چگونه آهن بدن مان را چک کنیم؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، اگر فکر می کنید میزان آهن بدن تان کم است، برترین راه این است که نزد پزشک بروید و آن را چک کنید. اما روش های دیگری هم برای این کار هست.

چگونه آهن بدن مان را چک کنیم؟

اگر نمی خواهید به دکتر بروید نزد یک تکنسین رفته و نمونه خون بدهید. البته تکنسین ها نمی توانند میزان دقیق آهن بدن تان را به شما بگویند اما می توانند هموگلوبین خون تان را میزان بگیرند و اگر آهن بدن تان زیاد یا کم است به شما بگویند. بعلاوه در صورت به میزان نبودن میزان آهن، بدن علائمی از خود نشان می دهد که می توان از روی آنها بالا یا پایین بودن آهن بدن را فهمید.

روش اول - دیدار با دکتر

1- اگر فکر می کنید آهن بدن تان کم است نزد دکتر بروید. رفتن نزد دکتر برترین راه برای چک کردن آهن بدن تان است. اگر بدن تان علائم کم خونی، مثلا خستگی، را نشان می دهد، وقت دکتر بگیرید. در اولین مرحله دکتر از شما راجع به سابقه این بیماری در خانواده تان می پرسد و سپس از شما تست می گیرد. ممکن است دکترتان راجع به رژیم غذایی تان هم از شما بپرسد و اگر خانم هستید راجع به خونریزی شدید در دوران قاعدگی تان از شما سوال کند.

  • اگر تپش قلب یا تنگی نفس دارید مستقیما به اورژانس مراجعه کنید. بعلاوه، اگر هم در قفسه سینه تان احساس درد می کنید و هم در تنفس دچار مشکل هستید سریعا به اورژانس بروید.

2- معاینه فیزیکی. پزشک کارهایی از قبیل نگاه کردن به پوست، قسمت گوشتی ناخن و چک کردن دهان تان انجام خواهد داد. به ضربان قلب و صدای ریه هاتان گوش می دهد و شکم تان را معاینه می نماید. بعلاوه از شما راجع به علائمی که دارید می پرسد.

  • بعضی علائم کم بودن آهن بدن شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، سردی اندام ها، رنگ پریدگی پوست، کم اشتهایی و اشتها برای خوردن چیزهای غیر خوراکی است. اگر یکی از علائم بالا را دارید دکترتان را در جریان بگذارید.
  • دیگر نشانه های فیزیکی که ممکن است دکتر در پی شان بگردد شامل شنماینده شدن ناخن ها، باد کردن زبان، ترک در گوشه های دهان و ابتلای مکرر به عفونت است.

3- برای آزمایش خون آماده باشید. اگر دکتر فکر کند که سطح آهن بدن تان بالا یا پایین است برای تان آزمایش خون تجویز می نماید. دکتر ممکن است بیش از یک نوع آزمایش خون برای تان بنویسد.

روش دوم - به وسیله اهدای خون سطح آهن خون تان را آنالیز کنید

1- مکانی برای اهدای خون پیدا کنید. در اینترنت جستجو کنید و مراکز اهدای خون نزدیک خانه تان را پیدا کنید.

2- به مراکز اهدای خون مراجعه کنید. در این روش باید خون اهدا کنید و تست میزان آهن خون بخشی از فرایند اهدای خون است. معمولا هر زمانی که مراجعه کنید می توانید خون اهدا کنید و احتیاج به گرفتن وقت قبلی نیست. در این روش باید سلامت باشید و بیماری نداشته باشید. بعلاوه باید حداقل بالای 17 سال باشید و وزن تان هم حداقل 50 کیلوگرم باشد.

  • سلامت بودن به این معنی است که شما می توانید کارهای معمول و روتین را انجام دهید و بیماری مزمنی مانند دیابت ندارید یا بیماری تان تحت درمان است. بعلاوه نباید هیچ گونه عفونتی در بدن تان وجود داشته باشد و مثلا سرما خورده نباشید و آنفولانزا نداشته باشید. بیماری های دیگر مثلا ایدز و هپاتیت هم که دیگر گفتن ندارد.

3- دستگاه تست خون. قبل از اینکه آزمایش خون بدهید می توانید نزد یک تکنسین آزمایشگاه مراجعه کنید و با استفاده از دستگاه تست خون که سوزنی باریک و کوچک دارد یک قطره از خون تان را امتحان کنید.

4- میزان هموگلوبین خون تان را بفهمید. در بیشتر موارد تکنسین میزان دقیقی به شما نمی دهد و فقط می تواند بگوید هموگلوبین تان کم یا زیاد است که با استفاده از میزان هموگلوبین می توان سطح آهن بدن را فهید.

روش سوم- در پی نشانه های آهن زیاد یا کم بدن باشید

1- اگر فکر می کنید آهن بدن تان کم است در خود در پی نشانه های ضعف یا خستگی مفرط باشید. خستگی یکی از نشانه های اولیه کم بودن آهن بدن است. آهن برای سلول های قرمز خون لازم است و این سلول ها هستند که اکسیژن بدن را حمل می نمایند. زمانی که سلول های قرمز خون کم باشند بدن آن قدری که احتیاج دارد اکسیژن دریافت نمی نماید و احساس خستگی و ضعف خواهد نمود.

  • این نشانه به صورت خستگی یکی دو روزه نیست، این خستگی مدت بیشتری در بدن می ماند و عمیق تر از یک خستگی معمولی است.

2- اگر فکر می کنید آهن بدن تان کم است در خود در پی نشانه هایی مانند سرگیجه یا تنگی نفس باشید. چون بدن اکسیژن کافی دریافت نمی نماید ممکن است احساس سرگیجه کنید و حس کنید سرتان سبک است. در موارد شدید این مورد ممکن است باعث گردد مشکلاتی در تنفس تان ایجاد گردد، مثلا نتوانید عمیق نفس بکشید. البته این نشانه ها نادر اند و بیشتر در مواردی بروز می نمایند که فرد در حال خونریزی باشد. بعلاوه ممکن است سر درد هم بگیرید.

3- چک کنید آیا اندام های بدن تان سرد هستند. وقتی آهن بدن تان کم است قبل تان باید بیشتر کار کند تا بتواند خون را به تمام بدن تان برساند چون سلول های قرمز خون تان کم هستند و سلول های زیادی برای حمل اکسیژن در خون وجود ندارند.

4- درون آیینه به خود نگاه کنید و در پی رنگ پریدگی پوست و دیگر نشانه های کمبود آهن در بدن باشید. وقتی با وجود کوشش قلب اکسیژن درست و حسابی به بدن نمی رسد، ممکن است پوست تان رنگ پریده گردد. بعلاوه ممکن است متوجه این نشانه ها در قسمت گوشتی ناخن و لثه هاتان هم بشوید.

5- اگر فکر می کنید آهن بدن تان کم است، گوش به زنگ بیماری های قلبی باشید. چون آهن بدن کم است و در نتیجه اکسیژن هم کم است، قلب تان بیشتر کار می نماید تا خون بیشتری به بدن تان برساند. به همین علت ممکن است دچار بیماری های قلبی گرددی. برای مثال ممکن است دچار آریتمی قلب یا سوفل قلب (به صداهای غیر معمول قلب گفته می گردد) شوید که مانند این است که قلب تان یک تپش را جا می اندازد.

6- اگر فکر می کنید آهن بدن تان کم است دقت کنید که آیا هوس خوردن مواد غیر خوراکی را دارید. بدن تان می داند یک ماده مغذی ضروری، آهن، را کم دارد و ممکن است هوس خوردن چیزهایی که خوراکی نیستند را داشته باشد. برای مثال ممکن است هوس خوردن خاک، یخ و یا نشاسته کنید.

7- اگر فکر می کنید که آهن بدن تان زیاد است در پی نشانه های بیماری معده در خود باشید. اصلی ترین نشانه بالا بودن آهن بدن، ایجاد مشکلاتی برای معده است. ممکن است دچار یبوست، استفراغ، حالت تهوع یا درد معده شوید که همه این ها می توانند نشانه بالا بودن سطح آهن بدن تان باشند.

منبع: فوت و فن / wikihow.com

به "چگونه آهن بدن مان را چک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه آهن بدن مان را چک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید