کشور با رشد بدون اشتغال روبرو است، اشتغال کار جدی می خواهد

به گزارش وبلاگ خطاطی، علی ربیعی بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه اشتغال استان اردبیل با بیان اینکه آثار رکود و تورم و رشد منفی مالی سال های قبل کشور هنوز پابرجا و محسوس است، توضیح داد: اینطور نیست که اثر رشد منفی مالی سال بعد مشاهده گردد و ممکن است اثرات خود را چند سال بعد نشان بدهد.

کشور با رشد بدون اشتغال روبرو است، اشتغال کار جدی می خواهد

وی با بیان اینکه در سال 93 به اندازه ای که کوشش شد شغل تثبیت گردد با ریزش شغل روبرو بودیم، افزود: هزینه تمام شده شغل بسیار بالا است و با وجود اینکه دولت تدبیر و امید رشد مالی را از منفی به مثبت رساند در حال حاضر با رشد بدون اشتغال روبرو هستیم.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ما هنوز به رشد هشت درصد اشتغالی که رقم مطلوب توصیف شده دست نیافتیم و کشور با 5.6 درصد کسری رشد روبرو است.

ربیعی با اذعان به اینکه رشد چهار الی پنج درصد طی سال های اخیر تجربه شده و در صنعت حتی به 13 درصد رسیده است، ادامه داد: مسئولیت بهبود رشد مالی و ایجاد زمینه های شغلی سنگین است و باید جدی کار گردد.

وی به وجود 4.5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار اشاره نمود و متذکر شد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از این فارغ التحصیلان حتی تمایل به کار در هر شغلی را ندارند و به رقم قابل توجهی اعتبار احتیاج داریم تا بتوانیم احتیاج این گروه را تامین کنیم.

وی اولین گام دولت برای بهبود شرایط مالی را خروج از رکود دانست و اضافه نمود: برای دست یابی به این آرمان دولت به تنهایی توان لازم را ندارد و لازم است به سرمایه های مردمی تکیه گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعطیلی هشت کارخانه فولاد با ظرفیت زیر یک تن را به دلیل مقرون به صرفه نبودن از اشتباهاتی دانست که در شرایط فعلی با محدودیت درآمد و اعتبارات نباید تکرار گردد.

ربیعی معتقد است وقتی پول به صورت غیر کارشناسی به حوزه خاصی تزریق گردد حیف شده و وزارت کار به نوبه خود کوشش نموده است در حوزه های مختلف تحرک ایجادکند.

وی به ضرورت رشد 20 درصدی سرمایه گذاری در کشور تاکید نمود و بیان داشت: در اقتصادهای کوچک احتیاجمند بهبود بهره وری هستیم و با وجود اینکه رشد شاخص های سرمایه گذاری از سال 92 به 93 با بهبود روبرو است اما این مهم باید تداوم داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نیز اشاره نمود و اضافه نمود: این آمارها صحیح است و با برنامه ریزی های مطلوب دولت در حوزه آب و کشاورزی انتظار داریم 100 هزار شغل ایجاد گردد.

اردبیل در شرایط متوسط رفاهی

به گفته ربیعی در خود استان اردبیل کشت گلخانه ای، ماهیان قفسی، معادن و ظرفیت های متعددی قابلیت برنامه ریزی دارد و این استان احتیاجمند کانون کارآفرینی برای رشد است.

وی با اشاره به شاخصه های ارزیابی شرایط رفاهی در استان اردبیل، افزود: از نظر رفاهی استان در شرایط متوسط است و آنالیز ها نشان می دهد سرمایه اجتماعی استان در شرایط مطلوبی است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر چند پدیده هایی مانند طلاق در این استان مشاهده می گردد اما به عنوان مثال سطح پایین نگه داری از سالمندان در خارج از خانواده نشان می دهد در این استان خانواده سه نسلی هنوز وجود دارد؛ بر خلاف بعضی استان ها که تک نسلی شده اند.

ربیعی در پاسخ به درخواست مسئولان استان اردبیل برای سرمایه گذاری شرکت شستا ادامه داد: این شرکت متفاوت از بیناد برکت یا ایمیدرو رفتار می نماید و ما نمی توانیم بنگاه داری کنیم و به دنبال این هستیم از بنگاه داری خارج شویم.

وی ساماندهی گردشگری در استان اردبیل را یک ضرورت دانست و اضافه نمود: هر چند جغرافیای استان در انزوا است از جمله مسائل محسوس مهارت نداشتن فارغ التحصیلان دانشگاهی در این استان است.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آموزش فنی و حرفه ای در این استان باید فعال تر گردد و طرح تکاپو به جد در استان پیگیری گردد چرا که توسعه به این معنی نیست که ساختمان های بزرگ در منطقه ای احداث گردد و باید در سطوح پایین زندگی مردم مداخله و آن را اصلاح کرد.

ربیعی به ضرورت شناسایی کانون های توسعه استان تاکید نمود و اضافه نمود: در حوزه ICT استان باید فعال تر گردد تا زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کشور با رشد بدون اشتغال روبرو است، اشتغال کار جدی می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشور با رشد بدون اشتغال روبرو است، اشتغال کار جدی می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید