انالاپریل Enalapril

به گزارش وبلاگ خطاطی، این دارو برای درمان فشار خون بالا و بعلاوه درمان نوعی نارسایی قلبی که در آن، قلب قادر به انجام وظایف محوله نمی باشد، به کار می رود. در ضمنًً برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند و یا برای جلوگیری از آسیب های کلیوی در بیمارانی که دچار دیابت هستند، هم تجویز می گردد.

انالاپریل Enalapril

انالاپریل Enalapril

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Pralenal, Ednyt, Encard

دسته دارویی : درمان فشار خون و بیماری های قلبی

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای درمان فشار خون بالا و بعلاوه درمان نوعی نارسایی قلبی که در آن، قلب قادر به انجام وظایف محوله نمی باشد، به کار می رود. در ضمنًً برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند و یا برای جلوگیری از آسیب های کلیوی در بیمارانی که دچار دیابت هستند، هم تجویز می شود.

اشکال دارو : قرص

زمان مصرف دارو : 1 تا 2 بار در روز.

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : در آغاز درمان، 5 /2 میلی گرم تا 5 میلی گرم در روز، سپس این اندازه می تواند به 10 تا 40 میلی گرم در روز افزایش یابد.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً اثرات دارو مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر روز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و کمتر از دمای 25 درجه سانتیگراد دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنًً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به وخیم تر شدن بیماری منجر شود. اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند تورم بدن، مسائل تنفسی و تنگی نفس گشتید سریعاًً مصرف دارو را قطع نموده و تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو، می توان به سرگیجه، سردرد، اشاره کرد که در طی درمان با دارو، برطرف خواهند شد. سرفه خشک مداوم هم از عوارض مصرف دارو می باشد که با کم کردن دوز مصرفی دارو، برطرف خواهد گشت. در ضمنًً اگر دچار جوش، حالت غش یا انقباض عضلات گشتید پزشک را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بیماری های زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

* اگر از حساسیت های شدید، رنج برده اید.

* اگر مسائل و دردهای مزمن کلیوی دارید.

* اگر به بیماری های شدید درد مفاصل، دچار می باشید.

* اگر به هر نوع بیماری پوستی مبتلا می باشید.

* اگر بیماری های عروقی محیطی دارید.

* اگر در حال یک رژیم غذایی خاص برای کم کردن پتاسیم بدن، هستید.

* اگر داروهای دیگری را مصرف کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : مجاز نمی باشد. ممکن است موجب نقص در نوزاد شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر منفی بگذارد، بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : معمولاًً مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب سرگیجه و حالت غش شود لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو، از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "انالاپریل Enalapril" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انالاپریل Enalapril"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید