کرونای لامبدا چیست و از کجا آمد؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، نمناک/طبق اطلاعات موجود از سازمان سلامت جهانی، واریانت لامبدا زنجیره هایی از ویروس اولیه کرونا است که اولین بار در آگوست سال 2020 در پرو به کشف رسید. ظاهراً این طور که معلوم است لامبدا می تواند خطرناک تر از زنجیره اولیه کرونا باشد. البته به آن واریانت نگرانی گفته نمی گردد اما به طور کل اطلاعات در خصوص آن زیاد نیست و ممکن است این واریانت هم ویژگی های نگران کننده ای مانند انتقال دهندگی بیشتر مانند ویروس دلتا داشته باشد.

کرونای لامبدا چیست و از کجا آمد؟

لامبدا تغییرات ژنتیکی دارد که شامل پروتئین های ویروسی می گردد؛ قسمتی که به سلول های انسانی وصل می گردند و ممکن است افزایش انتقال دهندگی ویروس را در پی داشته باشند و بعلاوه شدت بیماری را بالا ببرد.

مطالعات نشان داده اند که انتقال یا انبوه چندگانه کووید 19 در کشور های مختلف با موارد ابتلا، افزایش پیدا نموده است. ویلیام اسکافنر متخصص و پروفوسور بیماری های عفونی در این باره گفته است که این ویروس در کشورهای مختلفی از جمله آمریکای جنوبی وارد شده است و حتی به انگلستان هم رسیده است اما موارد آن در آمریکا کم هستند.

علائم کرونا لامبدا چیست؟

علائم آن با دیگر زنجیره های ویروس کرونا یکسان هستند اما طبق گزارشات موجود از سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها علائم رایج کرونا لامبدا شامل موارد زیر است:

تب یا لرز

سرفه (شدید و مداوم)

تنگی نفس

سختی هنگام تنفس

سردرد

درد بدن

درد عضلانی

از دست دادن حس بویایی و چشایی

گلو درد

گرفتگی یا آبریزش بینی

اسهال

حالت تهوع و استفراغ

آیا واکسن می تواند برای لامبدا موثر باشد؟

هنوز تعیین نیست که آیا لامبدا انتقال پذیرتر از واریانس های دیگر است یا خیر و آیا بیماری جی تری را ایجاد می نماید و آیا این واکسن ها برایش موثر هستند یا خیر ؟

مطالعات اولیه آزمایشگاهی که هنوز تکمیل نشده اند، هم امید به ما می دهند و هم نگرانی. محققان به این نتیجه رسیده اند پادتن هایی که بدن بعد از تزریق واکسن فایزر، مدرنا و کروناواک فراوری نموده است، مقاومت کمتری در برابر متغیر لامبدا نسبت به زنجیره اولیه ویروس داشته اند. اگرچه مطالعات هنوز هم بر این عقیده هستند که این واکسن ها می توانند ویروس را خنثی نمایند.

چگونه از خودمان در برابر ویروس لامبدا مراقبت کنیم؟

همه انواع متغیرهای کرونا یکسان نیستند بنابراین ما باید با توجه به اینکه واکسن زده ایم یا خیر؛ از خودمان در برابر آن ها مراقبت کنیم.

افراد می توانند خودشان را از واریانت کوئید 19 با واکسینه کردن و رعایت پروتکل های بهداشتی محافظت نمایند.

افرادی که واکسن تزریق ننموده اند حتماً باید یکی از واکسن ها را بزنند تا حداقل در دوره واکسن زدن قرار بگیرند.

افراد واکسینه شده هم باید دستورات سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها را رعایت نمایند که شامل شستن مداوم دست ها، استفاده از ماسک در مکان های شلوغ و فضاهایی با تهویه ضعیف است.

چگونه خودمان را در برابر هر نوع کرونا محافظت کنیم؟

همه ما باید از این پاندمی بترسیم زیرا واریانت های مختلفی را ایجاد نموده است. هر واریانت که در خصوص آن چیزهای زیادی یاد می گیریم، دوباره خودش را تغییر می دهد و ویژگی های جدیدی را بروز می دهد.

همه متخصصان بیماری های عفونی که با آن ها صحبت کردیم، بحث اصلی شان در خصوص واکسن و محافظت افراد از خودشان و کسانی است که دوستشان دارند. واکسن ها می توانند از نتایج جدی این عفونت ها جلوگیری نمایند و بنابراین برترین راه برای جلوگیری از خطرناک شدن متغیر لامبدا و تاثیر منفی آن روی افراد هستند.

دکتر اسکافنز در این باره می گوید اگر هم اکنون واکسینه نموده اید بهتر است که دیگر دستورات جلوگیری برای کاهش شیوع بیماری مانند ماسک زدن در محیط های شلوغ و رعایت بهداشت دستان را حتماً انجام دهید.

بعلاوه اگر افراد خاصی در منزلتان هستند، به اسم مثال بیماری های زمینه ای دارند یا بچه ها زیر 12 سال دارید که واکسینه نشده اند، حتماً باید دستورالعمل ها را بیشتر رعایت کنید.

منبع: همگردی

به "کرونای لامبدا چیست و از کجا آمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونای لامبدا چیست و از کجا آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید