از داروهای چاپ سه بعدی تا تجویز اجتماعی ، طبِ ساخته شده برای شما

به گزارش وبلاگ خطاطی، در این جا ما در حال بررسی این هستیم که چگونه درمان ارائه شده از طریق پزشک شما می تواند در آینده، بیشتر متناسب با شما باشد.

از داروهای چاپ سه بعدی تا تجویز اجتماعی ، طبِ ساخته شده برای شما در گذشته، اگر به یک داروخانه می رفتید و به آنها می گفتید که احساس خوبی ندارید، احتمالاً دارو ساز برای شما یک پودر درست می کرد - به عنوان داروی شخصی شده برای شما. اما با معرفی آنتی بیوتیک ها و داروهای مدرن که بسیار منظم تر است، این سرویس شخصی سازی از بین رفت.

در قرن بیست و یکم، برخی از محققان در پی راه هایی هستند که بتوانند برخی از شخصی سازی ها را در داروهای مورد استفاده وارد نمایند - چگونه؟ با استفاده از چاپ سه بعدی. رابرت فوربس، استاد دارو سازی بالینی در دانشگاه لانکاشایر مرکزی، در حال کار روی یک پروژه آزمایشی برای داروهای چاپ سه بعدی شده در دوزهای کوچکتر برای بچه ها است. حتی این احتمال وجود دارد که بتوان از فن آوری مشابه برای استفاده از پولیپ های ساخته شده با چاپ سه بعدی که حاوی داروهای متعددند استفاده کرد که می توانند جایگزین قرص یا جعبه های دوزیت باشند که دارو سازان برای بیمارانی که باید روزانه چندین دارو مصرف نمایند، تجویز می نمایند. او می گوید با این که هنوز راهی طولانی به جای مانده است، او می تواند دنیایی را تصور کند که در آن دستگاه ها اطلاعاتی را باز پخش می نمایند که در آن زمان از آنها برای تنظیم داروهای منظم چاپ شده از طریق چاپگرهای سه بعدی استفاده می شود:

ممکن است دستگاه هایی تشخیصی وجود داشته باشند که با آنها قدم می زنیم و اطلاعات مربوط به عملکردهای بدن ما به طور خود کار به برخی از رایانه ها ارائه می شود. سپس، در یک زمان تعیین، آن اطلاعات تجزیه و تحلیل می شوند و ... سپس می توانید داروهای خود را برای هفته یا ماه چاپ کنید و این، قرص های شخصی تان را به شما می دهد.

محققان دیگر در پی راه های بیشتری برای شخصی سازی گزینه های درمانی در دسترس بیماران هستند. یکی این است که به پزشکان عمومی ابزارهایی بدهند تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط بیماران فراهم آورند، و سپس درمانی را انتخاب نمایند که برای آنها مناسب باشد. مایک مسنجر، رئیس پزشکی شخصی و بهداشت دانشگاه لیدز می گوید:

بنا بر این، هر فرد ممکن است داشبورد زنده ای از بزرگترین خطرات سلامتی فعلی خود داشته باشد. سپس آنها قادر خواهند بود برای حفظ سلامتی خود با متخصصان مراقبت های بهداشتی یا سایر ارائه دهندگان خصوصی، شرکت های بدن سازی یا شرکت های تغذیه ای کار نمایند، و مناطقی که بیشترین خطر را دارند رها نمایند ... از این رو وقتی ناخوش احوال می شوند، علاوه بر توجه به علائم خود می توانند عوامل خطر یا سایر منابع اطلاعاتی را که ممکن است تصمیم خاص درمانی را به آنها اطلاع دهد، در نظر بگیرند.

مسنجر در مورد یک آزمایش بزرگ غربالگری سرطان ریه صحبت می کند که از سوابق الکترونیکی مراقبت های بهداشتی برای شناسایی بیماران در معرض خطر استفاده می کند و سپس آنها را برای سی تی اسکن در پارکینگ های خودرو دعوت می کند. آنها تا به امروز، 40 مورد سرطان را شناسایی کرده اند.

تجویز اجتماعی

در این قسمت ما همچنین در باره رشد تجویز اجتماعی خواهیم دانست، برنامه هایی که از طریق آنها پزشکان معالج می توانند بیماران را به یک کارمند لینک دهنده ارجاع دهند که می تواند به آنها در دسترسی به خدمات دیگر جامعه کمک کند تا به بهبود سلامتی و تندرستی آنها کمک نمایند.

این برنامه ها به طور سنتی برای بیماران مسن تر یا کسانی که شرایط سلامتی هم پوشاننده دارند، که پزشکان عمومی احساس می نمایند از وجود حمایت اجتماعی اضافه تر سود خواهند برد، استفاده می شود. اما از آنها برای بیماران روانی نیز استفاده می شود. تجویز اجتماعی در سالهای اخیر در انگلیس مورد توجه سیاسی بیشتری قرار گرفته است و در برنامه بلند مدت NHS برای انگلیس گنجانده شده است.

کریستوفر دایسون، پژوهشگر اصلی در مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی منطقه ای در دانشگاه شفیلد هالام، که در حال ارزیابی مدل تجویز اجتماعی در روتهام، یورکشایر جنوبی است، توضیح می دهد که این امر، مزیتی واقعی برای بیماران داشته است:

ما شاهد افزایشی فوری در تندرستی آنها هستیم. آنها به تجویز اجتماعی مراجعه می نمایند و بلافاصله احساس خوشبختی می نمایند. آنها غالباً کمتر منزوی هستند و از لحاظ اجتماعی ارتباط بیشتری دارند. این واقعاً روی کسانی که سلامتی کمتری دارند، تأثیر می گذارد.

دایسون می گوید در روتهام همچنین کاهش 6 درصدی طلسم بستری در بیمارستان و کاهش 13٪ در حضورهای اورژانسی حادثه ای در 12 ماه پس از مراجعه اولیه به تجویز اجتماعی وجود داشته است.

ما همچنین از آلیسون فیکسن، مدرس ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه وست مینستر می شنویم، در مورد برخی از چالش های ساختاری بالقوه تجویز اجتماعی، به ویژه اگر فعالیت هایی که افراد به آنها ارجاع داده می شوند از طریق سازمان های جامعه ای انجام شود که منابع کافی ندارند. او گفت که نباید با گذاشتن همه مسئولیتها بر دوش افراد، بهانه ای برای غفلت از خدمات عمومی درست کنیم:

اگر آنها به میزان کافی نمایندگی به دست نمی آورند، یا آنها آن قدر آسیب پذیر هستند که قادر به انجام آن فعالیت یا ادامه آن نیستند، و اگر آن خدمات در جامعه به درستی تأمین اعتبار نمی شوند، بلکه فقط به خوش نیتی افراد تکیه می شود ... آن گاه آن چه در خاتمه به دست می آورید فقط یک سیستم دیگر است که در واقع نابرابری های بهداشتی را کاهش نمی دهد.

در خاتمه مطالبی در مورد پزشکی اجتماعی ارائه می شود. در نخستین سال های سده نوزده میلادی، توسعه فقر، بیکاری و بیماری های زاییده از انقلاب صنعتی در کشورهای اروپایی، زمینه ساز پدید آمدن یک رشته علمی در دانش پزشکی شد. در قرن بیست و یکم، برخی از محققان در پی راه هایی هستند که بتوانند برخی از شخصی سازی ها را در داروهای مورد استفاده وارد نمایند - چگونه؟ با استفاده از چاپ سه بعدی. کوشندگان این رشته علمی که پزشکی اجتماعی (community medicine) نامیده شد ، تلاش می کردند تا اثر عامل ها و نارسایی های اقتصادی و اجتماعی بر تندرستی و بیماری را نشان دهند و شرایطی را برای زندگی شهروندان پیشنهاد نمایند که به دسترسی به جامعه ای تندرست بیانجامد.

در این رشته نوپدید علمی، مفهوم های اساسی مانند علم پزشکی، پزشکی اجتماعی، بهداشت عمومی، پزشکی پیش گیری، بهداشت اجتماعی، بیمار، درمان سلامت فردی، تندرستی اجتماعی، سلامت روح و جسم، همه وهمه، از نو تعریف شدند. دامنه خدمات پزشکی اجتماعی از پیش گیری از بیماری آغاز می شود و توسعه سلامت، شفا بخشی و باز سازی در پهنه اجتماع را در بر می گیرد و چتر حمایت خود را بر سر همه لایه های اجتماع، چه در زمان بیماری و چه در زمان سلامت، می گیرد.

منبع: Annabel Bligh - Gemma Ware - Holly Squire - The Conversation UK

منبع: راسخون

به "از داروهای چاپ سه بعدی تا تجویز اجتماعی ، طبِ ساخته شده برای شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از داروهای چاپ سه بعدی تا تجویز اجتماعی ، طبِ ساخته شده برای شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید