از سریع ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید

به گزارش وبلاگ خطاطی، فکر می کنید ابررایانه ها را کجا نگهداری می نمایند؟ آیا مکان مخصوصی را باید به آن ها اختصاص داد؟

از سریع ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید

انگار از فیلم مامورت غیرممکن آمده باشد! ولی خوبی اش این است که لازم نیست برای تماشا این ابررایانه مانند ایتن هانت برای تماشاش دزدکی وارد شویم. وبلاگ خطاطی شما را به تماشا این ابررایانه می برد.

سریع ترین ابررایانه اسپانیا به نام MareNostrum 4، داخل سالن اصلی کلیسای کوچک خیرونا متعلق به دهه 1940، در مرکز ابررایانه ای دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیای اسپانیا، واقع شده است. شرکت کامپیوتری IBM و دولت با هم متحد شدند و این کلیسا را که رها شده بود برای کارهای دنیوی به کار گرفتند.

سال آینده این ابررایانه آپگرید می گردد. ماشین نو با عملکرد بالا یکی از اولین کامپیوترهای اگزامقیاس اروپا با قیمت تقریبا 223 میلیون پوند است که شامل قیمت خرید، نصب و هزینه نگهداری آن برای پنج سال است. این رایانه نو، MareNostrum 5، نه تنها ظرفیت بیشتری دارد، بلکه بزرگ تر است. این یعنی به یک مکان دیگر برای نگهداری احتیاج دارد.

رابرتو ویولا، سرپرست BSC-CNS در یک نشریه گفت:

چالش های بزرگ جامعه ما - مانند مطالعه تغییرات آب وهوا و توسعه انرژی های نو مانند هم جوشی - احتیاجمند رایانه های اگزامقیاس هستند که بسیار قدرتمندتر از آن هایی هستند که ما در حال حاضر داریم. آن ها احتیاجهای نو محققان را برآورده می نمایند و نسبت به رایانه های موجود، انرژی کمتری مصرف می نمایند.

درست است که وجود چنین تکنولوژی پیشرفته ای در یک مکان قدیمی جور درنمی آید، ولی جالب اینجا است که برای تبدیل آن به مکانی مناسب برای این ابررایانه، هیچ تغییری لازم نبود. رئیس ارتباطات، Gemma Maspoch سال جاری به خبرنامه Vice گفت:

ما به جایی با صدها مترمربع مساحت بدون هیچی ستونی احتیاج داشتیم که ظرفیت نگهداری از 44.5 تن وزن را داشته باشد. تنها اتاقی که این خواسته ما را برآورده می کرد کلیسای خیرونا بود. حتی یک لحظه هم شک نکردیم.

مرکز، خاک اطراف کلیسا را تقویت کرد تا با کامپیوترهای سنگین منطبق باشند و یک جعبه شیشه ای ساخت تا آن را خنک نگه دارد. امروزه، زیباترین مرکز اطلاعات 2017 جهان به روی عموم و تورها باز است اما سرزده به آنجا نروید. حتما در طول هفته بین ساعات 9 صبح تا 7 عصر برای بازدید برنامه ریزی کنید. این بازدید حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

منبع: کجارو / lonelyplanet

به "از سریع ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سریع ترین ابررایانه اسپانیا در کلیسای خیرونا بازدید کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید