جاذبه های دیدنی آنتالیا؛ بهشت خنک مدیترانه

به گزارش وبلاگ خطاطی، شناختن مکان های دیدنی آنتالیا به شما یاری می نماید تا برنامه ریزی بهتری برای سفر چند روزه داشته باشید و از جاهای خوب آنتالیا غافل نشوید. در واقع با خواندن این مقاله شما از ابعاد و زوایا این شهر مثل محلی ها اطلاع دارید و آنتالیا را مثل کف دستتان می شناسید.

جاذبه های دیدنی آنتالیا؛ بهشت خنک مدیترانه

حالا با همراه باشید تا با هم جاهای دیدنی آنتالیا را کشف کنیم و ببینیم در این شهر زیبای ساحلی چه خبر است.

1- کاله ایچی، پرسه در گذشته آنتالیا

کاله ایچی در ترکی به معنای داخل قلعه است و منظور همان بافت تاریخی خودمان است. یکی از محبوب ترین مناطق دیدنی آنتالیا همین کاله ایچی است. آنتالیا هم مثل یزد و کاشان بافت تاریخی دارد که کوچه ها و خانه های قدیمی آن یادگاری از حضور رومیان در این شهر است. کاله ایچی کوچه های سنگفرش و باریک و پیچ در پیچی دارد که قدم زدن در آن ها شما را به گذشته می برد. اینجا پر است از دیوارهای سنگی و خانه های قدیمی که کنار هم ردیف شده اند.

یکی از معروف ترین و البته شلوغ ترین خیابان های کاله ایچی، خیابان مزیک است که پر است از کافه، رستوران و فروشگاه. در این خیابان دنیاگرد پسند هم می توانید در کافه ها که اغلب صندلی هایشان را در خیابان چیده اند، بنشینید و قهوه های ترک لذیذ و غذاهای محلی ترکی نوش جان کنید. اگر هم دنبال خیابان خلوت تری هستید و ترجیح می دهید در جای آرام تری از فضای تاریخ کاله ایچی لذت ببرید به خیابان کلین جان سالار سر بزنید.

برخی از خیابان های کاله ایچی با یک عالمه رستوران و کافه به مرکزی برای شکم گردی و خوردن غذاهای لذیذ ترکی تبدیل شده است. در این بافت تاریخی جاذبه های گردشگری زیادی مثل دروازه هاردیان، مناره ییولی و بندر قلعه کاله ایچی وجود دارد که با تک تک آن ها آشنا می شویم.

  • دروازه هادریان، دروازه ای به افتخار ورود امپراطور روم

دروازه هادریان یا هادریانوس به اوچ کاپلار به معنای سه دروازه هم معروف است. این دروازه در سال 130 قبل از میلاد به افتخار ورود امپراطور روم به هادریانوس بنا شد. این دروازه در اصل دو طبقه بوده که امروز فقط طبقه اول از آن برجا مانده است.

معماری دروازه هادریان سه طاق کنار یکدیگر است که سرستون های آن معماری رومی کورینس را منعکس می نمایند. کنار این دروازه دو برج قرار گرفته است که برج سمت راست در دوره بیزانس بازسازی شده است.

اسکله قدیمی آنتالیا؛ بندر قدیمی، تفرجگاه امروزی

این اسکله قدیمی که دور آن را صخره پوشانده تا اواسط قرن بیست میلادی، بندر اصلی آنتالیا بوده است. تاریخ موج شکن های اسکله به دوره سلجوق ها برمی گردد. امروزه این اسکله یکی از مکان های گردشگری آنتالیا است و تمام تورهای قایقی آنتالیا سفرشان را از این اسکله آغاز می نمایند. اینجا پر از رستوران، کافه و مغازه است. گردشگران در این کافه ها و رستوران های محلی خودشان را مهمان قهوه ها و باقلواهای لذیذ ترکی و غذاهای محلی می نمایند و از فضای دنج لب ساحل، تماشای غروب و قایق های کوچک و عظیم لذت می برند.

2- مسجد ییولی مناره، نماد آنتالیا

مسجد ییولی مناره نماد شهر آنتالیاست. تاریخ ساخت این مسجد به سال 1320 برمی گردد. به همین خاطر آن را یکی از قدیمی ترین مساجد آنتالیا می دانند. از آنجایی که این مسجد معروف به دستور علاالدین کیقباد ساخته شده، آن را به مسجد علاالدین هم می شناسند.

معماری مسجد مستطیلی است و 6 گنبد دارد. این مسجد از خشت ساخته شده و ساده است و در معماری آن تزئینات زیادی به کار نرفته است.

مناره ییولی یک بنای استوانه ای شکل مستقل است که در قسمت شرق مسجد قرار گرفته است. ییولی در ترکی به معنای شیار دار است و به ساختار شیاری مناره اشاره می نماید.

3- منار شکسته، مناره ای با سرنوشت پر فراز و نشیب

این اثر تاریخی که امروز آن را به منار شکسته (به ترکی کِسیک مناره) می شناسیم، یکی از پرچالش ترین مکان های دیدنی آنتالیا است. کسیک مناره تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. این بنا اول از همه یک معبد رومی بود که بعدها یعنی در قرن 7 به کلیسای مریم مقدس تبدیل شد. معماری این کلیسا از روم شرقی الهام گرفته بود و 5 سالن گنبدی شکل داشت. بعد از حمله اعراب، این کلیسا آسیب داد و دو قرن بعد بازسازی و به مسجد تبدیل شد.

اما این همه داستان نیست. در دوره حکومت سلجوقی ها، این بنا به مسجد کورکوت یا مسجد کبیر تبدیل شد و مناره شکسته در کنار این بنا ساخته شد. بعد از شکست سلجوقی ها دوباره مسجد به کلیسا تبدیل شد. آتش سوزی سال 1896 فراز و نشیب سرگذشت مناره را تکمیل کرد. در این آتش سوزی قسمت بالایی مناره که چوبی بود سوخت و مناره شکسته امروزی یادگاری از یک تاریخ پر پیچ و خم به جا ماند.

4- آسپندوس، یک یادگاری خیره نماینده از رومی ها در آنتالیا

دیدن آمفی تئاتر آسپندوس شما را یاد فیلم های تاریخی از روم باستان می اندازد. این آمفی تئاتر یکی از جذاب ترین یادگاری های تاریخی برجای مانده از قرن دوم میلادی و از حضور امپراطوری روم در ترکیه امروزی است.

داستان ساخت آسپندوس از این قرار است که پادشاه شهر باستانی آسپندوس برای ساختن این آمفی تئاتر و قنات های شهر مسابقه گذاشته بود و جایزه آن هم ازدواج با دختر پادشاه بود. در نهایت معمار آمفی تئاتر پیروز به ازدواج با دختر پادشاه شد.

معماری بنا یک نیم دایره عظیم است که داخل نیم دایره از بالا تا پایین به شکل سکو ساخته شده است. این سکوها محل نشستن تماشاچی ها بوده اند، صندلی امپراطور و اطرافیان او جدا از مردم عادی است. ردیف جلو صندلی سناتورها و قاضی ها بوده و افراد مشهور هم در ردیف دوم می نشستند.

آمفی تئاتر آسپندوس بازسازی شده است و امروزه میزبان جشنواره های موسیقی و نمایش با ظرفیت 15 تا 20 هزار نفر است. همایش های هنری مهم هم در این بنای تاریخی برگزار می گردد.

5- پرگا، نمایش شکوه حتی در ویرانی

برای کسانی که به تاریخ علاقه دارند، این شهر باستانی یکی از بهترین جاهای دیدنی انتالیا است و می تواند پر از شگفتی باشد. ستون های عظیم با سرستون های زیبا و دیوارهای بلند و بعضا فرو ریخته آثاری هستند که در بازدید از پرگا می توانید انتظار دیدنش را داشته باشید. این شهر از دوره هلنی یعنی زمانی که یونانی ها بر دنیا باستان حکومت می کردند، بر جا مانده است. در آن دوره پرگا یکی از شهرهای زیبا و باشکوه بود. وجود مجسمه زنان در میان خرابه ها نشان از صندلی زنان و فعالیت آنان در امور اداری آن موقع دارد.

6- موزه آنتالیا، گزارشی تمام عیار از تاریخ و دیدنی های آنتالیا

برای کسانی که اهل تاریخ و موزه هستند، در کنار دیدن پرگا و آسپندوس و دیگر جاذبه های تاریخی آنتالیا ، این موزه می تواند تکمیل نماینده کشف آنتالیای تاریخی باشد. موزه آنتالیا بیشتر از 13 تالار دارد که گزارشی خوب از تاریخ منطقه را به شما می دهد.

در تالارهای مختلف موزه می توانید 5 هزار اثر تاریخی مختلف را ببینید که از همین نواحی مدیترانه ای و پام فیلیا به دست آمده اند. سکه ها، اتاق امپراطوری، تابوت ها و آیکون های مسیحیت از مهمترین بخش های موزه هستند. خیلی از گچ بری های مجلل و مسجمه های عظیم که از شهر قدیمی پرگا کشف شده اند، به این موزه آورده شده اند.

7- موزه مینی سیتی آنتالیا؛ همه ترکیه را یکجا ببینید

در موزه مینی سیتی، دیدنیهای ترکیه را در ابعاد متفاوتی خواهید دید؛ در حقیقت شما تمام ترکیه را می توانید یکجا ببینید. ماکت های مینیاتوری تمام آثار تاریخی و بناهای معروف ترکیه در 1/25 اندازه واقعی را به نمایش گذاشته اند. این موزه در فضای باز برپاست و شبیه باغ موزه هنر ایرانی خودمان است، اما در ابعاد عظیمتر و با آثار بیشتر. این موزه علاوه بر عظیمترها برای بچه ها هم خیلی خوشایند است.

مسجد ییولی مناره ، کلیسای سنت نیکولاس، کوه چیمرا، معبد آرتمیس و پاموک کاله از جمله جاهایی دیدنی و نمادین ترکیه هستند که در این موزه می توانید ببینید.

8- موزه و خانه آتاتورک، تمام تحولات ترکیه از این خانه آب می خورد

خانه آتاتورک، مردی که در تاریخ ترکیه تاثیرگذار بود و هنوز هم مردم ترکیه از خدمات او به این کشور بهره مند هستند، در آنتالیا به موزه تبدیل شده است. این موزه دو طبقه دارد و لوازم شخصی، عکس ها و اسناد متعلق به آتاتورک را در این موزه می توانید ببینید.

مکانهای دیدنی آنتالیا از نوع سواحل

هر چند آنتالیا یک شهر قدیمی و تاریخی هم هست، اما بیشتر به سواحلش معروف است. سواحلی که در کنار دریای مدیترانه آرام گرفته اند و آنتالیا را به یکی از پرطرفدارترین و زیباترین شهرهای ساحلی منطقه تبدیل نموده اند. آنتالیا بیش از 400 ساحل دارد که در ادامه مقاله با 5 ساحل معروف آنتالیا آشنا می شوید.

ساحل لارا، دورهمی آب و هوای دلپذیر، ساحل های شنی و آب های کریستالی

ساحل لارا در شرق شهر آنتالیا قرار گرفته است و یکی از نزدیک ترین سواحل آنتالیا به این شهر است. آب های کریستالی، ساحل شنی 8 کیلومتری و آب و هوای مدیترانه ای ساحل لارا نه تنها گردشگران ایرانی بلکه اروپایی ها را هم به دل این زیبایی ها می کشاند. تقریبا از اواخر اردیبهشت تا انتها تیرماه، آب و هوای این ساحل در بهترین حالت برای خوشگذرانی و شنا و ریلکس کردن است.

بعد از شنا در آب های کریستالی، می توانید روی صندلی های ساحلی دنج کنید و حسابی آفتاب بگیرید. کافه ها و رستوران های ساحلی انواع نوشیدنی ها و غذاهای لذیذ و باکیفیت سرو می نمایند. اما این ها همه امکانات ساحل زیبای لارا نیست، قایق سواری، غواصی، اسکوتر، موتور سواری، زمین فوتبال و والیبال ساحلی و پارک عجایب از دیگر امکاناتی هستند که در سلاحل لارا برای گذران یک روز خوب و به یادمانی برای شما فراهم شده اند.

آبشار دودون که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آنتالیا است، در ساحل لارا قرار گرفته است. پس با رفتن به ساحل لارا می توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

ساحل کمر، خوشگذرانی در تمیزترین ساحل آنتالیا

منطقه کمر در غرب آنتالیا قرار گرفته است و یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین سواحل آنتالیا برای تفریح و خوشگذرانی است. ساحل کمر همه چیز تمام است و در تمیزی و امکانات تفریحی حرف ندارد. آب های مدیترانه در قسمت ساحل کمر آنقدر تمیز و زلال هستند که از طرف اتحادیه اروپا به عنوان تمیزترین ساحل انتخاب شده است.

ساحل کمر هم مراکز تفریحی دارد و همه جاذبه های طبیعی. هتل ها و ریزورت های این منطقه برای گذراندن آخر هفته ها یا تعطیلات دنج فوق العاده هستند. انواع کافه ها و رستوران ها، تفریح های دریایی و مراکز خرید اینجا فراهم شده و برای خودش شهرکی شده است.

کسانی که عاشق مراکز خرید آنتالیا هستند، بهتر است بدانند که کمر یکی از بهترین مراکز خرید آنتالیا را دارد که فضای شیک و وسایل برند آن دل شما را خواهد برد. تازه این همه داستان نیست، در ساحل کمر فستیوال های بین المللی غواصی و قایق رانی هم برگزار می گردد که می توانید در خود این مسابقات شرکت کنید یا به عنوان تماشاگر از دیدن آن ها لذت ببرید. اینجا تله کابین و پیست اسکی هم دارد و بساط تمام تفریح ها جور است. اگر اهل دوچرخه سواری هستید، بهتر است فرصت را در پیست اسکی کمر و گشت و گذار از کنار طبیعت فوق العاده از دست ندهید.

ساحل بلک، ساحل لوکس آنتالیا

ساحل بلک یکی از لوکس ترین سواحل و مراکز تفریحی آنتالیاست. بلک در ساحل آک دنیز و در سی کیلومتری شهر آنتالیاست. هر چند ساحل بلک خیلی به شهر آنتالیا نزدیک نیست، اما زیبایی هایی طبیعی و امکانات تفریحی آن ارزش این راه را دارد. اینجا پر از هتل ها و ریزورت های مدرن است که جان می دهند برای گذراندن آخر هفته ها و تعطیلات رویایی. ساحل بلک تا جاذبه های تاریخی مثل آسپندوس و پرگا که قبلا در مقاله معرفی کردیم فاصله زیادی ندارد.

اینجا همه چیز برای گذراندن تعیطلات لوکس فراهم است؛ در زمین های گلف بین ساحل و کوه می توانید از بازی گلف لذت ببرید یا در مدرسه بین المللی تنیس، این ورزش را آموزش ببینید. پرنده نگری یکی دیگر از کارهایی است که اینجا می توانید حسابی از آن لذت ببرید.

ساحل کنیالتی آنتالیا، نزدیک ترین ساحل به شهر آنتالیا

ساحل کنیالتی که محلی ها به آن کنیالتی پلاژی می گویند، یکی دیگر از معروف ترین سواحل آنتالیا است. ساحل کنیالتی از ساحل لارا هم به شهر نزدیک تر است و به همین خاطر یکی از پاتوق های مردم آنتالیا برای آخر هفته هاست. ساحل کنیالتی فقط 3 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد و انواع وسایل حمل و نقل آنتالیا از اتوبوس و تراموا گرفته تا موتور و تاکسی شما را به این ساحل دلباز می رسانند. آب های ساحل کنیالتی آن قدر تمیز و شفاف است که پرچم آبی را هم گرفته است. پرچم آبی نشان دهنده این است که آبی که در آن شنا می کنید تمیز است و هیچ نگرانی برای سلامتی تان وجود ندارد.

  • آکواریوم ساحل کنیالتی

ساحل کنیالتی برای خودش یک شهرک ساحلی شده است و آن قدر تفریح زیاد دارد که شاید نتوانید یک روزه به همه آن ها برسید. یکی از جاذبه های ساحل کنیالتی آکواریوم آن است که 40 آکواریوم موضوعی دیگر را در خودش جا داده است. شهربازی اکتور با 40 وسیله تفریحی یک جای فوق العاده برای خوش گذراندن هم برای خودتان و هم برای بچه ها تان است.

هتل ها و ریزورت ها

ساحل کنیالتی هتل ها و مراکز رفاهی زیادی دارد که می توانید شب را هم در همین ساحل بمانید و برای گذراندن یکی دو روز روی این ساحل حساب کنید.

بیشتر تفریح های آبی ساحل کنیالتی به هتل های این ساحل اختصاص دارند. اگر در این هتل ها ساکن نباشید احتمالا نمی توانید از این تفریح های دریایی بهره ببرید. اما همچنان می توانید از شنا، پیاده روی در ساحل شنی، قایق سواری و ماهیگیری لذت ببرید. ساحل کنیالتی انواع کافه ها و رستوران ها را دارد که تمام سلیقه ها را راضی نگه می دارد.

ساحل چیرالی آنتالیا، ساحل تاریخی آنتالیا

ساحل چیرالی یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری آنتالیا است. در گذشته این ساحل تاریخی در همسایگی شهر لیسیان بوده و هنوز هم رد پای این شهر را در ساحل چیرالی می توان دید. ساحل چیرالی مثل ساحل لارا و کنیالتی به آنتالیا نزدیک نیست و در 70 کیلومتری جنوب غرب آنتالیاست. این ساحل هتل، هاستل و خانه های درختی زیادی دارد که شما می توانید شب هم همانجا استراحت کنید. بهتر است برای رفتن به این ساحل برنامه یکی دو روزه داشته باشید، تا بتوانید حسابی از شنا و تفریح در ساحل لذت ببرید.

اگر دوست دارید به ساحل چیرالی بروید، بهتر است انتظار یک ساحل خیلی دنج و خلوت را نداشته باشید. بیشتر افراد برای گذراندن آخر هفته ها دور از شهر و شلوغی به این ساحل می آیند. اینجا خبری از تفریح های دریایی مثل جت اسکی و غواصی نیست اما می توانید با کشتی های تفریحی خودتان را مهمان آب های مدیترانه کنید.

آبشار دودن، جلوه زیبای طبیعت آنتالیا

در کنار مناطق دیدنی آنتالیا ، جاذبه های تاریخی و سواحل فوق العاده، آنتالیا طبیعت بسیار زیبایی هم دارد که آبشارهای دودن یکی از آن ها هستند. اگر در طول سفرتان بخواهید خودتان را مهمان یک طبیعت فوق العاده کنید، حتما به این آبشارها سر بزنید.

در فصل بهار و تابستان آب و هوا و زیبایی های آبشار دودن در اوج است، به خاطر همین دو فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن این آبشارهای زیباست. آبشارهای دودن در مجموع دو آبشار هستند که آبشار بالایی فضای مناسب تری برای پیک نیک و وقت گذراندن دارد. این آبشار ورودی دارد و محوطه آن به پارکی تبدیل شده که مجهز به امکانات پیک نیک است.

با عبور از یک جهت صخره ای از آبشار اول به آبشار دوم می رسید. اطراف همین پارک در فاصله بین دو پارک دره و رودخانه و همینطور چشمه های ریز و درشت وجود دارد که طبیعت بسیار دلنشین و فضای فوق العاده ای دارد. برای رفتن به آبشارهای دودن از قلم نیاندازید که کفش ورزشی و لباس راحتی، کلاه و ضد آفتاب همراه داشته باشید. رفتن به این آبشارها با لباس های نامناسب، فرصت خوش گذرانی و گشت و گذار را از شما می گیرد. اینجا می توانید از قایق سواری و رفتینگ هم لذت ببرید.

از دیدنی های انتالیا سیر نمی شوید

جاهای دیدنی آنتالیا تنها محدود به موارد بالا نیست. بسیاری از جاذبه های گردشگری هستند که شاید چندان معروف نباشند، اما دیدنشان می تواند تجربه جذابی باشد.

منبع: گردشبان

به "جاذبه های دیدنی آنتالیا؛ بهشت خنک مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی آنتالیا؛ بهشت خنک مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید