خبرنگاران برگزیدگان نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی معرفی شدند

به گزارش وبلاگ خطاطی، بجنورد- خبرنگاران- نخستین جشنواره استانی کالاهای فرهنگی خراسان شمالی، شامگاه پنجشنبه با معرفی آثار و نفرات برگزیده و اهدای جوایز در بخش های مختلف به کار خود خاتمه داد.

خبرنگاران برگزیدگان نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی معرفی شدند

به گزارش وبلاگ خطاطی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در آیین اختتامیه این جشنواره که در محل نگارخانه بجنورد گفت: کالاهای فرهنگی، سفیر فرهنگ و ارزش های بومی و محلی محسوب شده و به عنوان انتقال دهنده یک میراث و هویت جمعی تلقی می شوند.

حسین فرخنده اضافه کرد: کالاهای فرهنگی با سایر کالاها قابل مقایسه نبوده و از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و مالی بسیار خاصی برخوردارند و عرضه آنها در بازار موجب می گردد تا تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و هویتی آن درازمدت باشد و این موضوع دارای اهمیت بسیاری است.

وی با اشاره به ساخت عروسک ها که در دنیای امروز از اهمیت فرهنگی بسزایی برخوردار است گفت: وقتی عروسکی خریداری می گردد، کارکرد مالی آن تمام می گردد اما وقتی وارد زندگی افراد می گردد، سبک زندگی، هویت زندگی و رفتارهای ریز و دُرشت در سبک زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی برگزاری جشنواره کالاهای فرهنگی را فرصت مغتنمی دانست تا عناصر بومی و فرهنگی جامعه از این طریق حفظ و تقویت شده و سپس به دیگران انتقال یابد.

فرخنده تأکید کرد: اگر یک کالای فرهنگی نسبت خود را با بازار تعریف نکند، به انزوا رفته و اهمیت خود را از دست می دهد و وارد موزه شده و به کالایی ویترینی بدل می گردد که از تبادل و تعامل با دنیای اطراف هم باز می ماند.

وی با اشاره به اینکه باید در دنیای امروز و در عصر جهانی شدن، شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم عناصر فرهنگ بومی و محلی خود را حفظ کنیم، اضافه کرد: قوشمه بومی و محلی ما یک عنصر پرجاذبه است و کالاهای فرهنگی می توانند از این عنصر استفاده و جاذبه خود را غنی نموده و اثرگذاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پنجمین سال برگزاری این جشنواره را در دستور کار قرار داده است که بعضی استان ها، دومین سال برگزاری آن را تجربه می نمایند و خراسان شمالی نیز نخستین دوره این جشنواره را تجربه کرد که این امر حائز اهمیت است.

فرخنده، برگزاری کلاس های آموزشی با هدف تسهیل خلق فراوریات فرهنگی با حضور اساتید برجسته کشوری در طول اجرای این جشنواره را مزیت دیگر این جشنواره برشمرد و گفت: نمایشگاه مجازی آثار هم پس از اختتامیه برگزار می گردد و امیدواریم نشست های تخصصی نقد و آنالیز آثار منجر به فراوری فکر و ایده برای دوره های آینده گردد.

نفرات برتر

بر اساس رای هیات داوران نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی، در بخش هدایای فرهنگی رضا راشد درتومی (گلیم رانر) به عنوان نفر اول، علی وصالی (حوله) نفر دوم و مهتاب ماهوتیان (لباس) به عنوان نفر سوم معرفی گردید و از خدیجه تکه (شاخص کتاب) نیز قدردانی شد.

هیات داوران در بخش نوشت افزار هیچیک از شرکت نمایندگان را شایسته رتبه اول ندانست و جایزه رتبه دوم را به محمدرضا علی پور (جعبه حمل لوازم التحریر) و رتبه سوم را به تکتم رحمانی (تقویم) اهدا کرد و از رها صمدی (دفترچه) نیز قدردانی کرد.

جایزه نخست بخش عروسک جشنواره به فاطمه جعفریان (چولی قزک)، رتبه دوم به تاغان بیکه برزین (زن ترکمن) و جایزه سوم نیز به فاطمه جعفریان (سونه گل) رسید.

هرچند نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی در چهار حوزه کسب و کارهای فرهنگی نوپا، نوشت افزار، اسباب بازی و عروسک و هدایای فرهنگی اجرایی شده بود اما در بخش کسب و کارهای فرهنگی نوپا هیچ اثری به دبیرخانه جشنواره ارسال نشده بود.

نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی با هدف شناخت عمیق تر بوم فرهنگ و ظرفیت های موجود در آن، کاربردی کردن بوم فرهنگ برای انسان امروزی، رونق کسب و کارهای فرهنگی با اتکا به ظرفیت های بومی و یاری به شناسایی بازارهای پنهان در حیطه محصولات و خدمات فرهنگی بومی برگزار شده بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران برگزیدگان نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برگزیدگان نخستین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان شمالی معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید