درمان بیماران یا واکسیناسیون، کدام بهتر است؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، کرونا در بین تمام بیماری های ویروسی خاص بوده که برای رسیدن به ایمنی جمعی باید واکسن آن کشف و تزریق گردد.

درمان بیماران یا واکسیناسیون، کدام بهتر است؟

به گزارش وبلاگ خطاطی به نقل از وبلاگ خطاطی، از گذشته تا به امروز تمام افراد جوامع مختلف با بیماری های ویروسی متنوعی سر و کار داشته اند. بیماری های ویروسی که با زندگی همه افراد عجین می شدند و آن را مختل می کردند. برای رهایی از بیماری های مختلف ویروسی تنها یک راه موثر بوده و هست آن هم کشف واکسن و واکسیناسیون عمومی است.

در حال حاضر تمام دنیا با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نمایند. ویروسی که مدت هاست توانسته سبک زندگی و رفتارهای افراد جوامع را به خوبی تغییر دهد. تاخت و تاز این ویروس منحوس زندگی را برای خیلی ها سخت نموده و حالا تمام مسئولان و متخصصان در کوشش هستند تا آن را مهار نمایند.

در بسیاری از نقاط دنیا برنامه واکسیناسیون برای مهار کردن همه گیری کرونا در جریان است. به همین دلیل شناخت و درک بهتر از نحوه عملکرد واکسن ها می تواند در تصمیم گیری انتخاب نوع آنها برای همه افراد موثر باشد.

واکسیناسیون عمومی منجر به ایمنی جمعی می گردد

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار کرد: حدود 200 سال است که از کشف واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی می گذرد، طی این سال ها جان میلیون ها نفر از مرگ حتمی نجات پیدا نموده است. به طور معمول واکسن ها از ویروس ها یا باکتری های کشته یا ضعیف شده ساخته می شوند. امروزه بسیاری از واکسن ها با استفاده از فناوری DNA نوترکیب از پروتئین های آنتی ژنی (بدون استفاده از میکروب های ضعیف یا کشته شده) فراوری می شوند.

او گفت: اغلب واکسن ها تزریقی (عضلانی یا زیرجلدی و داخل جلدی) و گاهی خوراکی هستند (مانند فلج اطفال). واکسیناسیون عمومی می تواند منجر به ایمنی جمعی گردد. ایمنی ایجاد شده از این طریق می تواند به کاهش فراوانی بیماری ها و حتی ریشه کن کردن نهایی بعضی از آن ها یاری کند.

فاطمی اعلام کرد: برای ایجاد ایمنی کامل و دائم در برابر بیماری ها، اغلب به چندبار تزریق یک واکسن احتیاج است. سال هاست که برنامه واکسیناسیون کشوری بچه ها (علیه بیماری های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت ب) اجرا می گردد. در سال های اخیر واکسن های جدیدی مانند واکسن ضد ویروس HPV (عامل ایجاد سرطان دهانه رحم) و آنفلوانزا به بازار آمده اند که نقش بسزایی در جلوگیری از ابتلا بیماری ها و همینطور کاهش نرخ از کار افتادگی نیروی کار ایفا می نمایند.

او گفت: با توجه به همه گیری دنیای ویروس کرونا، تا به امروز واکسن های زیادی با مکانیسم های متفاوت برای مقابله با آن ساخته شده اند که بین 70 تا 95 درصد روی ویروس موثرند. خوشبختانه در بعضی از کشور هایی که واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه در آنها ایجاد شده است، مرگ و میر به صفر رسیده است.

فاطمی اعلام کرد: عوارض جانبی شایع تزریق این واکسن ها (در حد درد جزیی در محل تزریق و تب) آنقدر خفیف است و عوارض شدید آنقدر نادر که هیچ توجیهی برای عدم تزریق این واکسن وجود ندارد. متاسفانه بعضی از اخبار نادرست و اغراق آمیز در باره عوارض جانبی واکسن کرونا باعث شده تا عده ای نسبت به اثربخشی و ایمنی این واکسن تردید نمایند. خودداری از تزریق واکسن می تواند ایجاد ایمنی جمعی را به تعویق بیندازد و نه تنها فرد بلکه کل جامعه را با خطر روبرو کند.

او گفت: از طرفی برخلاف سایر کشور ها که برای ترغیب مردم به زدن واکسن برای آن ها مشوق هایی قائل می شوند. در حال حاضر در کشور ما واکسن به اندازه کافی وجود ندارد و متاسفانه بعضی ها برای پیدا کردن آن به بازار سیاه روی می آورند. خرید هر دارویی در خارج از داروخانه بسیار خطرناک است، این خطر در خصوص واکسن ها دو چندان می گردد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران توضیح داد: واکسن ها فرآورده های بیولوژیک تزریقی هستند که به شرایط دمایی خاص در داروخانه و حمل و نقل، احتیاج دارند و در صورت عدم رعایت آن، واکسن بسیار سریع فاسد و بی اثر می گردد. در حال حاضر اغلب ویال هایی که تحت عنوان واکسن کرونا در بازار آزاد وجود دارند، تقلبی هستند و چون در شرایط غیربهداشتی بسته بندی شده اند، تزریق آن ها می تواند باعث عفونت خونی و حتی مرگ گردد.

ایمن ترین محصول پزشکی، واکسن است

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی کشور درباره راستا فرآیند واکسن و استفاده از آن اظهار کرد: ایمن ترین محصول پزشکی فراوریی در کشورها، واکسن است. چرا که دارو های خاص ممکن است مخاطب خاصی داشته باشند اما واکسن کاربرد عمومی دارد.

او اضافه نمود: به همین دلیل کوچک ترین عوارض در آن ممکن است در حجم مخاطب بالا بسیار خطرناک باشد. فراوری واکسن دو مرحله بالینی و پیش بالینی دارد؛ مرحله پیش بالینی همان طراحی واکسن بوده که معین می نماید واکسن در چه پلتفرمی واقع شده است. آزمایشات اولیه روی حیوانات صورت می گیرد و پس از آن واکسن وارد مرحله بالینی می گردد که آن هم در سه یا چهار فاز صورت می گیرد. فاز یک روی تعداد افراد بسیار محدود انجام می گردد تا ایمن بودن واکسن برای انسان ها معین گردد.

ناجی گفت: در فاز دوم تعداد بیشتری از افراد در حدود 500 نفر مورد آزمایش قرار می گیرند تا از این طریق شرایط مونوژنتیکی واکسن معین گردد و در نهایت در فاز سوم به آنالیز کفایت و عوارض نادری که ممکن است واکسن ها داشته باشند، پرداخته می گردد. در فاز دو و یک به آنالیز عوارض خطرناک پرداخته می گردد و در صورت بروز این مسائل فراوری واکسن متوقف می گردد، اما فاز سه زمانی شروع می گردد که از این مسائل عبور نموده باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی کشور اعلام کرد: به صورت عادی یک واکسن سه الی چهار فاز فراوری طول خواهد کشید تا وارد بازار گردد اما با توجه به شرایط اورژانسی برای کرونا، تمامی واکسن های کرونا مجوز اورژانسی دریافت نموده اند نه مجوز کامل. در حال حاضر واکسن های مودرنا و فایزر که در فاز چهار هستند، بیشترین واکسن های موجود در دنیا محسوب می شوند که به تازگی در خواست دریافت مجوز قطعی نموده اند.

ناجی گفت: از لحاظ ایمنی زایی واکسن ها به دو دسته تقسیم می شوند، بعضی از بیماری ها هستند که عفونت طبیعی شان یک ایمنی بسیار قوی و دائمی می دهند مثل بیماری اوریون که دیده شده افرادی که به این بیماری دچار می شوند تا آخر عمر ایمن خواهند بود. اما بسیاری از بیماری ها در دسته دوم قرار می گیرند که واکسن هایشان نسبت به بیماری طبیعی عملکرد بهتری دارد و ایمنی بسیار قوی تری را ایجاد می نمایند. واکسن کرونا را می توان در این دسته قرار داد.

او توضیح داد: تمام واکسن ها عوارض دارند؛ بعضی کوتاه مدت هستند مانند درد و تورم محل تزریق، علائمی مانند سرماخوردگی، تب و بدن درد، علائم گوارشی اما بعضی عوارض ممکن است برای جان فرد خطر آفرین باشند که باید مورد آنالیز قرار بگیرند اگر در این علائم تعدد مشاهده گردد، فراوری واکسن متوقف خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ویروس شناسی کشور گفت: واکسن های عظیم فراوری شده مانند واکسن فلج اطفال که خدماتی زیادی در دنیا به همراه داشته است نیز عوارضی دارد. در بعضی موارد فرد پس از استفاده از واکسن، فلج شده است اما با توجه به موارد استفاده زیاد این نوع واکسن ها ازعوارض آن ها چشم پوشی می گردد؛ هرچند که اولویت در ساخت واکسن جلوگیری از بروز عوارض جانبی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه باید واکسن را تزریق نمایند، گفت: این موضوع بستگی به نوع بیماری دارد، با توجه به معادلات ریاضی که برای کرونا بسته می گردد و ضریب حمله بیماری که مورد آنالیز قرار گرفته شده است، حدود 70 درصد مردم باید واکسن این بیماری را بزنند تا ایمنی جمعی به وجود آید و گردش ویروس به حداقل خود برسد، هر چند که ممکن است به صفر نرسد؛ به این ترتیب بیماری از اپیدمی بیرون خواهد آمد.

ناجی در سرانجام توضیح داد: البته این محاسبات ریاضی در جامعه ای که افراد به صورت همگن هستند، به وجود می آید. ما می دانیم که در تمام جوامع افراد همگن نیستند و اقدامات پیشگیرانه ای که در این زمینه انجام می گردد تاثیر زیادی روی این محاسبات دارد. بنابراین محاسبات ریاضی دارای محدودیت هایی است که برای برطرف آن ها انجام بعضی کار ها ضروری است تا به ایمنی جمعی دسترسی پیدا گردد. کرونا بیماری خاصی است و رسیدن به ایمنی جمعی فقط به وسیله واکسن ممکن می گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "درمان بیماران یا واکسیناسیون، کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بیماران یا واکسیناسیون، کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید