فستیوال های ترکیه

به گزارش وبلاگ خطاطی، آشنایی با فستیوال های ترکیه

برای اینکه لحظات خوشی را در ترکیه سپری کنید، فستیوال های مشهوری که در شهرهای بزرگ آن برگزار می گردد را از دست ندهید. در هر نقطه و در هر فصلی از سال می توانید به فستیوال های ترکیه بروید و تعطیلات خود را با فعالیت های فرهنگی متنوع پر کنید. به خصوص در طول فصل تابستان و بهار، تاکید بر روی شهرهای بزرگ و استراحتگاه های تعطیلاتی بیشتر می گردد، و فستیوال های محلی برگزار می شوند.

فستیوال های ترکیه

این فستیوال ها نقش عمده ای در ترویج سنت های فرهنگی، غذاهای محلی و محصولات کشاورزی دارند. فستیوال های بزرگ، معمولا انبوهی از گردشگران و افراد محلی را به ترکیه می کشانند. بسته به انتخاب شما برای گذراندن تعطیلات، می توانید در این فستیوال ها حضور داشته باشید و نوع متفاوتی از تفریح را به تجربیات سفر تعطیلاتی خود اضافه کنید.

فستیوال بادبادکهای ساریگِرمه

استان مولا در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. شهرهای بودروم و مارماریس که مقاصد گردشگری مشهوری محسوب می شوند در این استان قرار دارند. در میان این شهرهای ساحلی معروف، شهر ساریگرمه که کمتر شناخته شده نیز واقع شده است. در این شهر ساحلی که به میزان بقیه شهرهای مولا خیره کننده است، هر ساله فستیوال بادبادک ها برگزار می گردد. طی برگزاری این فستیوال که در طول ساحل شنی ساریگرمه است، صدها بادبادک در آسمان به پرواز در می آیند. در این فستیوال برای برندگان مسابقه بادبادک ها هدایای کوچکی در نظر گرفته می گردد، و همین موضوع نه تنها توجه افراد بومی بلکه توجه گردشگران را نیز به خود جلب می نماید. اگر شما نیز برای سفر به ترکیه در ماه آوریل برنامه دارید، شرکت در این فستیوال که تجربه ای متمایز است را نباید فراموش کنید.

فستیوال بین المللی فیلم آنکارا

اگر تصمیم دارید که در طول فصل بهار در آنکارا اقامت داشته باشید، مطمئن شوید که هنگام برنامه ریزی سفرتان، حتما برنامه فستیوال بین المللی فیلم آنکارا را نیز آنالیز کنید. فیلم های داخلی و خارجی ترکیه در تالارهای منطقه کیزیلای آنکارا نمایش داده می شوند. کسانی که عاشق فیلم هستند حتما از نمایش این فیلم ها لذت خواهند برد. بنابراین این موقعیت را از دست ندهید. این جشنواره مخصوصا برای بازیگران تازه کار فرصتی است تا هنرشان را در معرض دید تماشاچیان بگذارند، و در افزایش حضور بین المللی صنعت سینمای ترکیه نقش داشته باشند. اگر می خواهید که از فیلم های تازه و کلاسیک به کارگردانی افراد مشهور داخلی و خارجی لذت ببرید و استعدادهای کارگردانی آینده را کشف کنید، بهتر است که در این فستیوال حضور داشته باشید.

فستیوال کُشتی شترها

اگر در حال برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات خود در بخش اروپایی ترکیه در فصل زمستان هستید، می توانید در مسابقه کشتی شترها شرکت کنید. این مسابقه یکی از تفریح های سنتی این منطقه است. در حال حاضر، کشتی شترها جزو فستیوال ها و مسابقات اصلی محسوب می گردد و توجه مردم بومی و هزاران تماشاچی خارجی را به خود جلب می نماید.

مسابقات کشتی شترها در زمین های باز یا ورزشگاه هایی که در ناحیه اژه هستند، به خصوص در شهر آیدین برگزار می شوند. این رقابت ها بعلاوه در منطقه سلجوق واقع در ازمیر برگزار می شوند. آنتالیا، بوردور و سپارتا دیگر شهرهایی هستند که می توانید در آن ها به تماشای کشتی شترها بنشینید.

فستیوال جشن سال نو ترکیه

سال نو در ترکیه به صورت گسترده ای برگزار می گردد و در جشن ها و تفریح های سال نو میلیون ها نفر شرکت می کنند. مردم در سال تازه برای کسانی که دوستشان دارند آرزوی سلامتی و شادی می کنند. ترتیبات خاصی برای جشن سال نو در نظر گرفته می گردد. غذاهای معمول پخته می گردد. کسانی که وسایل نقلیه دارند به سفرهای کوتاه می روند. حوادث مهم سال گذشته یادآوری می شوند و تصمیمات سال تازه گرفته می شوند.

خیابان ها و مغازه ها با چراغ ها تزئین می شوند. مغازه ها و مراکز خرید برای سال نو هدایا و تخفیف در نظر می گیرند. و هتل ها مرکز توجه برگزاری جشن های شبانه قرار می گیرند. وقتی که این روز بزرگ فرا می رسد، میدان های شهر مملو از جمعیت می گردد. سپس این جمعیت به خانه هایشان می روند و با برطرف خستگی، خود را برای سال نو آماده می کنند. اگر سفر شما به ترکیه مصادف با شب سال نو در این کشور است، حتما در جشن های سال نو ترکیه شرکت کنید و شاهد رسوم زیبای ترکیه باشید.

جشنواره فیلم ترکیه

فستیوال اصلی ترکیه، جشنواره بین المللی فیلم استانبول است. این فستیوال هر ساله در ماه آوریل و به وسیله بنیاد فرهنگی و هنری استانبول(IKSV) در سالن های تئاتر بزرگ این شهر برگزار می گردد. این فستیوال نمایشی از فیلم های بین المللی به زبان های مختلف و همراه با زیرنویس است. برای دوستداران سینما، این فستیوال جشن بزرگی است که در آن صدها فیلم در طبقه بندی های مختلف به معرض نمایش گذاشته می شوند و در نتیجه این رقابت بین المللی در انتهای این جشنواره، بعضی از برترین جوائز به شرکت کنندگان اهدا می گردد.

اگر نمی توانید که در فصل بهار در این جشنواره حاضر شوید، در فصل پاییز و در ماه اکتبر می توانید در جشنواره فیلم Filmekimi که این جشنواره نیز به وسیله بنیاد فرهنگی و هنری استانبول برگزار می گردد، حاضر شوید. در این جشنواره که با نام هفته فیلم پاییز شناخته شده است نیز فیلم های تازه به نمایش گذاشته می شوند.

فستیوال هیدیرِلز

شاید بتوان فستیوال هیدیرلس را معادل کارناوال های برزیل دانست که هر سال مردم را در منطقه فاتح و اطراف آهیرکاپی دور هم جمع می نماید تا فصل بهار را با هم جشن بگیرند. فستیوال هیدیرلس استانبول به رویداد بزرگ محسوب می گردد که تولد بهار است و تعطیلات مذهبی برای مذهب علوی نیز هست. فستیوال هیدیرلس استانبول به عنوان یکی از مهم ترین جشنواره های فصلی بایرام در ترکیه و کشورهایی آذربایجان و رومانی برگزار می گردد.

روز هزیر (روضه حریر) در ترکیه به عنوان روزی که پیروان حضر (الخدیر) و ایلیاس (الیه) در زمین دیدار می کنند جشن گرفته می گردد.کلمه هیدیرلس که به شکل ترکیبی Hızır و İlyas به وجود آمده است.که به عنوان دو نفر متفاوت در نظر گرفته می گردد.

در این کارناوال ترکی، شب و روز، موسیقی، رنگ، ریتم و زیبایی در خیابان ها موج می زند. سنت های جالبی برای جشن گرفتن بهار دارند که برای ما خیلی هم غریب نیستند؛ پریدن از روی آتش و آرزو کردن، درست مثل چهارشنبه سوری خودمان یا اینکه آرزوهایشان را روی یک تکه کاغذ سفید به رودخانه می اندازند و خیلی سنت های دیگر که باید از نزدیک ببینید. این فستیوال اواخر ماه می برگزار می گردد.

فستیوال جاز استانبول

فستیوال بین المللی جاز در استانبول، که قبلا با عنوان فستیوال استانبول شناخته می شد رویدادی فرهنگی است که در ماه جولای برگزار می گردد. این فستیوال منتخبی از اجراهای موسیقی جاز را با حضور هنرمندان معروف این موسیقی از سراسر جهان برگزار می نماید.

این فستیوال در جولای سال 1984 در بین برنامه های متنوع موسیقی بین المللی خود، میزبان کنسرت جازی از چیک کوریا و استیو کوجالا شد. این سبک موسیقی آن قدر مورد توجه نهاده شد که طی سال های بعد، جایگاه خود در برنامه فستیوال بین المللی استانبول را پیدا کرد. از سال 1994، به عنوان یک برنامه مستقل، هر سال با سبک های موسیقی جاز، راک، پاپ، بلوز، رگی و کنسرت های موسیقی عصر نو اجرا می گردد. این تنوع، در کنار نامداران اهالی موسیقی جهان، هر سال مهمانان زیادی را به جشن موسیقی این شهر می کشاند.

جشنواره خرید استانبول

هر ساله چندین فستیوال بسیار هیجان انگیز و معروف جهانی نیز در این شهر برگزار می گردد که بی تردید یکی از برترین آنها جشنواره خرید استانبول است. در این فستیوال تمامی مراکز خرید بصورت 24 ساعته فعالیت دارند و بازدیدکنندگان می توانند هر چیزی را از لباس تا تجهیزات الکترونیکی با کمترین قیمت در حراجی های متعدد این فستیوال تهیه کنند. در کنار این جشنواره نمایش ها و کنسرت های خیابانی نیز برگزار می گردد. رستوران ها و کشتی های تفریحی نیز در ایام فستیوال تخفیف های بسیار بی نظیری را به گردشگران ارائه می کنند. جشنواره خرید استانبول در ماه ژوئن به مدت دو هقته برگزار می گردد. تاریخ برگزاری این فستیوال در امسال 18 خرداد تا 3 تیر است.

فستیوال مولانا و درویش های چرخان

مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، هواداران زیادی در جهان دارد و هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر را به قونیه می کشاند. جشن درویش های چرخان در شب اُروس بیش از 750 سال است که هر ساله برگزار می گردد. موسیقی و پایکوبی سماع مولانا، تم اصلی این جشن است. درویش ها دایره وار با رداهای سفید، ساعت ها سماع می پایکوبیند و سالگرد یگانگی مولانا با معبودش را جشن می گیرند. طبعا برای ما ایرانی ها، تماشا این مراسم یکی از بایدهای سفر پاییزی است که هر سال بین 10 تا 17 دسامبر برگزار می گردد. قونیه هشت ساعتی با استانبول فاصله دارد اما طی کردن این فاصله به تماشا همچین فستیوالی می ارزد.

این مراسم هر شب برگزار می گردد که شامل برنامه پایکوبیی می باشد که در آن لباس های بلند سفید و رنگارنگ به تن دارند که با چرخیدن جلوه ای بسیار زیبا به این پایکوبی می دهد.

فستیوال های استانبول

از دیگر فستیوال هایی که در استانبول برگزار می شوند، می توان فستیوال موسیقی استانبول را نام برد که با تاکید بر موسیقی کلاسیک اجرا می گردد. انواع موسیقی های جَز، بلوز، و راک در فستیوال اپرا و پایکوبی استابول در بهار و تابستان برگزار می شوند. به علاوه، فستیوال Rockn Coke و Fanta Youth برای جوانترها، مجذوب کننده تر هستند. برای کسانی که علاقه مند به خرید هستند، جشنواره خرید در ماه ژوئن برگزار می گردد. برای کسانی که هوادار هنر مدرن هستند، İstanbul Biennale دو بار در سال برگزار می گردد. برای علاقه مندان سینمای مستقل نیز در ماه فوریه جشنواره فیلم مستقل برگزار می گردد.

فستیوال های آنکارا

در آنکارا مرکز ترکیه نیز بسیاری از فستیوال های مهم برگزار می گردد. یکی از این فستیوال های مهم فستیوال بین المللی فیلم آنکارا است. شاید این فستیوال اولین جشنواره مخصوص زنان باشد که از طرف سازمان های بین المللی سینمایی حمایت می گردد. این جشنواره با نام فستیوال بین المللی فیلم زنان شناخته می گردد و در آن 133 فیلم به نمایش گذاشته می گردد. از طرف دیگر، جشنواره خرید آنکارا، فستیوال موسیقی آنکارا، جشنواره فیلم های کمدی و جشنواره فیلم های کوتاه آنکارا، برای گردشگران مطابق با هر نیازی برگزار می گردد. برای اینکه زمانی عالی را در مرکز سپری کنید، فقط باید در این شهر توقف کنید و در یکی از این فستیوال ها شرکت کنید.

فستیوال های آنتالیا

اگر تعطیلات خود را در زیباترین شهر مدیترانه یعنی آنتالیا می گذرانید، در سفر به این شهر باید از اپرای بین المللی آسپندوس تماشا کنید و در جشنواره پایکوبی باله که هر تابستان در آمفی تئاتر رومی عتیقه برگزار می گردد حضور داشته باشید. برگزاری این فستیوال در میان ویرانه های باستانی، گردشگران را از هر نقطه از جهان برای تماشای اجرای فوق العاده اپرا و پایکوبی باله به این منطقه می کشاند. جشنواره بین المللی فیلم پرتقال آنتالیا، از لحاظ بین المللی جشنواره ای ستودنی است که با اعطای پرتقال طلایی برای برترین فیلم، رقابت بین المللی مهمی محسوب می گردد.

فستیوال های بدروم

اگر تعطیلات خود را در بدروم سپری می کنید، در طول فصل تابستان می توانید انتخاب گسترده ای از میان برنامه فستیوال ها داشته باشید. از میان این فستیوال ها می توان به فستیوال Sunsplash که مملو از موسیقی و پایکوبی است، فستیوال بین المللی پایکوبی باله و فستیوال بین المللی موسیقی کلاسیک گوموشلوک اشاره نمود. در مارماریس نیز می توانید در فستیوال هایی مثل جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، جشنواره عکاسی و جشنواره بهار شرکت کنید.

خرید بلیط مقرون به صرفه استانبول، محبوب ترین شهر ترکیه

رزرو هتل با برترین قیمت در استانبول

منبع: فلای تودی

به "فستیوال های ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فستیوال های ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید