قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند

به گزارش وبلاگ خطاطی به نقل از نیواطلس، قارچ ها یکی از موادی هستند که جایگزینی حافظ محیط زیست برای چرم و فوم های بسته بندی به حساب می آیند. اکنون در تحقیقی نو یک مورد استفاده دیگر برای قارچ ها ذکر شده است. می توان از قارچ برای ساخت دستگاه های الکترونیک زیست تجزیه پذیر استفاده کرد.

قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند

مارتین کالتنبرنر، دوریس دانینگر و رونالد پاکنر از محققان دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش این پژوهش را انجام داده اند.

آنها هنگام تحقیق درباره کاربردهای قارچ مانند استفاده به عنوان عایق ساختمان، متوجه شدند قارچGanoderma lucidum پوسته سختی دارد که از بافت پالپ مانند زیرین در برابر پاتوژن ها و دیگر انواع قارچ ها محافظت می نماید.

بعلاوه آنها متوجه شدند این پوسته را می توان به آسانی برداشت و خشک کرد. پوست خشک شده یک ماده قدرتمند، انعطاف پذیر و مقاوم به گرما ایجاد می نماید که قادر به تحمل دما تا 250 درجه سانتیگراد است.

علاوه برآن اگر پوسته قارچه در محیط مناسب قرار گیرد، به طور کامل در محیط زیست تجزیه می گردد. با درنظر گرفتن این ویژگی ها در فکر ماده مایسلیو ترونیک(MycelioTronic) در آینده می تواند به عنوان لایه زیرین برای صفحه مدارهای چاپی در دستگاه های الکترونیک انعطاف پذیر، استفاده گردد.

در حاص حاضر لایه زیرین در چنین صفحه مدارهایی از پلیمری ساخته می گردد که به سختی می توان آن را از اجزای دیگر جدا کرد و بنابراین بازیافت پلیمر و قطعات گفته شده نیز سخت می گردد.

در مقابل هنگامیکه لایه زیرین مدار از ماده متشکل از قارچ ساخته می گردد، زیست تجزیه پذیر خواهد بود و بخش های غیر قابل بازیافت را می توان به راحتی از آن جدا کرد.

محققان از هم اکنون حسگر سنجش رطوبتی ابداع نموده اند که در آن تراشه های الکترونیکی معمول روی لایه مایسلیو ترونیک قرار گرفته اند. آنها هم اکنون مشغول آنالیز اجزای دیگر با این هدف هستند که صفحه مدارهای کاملا زیست تجزیه پذیر بسازند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید