آموزش و آنالیز اپلیکیشن LTE H، Monitor برای مدیریت مودم های هواوی در ویندوز

به گزارش وبلاگ خطاطی، LTE H-Monitor یکی دیگر از نرم افزارهای شخص ثالث برای مدیریت مودم های 4G و 5G هواوی است.

آموزش و آنالیز اپلیکیشن LTE H، Monitor برای مدیریت مودم های هواوی در ویندوز

چند روز پیش، اپلیکیشن موبایل HManager را برای مدیریت مودم های سیم کارتی هواوی و مشاهده فرکانس رادیویی در حال استفاده و تغییر فرکانس معرفی و آنالیز کردیم و نکاتی را آموزش دادیم.

برنامه HManager با همه مزایای بزرگی که دارد؛ از چند عیب بزرگ هم برخوردار است. نخست، حتما باید روی یک گوشی اندرویدی نصب گردد و شما نمی توانید روی دسکتاپ یا گوشی آیفون اپل نصب کنید.

عیب بزرگ دیگر این برنامه، عدم نصب روی گوشی های قدیمی بود و حتما باید یک گوشی اندرویدی نسبتا نو با اندروید 10 و 11 داشته باشید. همین طور، از بسیاری مودم های 3G و 4G هواوی پشتیبانی نمی نماید.

همین محدودیت ها، باعث شدند بسیاری از کاربران عملا نتوانند از اپلیکیشن HManager استفاده نمایند. امروز و در این مقاله می خواهم نرم افزار دیگری برای مانیتور، مدیریت و تنظیمات مودم های 4G و 5G هواوی معرفی کنم که این بار روی سیستم عامل های ویندوز و لینوکس نصب می گردد و حتی می توانید یک نسخه امبدد آن را روی روتر نصب کنید.

البته، LTE H-Monitor هم یک نرم افزاری است که به وسیله هواوی توسعه نیافته و بنابراین، باز از بعضی مودم های این شرکت مانند B612 و E7585 و B525 و B715 و B818 و … پشتیبانی می نماید.

نصب نرم افزار LTE H-Monitor روی ویندوز 10 بسیار آسان است و رابط کاربری گرافیکی نسبتا کاربرپسند و تمیز و راحتی دارد و می توانید به وسیله آن، شرایط فرکانس رادیویی در حال استفاده مودم، شرایط دانلود و آپلود دیتا، شرایط شبکه (4G یا +4G یا 5G) و کلی اطلاعات دیگر درباره مودم را مشاهده و حتی تغییراتی در تنظیمات مودم هواوی ایجاد کنید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی کامل به بخش ها و ابزارهای مختلف نرم افزار LTE H-Monitor داشته باشید.

دانلود و نصب نرم افزار LTE H-Monitor

برای دانلود نرم افزار LTE H-Monitor به وب سایت مراجعه کنید. در این صفحه می توانید اطلاعات کاملی درباره این نرم افزار بخوانید و راهنماها و دستورالعمل های لازم را دریافت کنید.

اما اگر می خواهید آخرین نسخه برنامه LTE H-Monitor را به طور مستقیم دانلود کنید؛ به صفحه بروید. بسته نصب این برنامه حجمی کم و زیر 3 مگابیت دارد.

فایل Zip نرم افزار LTE H-Monitor را پس از دانلود، روی دسکتاپ کامپیوتر ویندوز خود باز نموده و روی فایل LTEHMonitor.exe بزنید.

پنجره ای با عنوان Router Login باز می گردد که باید اطلاعات ورود و لاگین به پنل تنظیمات مودم هواوی را وارد کنید.

در Router IP باید آدرس آی پی پنل مدیریتی تحت وب مودم هواوی را وارد کنید. اگر این آدرس IP را نمی دانید؛ روی کلید Find بزنید تا خود نرم افزار برایتان اسکن کند و پیشنهاد بدهد. بیشتر اوقات این آدرس IP برابر با 192.168.1.1 است.

در فیلد Username باید نام کاربری ورود به پنل مدیریتی مودم هواوی را وارد کنید.

در فیلد Password نیز رمزعبور پنل مدیریتی مودم روتر هواوی وارد گردد.

در Advanced Options و بخش Method گزینه API را انتخاب کنید.

در پایان روی کلید Login بزنید و اندکی صبر کنید تا پیغام لاگین شدن به مودم را ببینید. حالا می توانید برنامه LTE H-Monitor را از system tray ویندوز در کنار ساعت و تاریخ نوار وظیفه و بخش آیکون های مخفی، اجرا نموده و صفحه اصلی داشبورد آن را مشابه زیر ببینید:

نگاهی کلی به نرم افزار LTE H-Monitor

همان طور که مشاهده می کنید؛ صفحه اصلی برنامه LTE H-Monitor شامل دو بخش اطلاعات متنی و بخش گرافیکی می گردد. در بخش بالایی می توانید اطلاعات درباره شبکه، مودم هواوی و اندازه مصرف ترافیک دیتا مشاهده کنید. حالا، به ترتیب سراغ بخش های مختلف این برنامه می رویم:

داشبورد

در گوشه بالا سمت چپ، شرایط شبکه و اینکه به 4G یا +4G یا 5G وصل شدید و چند آنتن دارید و همین طور به وسیله VPN روی روتر به اینترنت نصب شدند یا خیر را خواهید دید.

در همین بخش ها و از Netwok می توانید شماره دکل BTS اپراتور موبایل، باند فرکانس رادیویی که در حال استفاده از آن هستید (در تصویر ما باند 7) و اطلاعات دیگر را مشاهده کنید.

در بخش Device نیز نام مودم هواوی، سریال نامبر، شماره IMEI، شماره آدرس MAC، آدرس WAN یا همان آدرس IP اتصال به اینترنت و آدرس IP محلی شبکه گزارش شده است.

در بخش گراف نرم افزار LTE H-Monitor می توانید شرایط دانلود و آپلود مودم را براساس مگابیت روی نمودار مشاهده نموده و در صورت احتیاج باز مانیتور دیتا را تغییر دهید:

در بخش بعدی، شرایط پارامترهای سیگنال دهی فرکانس رادیویی و شبکه از جمله SINR و RSRQ و RSRP و RSSI را مشاهده می کنید:

نکته مهمی که درباره گراف ها وجود دارد؛ شما از منوی پایین رونده سمت چپ بالای گراف ها می توانید هر اطلاعاتی را به صورت نموداری و گرافیکی نمایش دهید و به طور پیش فرض فقط سرعت دانلود و آپلود و پارامترهای سیگنالی نمایش داده می شوند.

به طور مثال، ما شرایط پارامترهای سیگنالی را با انتخاب گزینه Signal به شکل زیر نمایش دادیم تا خوانایی بهتری داشته باشند:

یا اینکه سگینال ها و دیتا را به شکل دیگری به نمایش درآوردیم:

بنابراین، شما در صفحه اصلی یا داشبورد برنامه LTE H-Monitor می توانید اطلاعات مختلفی از مودم و شبکه و سیگنال ها را به صورت گراف مانند نمایش دهید.

بخش Configuration

برای من مجذوب کننده ترین بخش نرم افزار LTE H-Monitor همین بخش پیکربندی آن است که شامل ابزارها و امکانات زیادی است و خودش به چندین زیربخش تقسیم می گردد.

در برگه General بعضی تنظیمات عمومی مودم مانند تنظیمات لاگین، فعال یا غیرفعال سازی دیتا، فعال یا غیرفعال سازی وای فای، تنظیمات ریست و خاموش کردن مودم، ابزارهای Ping و DNS و VPN را مشاهده می کنید:

در برگه Notification می توانید کارهایی مانند نام مودم، شماره تلفن سیم کارت و تست ارسال و دریافت SMS، تنظیمات ایمیل و بعضی تنظیمات دیگر را مشاهده نموده و در صورت احتیاج تغییر دهید:

اما در برگه Radio که قطعا برای همه کاربران مجذوب کننده است:

می توانید شبکه رادیویی که باید مودم به آن وصل گردد را انتخاب کنید:

نحوه ست شدن باند رادیویی را انتخاب کنید یا اینکه باندهای رادیوی آپلود و دانلود را انتخاب کنید:

تنظیمات آنتن داخلی یا خارجی مودم را انتخاب کنید:

و تنظیمات دیگر را انجام دهید و بعد حتما باید روی گزینه Applay & Save بزنید تا در مودم اعمال شوند.

در برگه Advanced می توانید کارهایی مانند اجرای اسکریپت روی مودم هواوی را انجام دهید.

بخش Events

در این صفحه، زمان های لاگین به مودم به وسیله این نرم افزار نمایش داده می گردد و زیاد مهم نیست.

بخش SMS

بسیاری از کاربران با دریافت و مشاهده پیغامک های ارسالی برای سیم کارت مودم یا ارسال پیغامک به وسیله مودم مشکل دارند. در این بخش، به سادگی می توانید SMS دریافتی مودم را به ترتیب مشاهده نموده و پاک کنید یا جواب دهید:

متاسفانه بخش Tools این برنامه فقط در زمانی که نسخه پولی آن را خریداری و رجیستر نموده باشید؛ فعال می گردد:

نرم افزار LTE H-Monitor چه کاربردهایی دارد؟

برای غالب افراد، لاگین به پنل مدیریتی تحت وب مودم ها سخت است. به علاوه، رابط کاربری گرافیکی نه چندان دلچسب این مودم ها و بعد قفل بودن بسیاری از ویژگی ها، عملا کاربردی و مفید نیست. مثلا، شما در پنل مدیریتی مودمی مانند ایرانسل FD-M60 گزینه ای برای تغییر باند رادیویی یا شبکه +4g/4g پیدا نمی کنید.

نرم افزار LTE H-Monitor به شکلی ساده تر، مفیدتر و کاربرپسندتر، همه اطلاعات و تنظیمات مودم هواوی را روی ویندوز یا لینوکس در اختیار شما قرار می دهد. می توانید هر نوع اطلاعاتی از شرایط مودم و شبکه را روی گراف ببرید؛ باندهای رادیویی مودم را تغییر دهید؛ شبکه رادیویی مودم را دستکاری کنید؛ به پیغامک ها دسترسی داشته باشید و با شماره موبایل مودم پیغامک بزنید یا شماره گیری کنید؛ اندازه مصرف دیتا و سرعت دانلود و آپلود را آنالیز کنید و کلی کار دیگر که اصلا در پنل مدیریتی تحت وب قابل انجام نیستند.

منبع: شبکه چی

به "آموزش و آنالیز اپلیکیشن LTE H، Monitor برای مدیریت مودم های هواوی در ویندوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش و آنالیز اپلیکیشن LTE H، Monitor برای مدیریت مودم های هواوی در ویندوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید