وقتی مبارک لبخند می آفریند

به گزارش وبلاگ خطاطی، خبرگزاری خبرنگاران- پهنه رودکی چند روزی میزبان خانواده ای بود که با عروسک مبارک و اشعاری طنازانه لبخند بر لب مردم می آوردند.

وقتی مبارک لبخند می آفریند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ خطاطی، سیاوش ستاری را اهالی هنر نمایش خوب می شناسند. سالهاست عمرش را صرف احیا و ابقای عروسک مبارک و دیگر عروسک های دلنشین و اصیل خیمه شب بازی در میان انبوه نمایش های تجاری نموده است. چند شبی بود که حوالی ساعت 19 پهنه رودکی میزبان مردمی می شد که برای تماشا مبارک می آمدند.

سیاوش ستاری، همسر و دخترش هم خیمه را برپا می کردند و با به حرکت در اوردن مبارک، سقا، پهلوان پنبه ودیگر عروسک ها خنده بر لب حاضران می آوردند. در میان تماشاگران از کودک و نوجوان تا بزرگسال و حتی کهنسال هم دیده می شد. بچه ها از نوع حرکات و حرف زدن مبارک به ذوق می آمدندو پدر و مادر ها با خنده بچه هاشان می خنتماشاد. مو سپیدان هم با میارک خاطره بازی می کردند. این نمایش یک ساعته برای ده ها نفر به شکل رایگان حالی خوش به ارمغان می آورد. چند کلامی با سیاوش ستاری که مسئولیت موزه خیمه شب بازی را نیز بر عهده دارد هم صحبت شدیم.

این هنرمند درباره سابقه خیمه شب بازی در ایران گفت: ما جزو نادر کشور هایی هستیم که عروسک های متفاوت برای تمام اقوام، نمایش های ایینی متنوع و دو شکل از نمایش کامل عروسکی سنتی داریم و این یک گنج گرانبهاست که بیش از 1000 سال در کشور ما قدمت دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از پیشکسوتان این رشته از جهان رفته اند و تا چند سال پیش این شکل ویژه از خیمه شب بازی در شرف نابودی بود، اما گرایش خوبی به ان پیدا شد و در تلاشیم آن را حفظ کنیم.

اقای ستاری درباره استقبالی که از شب های خیمه شب بازی شد، ادامه داد: ازاین چند شب اجرا در پهنه رودکی استقبال فوق العاده ای شد. این پهنه یک ظرفیت گسترده ایجاد می نماید و می توان ان را به گذر فرهنگ و هنر قابلی تبدیل کرد، کرونا تا حدی جلوی این اقدام را گرفت و امیدوارم با هم افزایی بنیاد رودکی و شهرداری بتوانیم با اجرای چنین برنامه هایی حال خوبی برای مردم به ارمغان بیاوریم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "وقتی مبارک لبخند می آفریند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی مبارک لبخند می آفریند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید