینی که بینی را به دو سوراخ چپ و راست تقسیم می نماید، می تواند موجب تنگی نفس گردد و نفس کشیدن از راه بینی را سخت کند. نفس کشیدن از راه دهان نیز باعث خشکی دهان می گردد.

خشکی دهان را چطور درمان کنید؟

1. با پزشک تان مشورت کنید

اگر احساس خشکی در دهان دارید، قبل از هر کاری با پزشک تان مشورت کنید، ممکن است خشکی دهان از علائم یک بیماری باشد، در این صورت پزشک می تواند میزان داروها یا نوع آنها را تغییر بدهد. اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خون بالایی دارید، احتمالا با خشکی دهان روبرو هستید و پزشک می تواند از بزاق مصنوعی برای مرطوب نگهداشتن دهان تان استفاده کند یا دارویی برای افزایش ترشح بزاق دهان تجویز نماید.

2. همراه غذا از سس یا آبِ گوشت بهره ببرید

بزاق دهان شامل آنزیم هایی است که به هضم غذا یاری می نمایند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی غدد بزاقی با اختلال روبرو شوند درجویدن ، چشیدن و قورت دادن اثر می گذارند. برای اینکه از غذا لذت بیشتری ببرید می توانید از سس و یا آبِ گوشت برای مرطوب کردن غذا بهره ببرید. می توانید غذا را با کره چرب کنید تا جویدن و قورت دادن آن آسان تر گردد.

3. از مصرف کافئین، الکل و تنباکو خودداری کنید

متخصصان می گویند مصرف کافئین، الکل و دخانیات باعث خشکی دهان می گردد. سعی کنید میزان مصرف آنها را کاهش دهید. از نوشیدنی های بدون کافئین بهره ببرید. به جای نوشابه از آب گازدار بهره ببرید تا از خشکی دهان و کم شدن رطوبت دهان جلوگیری کند. نوشیدن مایعات برای ایجاد سطح خوبی از رطوبت در بدن لازم است، بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز برای بدن ضرورت دارد. به جای مصرف سیگار یا قلیان، آدامس بجوید تا بتوانید این عادات را ترک کنید.

4. رعایت بهداشت دهان و دندان

بزاق دهان با خنثی کردن اسید فراوری شده توسط باکتری های موجود در دهان و پاک کردن به جامانده غذا از پوسیدگی و خرابی دندان ها جلوگیری می نماید.

خشکی دهان می تواند موجب حساسیت بیشتر نسبت به مسائل و بیماری های دندان گردد. متخصصان دهان و دندان توصیه می نمایند هر روز از نخ دندان بهره ببرید و بعد از هر غذا با خمیردندان دارای فلوراید مسواک بزنید، از مصرف خمیردندان های دارای سولفات لوریل سدیم که یک عامل کف نماینده است و ممکن است به لثه ها آسیب برساند خودداری کنید. در فواصل زمانی منظم به دندان پزشک مراجعه کنید و از او درباره خواص درمانی فلوراید بپرسید.

5. کاهش مصرف آنتی هیستامین ها و داروهای ضد احتقان

استفاده از این داروها باعث خشکی دهان می گردد. عفونت سینوس ها و مسائل تنفسی در بینی و احتقان که باعث می گردد از راه دهان تنفس کنید طبق پژوهش های صورت گرفته باعث خشکی دهان می گردد. اگر چنین مسائلی دارید با یک پزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از تنفس با دهان باز، راهکارهایی وجود دارد: در طول روز زبان تان را روی سقف دهان قرار داده و لب ها را ببندید و از یک مرطوب نماینده هوا در اتاق تان بهره ببرید.

منبع: setare.com

به "دلایل خشکی دهان چیست و چطور درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل خشکی دهان چیست و چطور درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید