ما برای ریاست جمهوری، امام جماعت نمی خواهیم ، صرف اصولگرا بودن به معنی انقلابی بودن نیست

به گزارش وبلاگ خطاطی، خبرنگاران : دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه در انتخابات 1400 اشخاص خط قرمز برای این جبهه نیستند، گفت: ما مشکل شخصی با کسی نداریم ولی معتقدیم معیار باید تطابق با مبانی و شاخص ها باشد.

ما برای ریاست جمهوری، امام جماعت نمی خواهیم ، صرف اصولگرا بودن به معنی انقلابی بودن نیست

به گزارش وبلاگ خطاطی به نقل از تسنیم: مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، کاندیداهای انتخابات و ... پرداخته است.

بخشی از گفتگوی او با خبرگزاری تسنیم را در ادامه می خوانید؛

معیناً جبهه پایداری از این سه چهار دوره انتخابات چه درسی گرفته و چه کاری می خواهد بکند؟ چه مدلی برای ورود به انتخابات 1400 در نظر گرفته است؟

اگر دنبال یک مدل باشید که مثلا مولفه های رئیس جمهور یا دولت خوب را پیدا کنید خیلی بحث می خواهد که چه ویژگی هایی داشته باشد. اما بخواهیم در یک کلمه بگوییم من فکر می کنم باید دارای عقلانیت جدی باشد. اصطلاحی بین ما طلبه ها هست که می گوییم فرد باید یا عقل متصل داشته باشد یا عقل منفصل. یا خودش باید بفهمی چکار کند یا اگر خودش هم نمی فهمد یا نمی گردد یا نمی تواند، عقل منفصل داشته باشد به این معنا که از اندیشه دیگران بهره ببرد. اگر عقل متصل ندارید عقل منفصل داشته باشید.

هر کسی عقلش به یک اندازه ای می رسد و محدود است لذا باید عقلها را کنار هم بگذاریم. ما در مجلس یازدهم 150 جوان در مجلس داریم که می خواهند کاری نمایند و مردم هم امیدشان به این مجلس است.

درست یا غلط، دولت نشان داده به وعده هایی که داده عمل نکرده است. مردم از مجلس توقع دارند و چشمشان به مجلس است. من تا به حال سرغ نداشتم طرفداران استقلال و پرسپولس هم در مقابل مجلس تجمع نمایند. بچه های ورزشی می آیند و اعتراض می نمایند به عملکرد دولت. بندگان خدا به هردری زدند، دیدند این در باز نمی گردد و کسی هم نیست که حداقل جوابشان را بدهد.

این تجمعاتی که گروه ها و اصناف مختلف روزانه جلوی مجلس انجام می گردد هم بخاطر همین امیدی است که به وکلای خود دارند وگرنه چرا نمی فرایند در پاستور تجمع نمایند؟

معتقدم جریانات مخالف مجلس یازدهم هم می دانند که مردم تا حدودی به کارامدی این مجلس امیدوارند و می بینند که واقعا دارد کوشش می نماید تا دولت را سر خط کند. لذا کوشش می نمایند تا هر روز با ایجاد یک حاشیه جدید، مجلس را از چشم مردم بیاندازد.

چقدر محتمل است در انتخابات 1400 همان روش را در دستور کار قرار داده و با دیگر گروه های اصولگرا روی یک گزینه اجماع کنید؟ خب، شما می فرمایید مسائل با دولت جوان حزب اللهی قابل حل هست بعضی می گویند برای تشکیل چنین دولتی احتیاج به وحدت با گروه های انقلابی ظاهرا یک ضرورت است نظر شما در این باره چیست؟

پایداری چند روز پیش جلسه مجمع عمومی داشت. اعضای جدید شورای مرکزی انتخاب شدند نیروهای جوان و انقلابی هم آمدند. ما به دنبال تعامل و هم فکری با دیگران و گروه های انقلابی هستیم لکن تصور می کنم بحث های اصولگرایی و اصلاح طلبی با آن صورتی که در گذشته وجود داشته است، بعید می دانم مطرح باشد. باید قدری افق نگاهمان را بالاتر ببریم و کلان تر به موضوعات نگاه کنیم.

اگر اصولگرا و اصلاح طلبی مطرح نیست و چه گزاره و مولفه ای را جایگزین آرایش جدید سیاسی می دانید؟

ببینید، روشن است که یک عده ای انقلابی هستند و بعضی نیستند یک عده عاشق آمریکا هستند. به نظر ما باید شرایط را طوری ترتیب داد که نیروهای ولایی و انقلابی واقعی دور هم بشینند. صرف برچسب اصولگرا داشتن، ضامن انقلابی بودن نیست؛ چون داشته ایم کسانی که می گفتند اصولگرا هستیم و اصلا با برند اصولگرایی هم مثلا وارد مجلس شده بودند.

اشخاص خط قرمز ما نیستند

از زمانی که جبهه پایداری تاسیس شد؛ اعلام کردید پایداری دنبال مسائل گفتمانی است اما به گفته بعضی نیروهای نزدیک به پایداری، رفته رفته بعضی رفتارها و مواضع موجب شد این تصور ایجاد گردد که پایداری بیشتر نگاه های سلبی دارد تا ایجابی. سلبی هم معینا درباره بعضی افراد همانند آقای قالیباف و حتی تصور شد که قالیباف خط قرمز پایداری است؟ واقعا چنین برآوردی درست است؟

اینطور نیست که کسی خط قرمز جبهه پایداری باشد. اشخاص خط قرمز نیستند و این یک واقعیت است. ما مشکل شخصی با کسی نداریم و معتقدیم معیار باید تطابق با مبانی و شاخص ها باشد. ما یک اصولی داریم که در چارچوب آن اصول هم رفتار می کنیم. اشخاص، افراد و حتی احزاب و گروه ها خیلی برای ما ملاک عمل نیستند و آن چیزی که بیش از همه مورد توجه است، پایبندی به اصول انقلاب است. یک ضوابطی داریم و این ضوابط هم در مرمنامه پایداری ذکر شده است. توقعی که از طرف مقابل داریم هم بر مبنای همین ها است که می خواهیم یک فعال سیاسی انقلابی و متدین باشد. آدم کاری و کارآمد باشد.

الان ظاهراً فرد خاصی در ذهن پایداری هست برای انتخابات 1400؟

واقعاً هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم؛ چون باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی می افتد و شرایط به چه نحوی رقم می خورد یا اینکه نهایتاً چه کسانی وارد انتخابات می شوند. چند نفر هستند که همواره کاندیدا می شوند و معمولاً سوخته هستند. بعضی هم هستند که خیلی متدین و خوب هستند اما علاوه برای تدین و احتیاج به یک فرد اجرایی قوی داریم. آدم های خوب، خوب هستند اما علاوه برای تدین و انقلابی گری باید کارآمد و اجرایی هم باشند.

یعنی تا امروز شما با کسی برای 1400 توافق نکرده اید؟

نه. چون فقط انتخاب من یا ما مطرح نیست باید بدانیم گزینه ها چه کسانی هستند و مهم تر از اینها، برنامه شان برای اداره کشور چیست.

امیدواریم نیروهایی به صحنه بیایند که دستمان برای انتخاب باز باشد. پایداری هیچ وقت با کسی قبل از معین شدن گزینه ها نمی بندند باید ببینیم چه کسانی کاندیدا هستند و چه برنامه واقعی و عملیاتی برای اداره کشور دارند. می خواهیم در انتخاب گزینه مد نظر حریت خود را حفظ کنیم. نمی توانیم از الان بگوییم قطعا فلانی گزینه نهایی ما است؛ خب پس اگر شخصی با عملکرد بهتر و برنامه کارامدتری وارد صحنه شد چه کار کنیم؟ پس باید فعلا منتظر بمانیم.

پس برای 1400 نگاه سلبی قطعی درباره بعضی اشخاص که در گذشته وجود داشته، مطرح نخواهد بود؟ یعنی شرایط را بر اساس شرایط انتخابات و گزینه های موجود آنالیز خواهید کرد؟

در پاسخ به سوالات قبلی گفتم که در گذشته هم با هیچ شخصی به واسطه مسائل شخصی مخالفت نکرده ایم. اگر مخالفتی بوده، بخاطر ضوابط و معیارها بوده. مضافاً اینکه انتخابات ریاست جمهوری شرایط خاص خودش را داراست. ممکن است صلاحیت فلان شخص را برای حضور در مجلس قبول داشته باشیم اما برای جای دیگر نه. مهم این است که فرد می خواهد در چه مسئولیتی و با چه شرایطی به مردم و نظام خدمت کند. مثلا، فردی که می خواهد فرمانده ناجا بگردد باید ویژگی های خاصی داشته باشد؛ آیا می توان گفت که فرمانده ناجا که امروز آقای اشتری است برای ریاست جمهوری یا ریاست مجلس هم باید همان ویژگی ها را باید داشته باشد؟

باید بدانیم که ما برای ریاست جمهوری، امام جماعت نمی خواهیم که فقط ویژگی های امام جماعت از جمله عادل بودن و خوب بودن را برای او در نظر داشته باشیم رئیس جمهور علاوه بر اینکه باید عادل باشد، باید برای مدیریت کشور هم توانمندی لازم را داشته باشد. در امام جماعت عدالت شرط است در رئیس جمهوری هم عدالت شرط است. بعضی ویژگی ها مشترک است اما هر مسئولیتی ویژگی های اختصاصی هم دارد که بسیار مهم و مشخص نماینده است.

بعضی تصور می نمایند که پایداری در 1400 دل به گزینه های پیشین خود بسته و تنها برنامه ای دل بستن روی آن گزینه هاست این درست است یا اینکه واقعا گزینه های جدید هم دارید؟

جوابش را دادم. الزاماً اینطور نیست که ما فقط به گزینه های تکراری فکر کنیم. باید ببینیم چه کسانی می آیند و نمره می دهیم. باید ببینیم که از بین همه گزینه ها چه کسی نمره بیشتری کسب می نماید؛ ما یک نفر رئیس جمهور می خواهیم نه 5 نفر. خب نهایتا به گزینه که صلاحیت بیشتری دارد می رسیم.

گوش مردم از شنیدن حرف و شعار پر است

یکی از دغدغه های جدی برای انتخابات 1400 بحث مشارکت است. بعضی می گویند می توان برای مشارکت مقداری از موضوع صلاحیت کمتر کرد تا شرایط برای مشارکت بیشتر فراهم گردد و بعضی هم می گویند که کیفیت گزینه ها از موضوع مشارکت مهم تر است؟ نظر شما چیست؟

شورای نگهبان که حتماً همچون گذشته باید به وظائف خود عمل کند. من تصور می کنم که اگر کاندیداها بتوانند به مردم اثبات نمایند که واقعاً برای حل مسائل کشور، راه چاره عملی دارند، مردم از آنها استقبال خواهند کرد. چرا که واقعا گوش مردم از شنیدن حرفهای کلی و شعاری واقعاً پر است. مردم برنامه و ایده نو و همچنین حس و حال کار کردن ببینند، در انتخابات حضور پرشور خواهند داشت.

بعضی می گویند، اصولگراها از پیروزی در انتخابات 1400 اطمینان دارند و به همین دلیل خیلی فضای انتخابات را گرم نمی نمایند نظرشما در این باره چیست؟

نه اینطور نیست. ضمانتی نیست که چه کسی می آید و چه گروهی پیروز می گردد. هرکس به اندازه خودش باید کار کند. جوانها وسط بیایند. باید متوجه باشیم که کسانی که می گویند ریشه مسائل در واشنگتن است هم در صحنه حضور دارند و کماکان نیز به مردم آدرس غلط خواهند داد و ناکارامدی های خود را به عوامل خارجی ربط خواهند داد که باید برای چنین فضایی آماده باشیم. باید بدانیم که مسائل از داخل حل خواهند شد و باید برای حل آنها برنامه داشته باشیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "ما برای ریاست جمهوری، امام جماعت نمی خواهیم ، صرف اصولگرا بودن به معنی انقلابی بودن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما برای ریاست جمهوری، امام جماعت نمی خواهیم ، صرف اصولگرا بودن به معنی انقلابی بودن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید