سه بند در حوضه آبخیز ابر شاهرود اجرا شد

به گزارش وبلاگ خطاطی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: عملیات اجرایی سه مورد بند سنگ و ملات با حجم 2 هزار و 900 متر مکعب در حوضه آبخیزداری ابر شاهرود به اتمام رسید.

سه بند در حوضه آبخیز ابر شاهرود اجرا شد

به گزارش وبلاگ خطاطی از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: برای اجرای این سه بند سنگ و ملات مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شد.

او با بیان اینکه عملیات اجرایی این سه بند از نیمه دوم سال گذشته شروع شد، ابراز داشت: ارتفاع یکی از این بند های سنگ و ملاتی 6 متر و 2 بند دیگر چهار متر است.

کشاورزیان به اجرای 36 هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری با اعتباری بالغ بر 78 میلیارد ریال در پنج حوضه آبخیز شهرستان شاهرود اشاره نمود و گفت: عملیات اجرایی طرح آبخیزداری در حوضه های دهملا، ابرسج و میغان، سورخان، تاش و سطوه شهرستان شاهرود در دست اجراست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود توضیح داد: تقویت آب های زیر زمینی، مهار سیلاب های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک هدف ساخت این بند ها محسوب می گردد.

به گفته او ، بند های خاکی می تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه ها و اراضی کشاورزی باشد.

عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آن ها مانع از رسوب و فرسایش خاک می گردد و این مهم در حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بستر های مالی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و 750 هزارهکتار و 2 میلیون 300 هزار هکتار است.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

انتهای پیغام / ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سه بند در حوضه آبخیز ابر شاهرود اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه بند در حوضه آبخیز ابر شاهرود اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید