شبیه ویرانگی یک زن منتشر می گردد

به گزارش وبلاگ خطاطی پاپی شاعر مجموعه شبیه ویرانگی یک زن با بیان اینکه اشعار این مجموعه همذات پنداری بین انسان ها چه مرد و چه زن را ایجاد می نماید، گفت: با وجود اینکه خود شاعر مرد است اما هر شخص دیگری بخواهد اشعار این کتاب را بخواند با جامعه انسانی و به ویژه جامعه زنان ارتباط برقرار می نماید.

شبیه ویرانگی یک زن منتشر می گردد

این نویسنده با بیان اینکه در این مجموعه به دنبال دفاع از حقوق فکری، اجتماعی و مدنی زنان بودم، اظهار کرد: در یکی از اشعار این کتاب شعری با همین عنوان و مضمون دارم.

پاپی اضافه نمود: در برهه ای از جامعه ای که در آن قرار داریم مساله ویرانگی حقوقی و مدنی زنان مدنظر است و من بر اساس منظر اجتماعی که در آن قرار داریم و در آن زندگی می کنیم مصداقی از آن تضییع حقوق اجتماعی و فکری زن را بیان می نماید.

این شاعر با اشاره به درونمایه اشعار شبیه ویرانگی یک زن گفت: درونمایه اشعار این کتاب بیشتر اجتماعی و انتقادی است و در زوایایی هم درونمایه اعتراضی دارند.

این نظریه پرداز بیان نمود: مجموعه شبیه ویرانگی یک زن شامل 19شعر بلند و تعدادی اشعار نیمه بلند است. در این مجموعه و مجموعه های دیگرم با نام های المان ها با فصل دیگر شروع می گردد، به سُرودن فعل می اندیشم و یک گام جلوتر از ویرگول سعی نموده ام به زبان و محتوا مستقلی در شعر برسم.

این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه شعر ایران و دنیا با تکرار معنا روبرو شده است؛ گفت: من برای رسیدن به زبان تازه با محتوای جدید از صنعت واژه گزینی استفاده کردم. من بعد از سال ها تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدم که بیشتر شاعران از مناظر طبیعی و روینمودهای طبیعی مانند باد، باران، خورشید، جنگل، فانوس، واژهای قدیمی و ..استفاده می نمایند.

پاپی با بیان اینکه واژهای طبیعی به سه بخش انسانی، اجتماعی و مصنوعی تقسیم می شوند که در هر برهه ای از زمان ظهور و بروز پیدا می نمایند، توضیح داد: واژها در زبان تاثیر دارند و ابزار ما برای سُرودن شعر هستند. بنابراین اگرچه در دفاتر قبلی ام که به 18 مجموعه می رسند شاعری ناتورالیسم هستم اما در این دفتر و سه دفتر دیگر که در بالا ذکرآن شد سعی نموده ام که از واژه های طبیعی استفاده نکنم در حالی که در اشعار شاعران دیگر این واژها را می بینیم.

این منتقد ادبی با اشاره به رویکرد شعری و نوشتاری اش بیان کرد: در اشعارو نوشتارهایم رویکرد فلسفی- اجتماعی به متن(text) دارم به گونه ای که، اصطلاحات سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفی را وارد ادبیات و شعرنموده ام. ادبیات ما انحصاری است و بعضی هم معتقدند هنر باید برای هنر باشد اما در جامعه امروزی این نظریه معنا ندارد.

شاعر مجموعه شبیه ویرانگی یک زن اضافه نمود: به عقیده من ادبیات به سمت پا پاتافیزیک ، ناهنجاری، معناگریزی، هنجارگریزی، روان گسیختگی، ضدروایت، عدم قطعیت، عدم انسجام و... حرکت می نماید که این ها از مؤلفه های دنیای پست مدرن اند و این فرآیند هشداری برای ادبیات ما به شمار می رود که هنوز با بایستگی های مقوله آموزش و شایستگی های فرآیند سازش در دنیای پست مدرن فاصله دارد و این مهم نشان می دهد ادبیات ما دارد از ریل فرآروندگی خودخارج می گردد.

پاپی در خاتمه گفت: در مجموعه شبیه ویرانگی یک زن سعی نموده ام هنجارگریز نباشم هرچند به دنبال ساختارشکنی در زبان هستم اما سعی کردم مؤلفه های بومی و دنیای را درشعر حفظ کنم وگرچه شعر نو یک شعر دنیا شمول است اما در خود زیستن و به دنیا نگریستن در شعر اعتقاد من است.

مجموعه شعر شبیه ویرانگی یک زن سروده عابدین پاپی به زودی از سوی انتشارات سیب سرخ راهی بازار کتاب می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شبیه ویرانگی یک زن منتشر می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "شبیه ویرانگی یک زن منتشر می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبیه ویرانگی یک زن منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید