نکات حیاتی که قبل از خرید مبل چرم باید بدانید

به گزارش وبلاگ خطاطی، خرید مبلمان از آن دست کارهایی است که برخلاف خیلی کارها، توصیه بردار نیست و کاملاً به این مساله بستگی دارد که سلیقه شما چیست و قصد دارید چقدر برای خریدتان بودجه کنار بگذارید. مبل چرم هم از گزینه هایی است که شاید انتخاب اول خرید بسیاری از مردم باشد. اما بهتر است قبل از خرید انواع مبل چرم به خوبی نسبت به چرم به کار رفته در آن و دیگر نکات مهم، آگاهی داشته باشید تا برترین انتخاب را به خانه ببرید. صرف نظر از اینکه انتخاب شما برای خانه یا محل کار است، باید این را بدانید که انواع مختلفی از مبل چرم در بازار وجود دارد.

نکات حیاتی که قبل از خرید مبل چرم باید بدانید

انواع چرم

چرم به کار رفته در مبل، انواع مختلفی دارد. ممکن است طبیعی، مصنوعی، ترکیبی یا بیکست (همان چرم پی یو) باشد. بسته به اینکه چرم به کار رفته در مبل چقدر باکیفیت است، قیمت آن ممکن است بالاتر رود. شاید بسیاری تمایل داشته باشند مبل شان از چرم طبیعی درست شده باشد و بسیاری هم چرم مصنوعی را ترجیح دهند.

  • چرم مصنوعی
  • چرم طبیعی
  • چرم بیکست
  • چرم های دانه برجسته
  • چرم نبوک
  • چرم خالص
  • چرم سفید
  • چرم آنیلین
  • چرم نیمه آنیلین

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی به صورت مستقیم از مواد پلیمری ساخته می گردد. این نوع چرم به دو نوع تر و خشک فراوری می گردد. معمولاً دو علت عمده برای انتخاب چرم مصنوعی وجود دارد. علت اول تمایل بعضی از مصرف نمایندگان به رعایت مسائل اخلاقی حقوق حیوانات است و دومین علت هم، گرانی چرم طبیعی است که قاعدتاً قدری دست مصرف نمایندگان را بسته تر می نماید.

چرم طبیعی

اما چرم طبیعی به اعتقاد بسیاری، مرغوب ترین چرم برای مبلمان است که البته قیمت بالاتری هم دارد. این نوع چرم به صورت مستقیم با دباغی فراوری می گردد. پوست خام حیوانات دباغی شده و چرم طبیعی از آن به دست می آید. این نوع چرم بسیار مقاوم است و تنها برای وارد نشدن بعضی مواد به بافت چرم، عملیات مقاوم سازی روی آن صورت می گیرد.

چرم بیکست

نوع دیگری از چرم هم وجود دارد که بیشتر با نام چرم دوسویه، پی یو یا بیکست شناخته می گردد. ابتدا برای فراوری کفش از آن استفاده می شد و به مرور وارد صنعت مد و مبلمان هم شد. این نوع چرم از پوست گاو تهیه می گردد و مقاومت بالایی در سایش از خود نشان می دهد.

نکته مهم این است که این نوع چرم شباهت بسیاری به چرم طبیعی دارد و اگر خوب دقت نکنید، ممکن است آن را به نام چرم طبیعی به شما بفروشند. به همین دلیل اگر مطلعی زیادی از انواع چرم ندارید، بهتر است خرید خود را از جای مطمئن انجام دهید تا گرفتار اشتباه نشوید.

چرم های دانه برجسته

یک نوع چرم دیگر هم برای ساخت مبل استفاده می گردد که چرم دانه برجسته نام دارد. برجستگی های روی این نوع چرم حفظ شده و بسته به اینکه چرم آن از چه حیوانی گرفته شده باشد، متفاوت خواهد بود. همین برجستگی ها، مقاومت بیشتری به چرم می دهد. اما در مقابل بعضی، برجستگی های این نوع چرم را مناسب برای مبلمان نمی دانند.

چرم های دانه برجسته نیمه پوششی یا پوششی هستند. چرم های پوششی، خودشان در مقابل خط وخش مقاوم هستند؛ اما چرم های نیمه پوششی قدری احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.

چرم نبوک

چرم نبوک بیشترین کاربرد را در ساخت مبلمان دارد. معمولا به آن دسته از چرم ها که ساخته شده از پوست گاو و البته دانه درشت هستند، نبوک می گویند. ممکن است بعضی به آن چرم جیر بگویند که البته از مشتقات همین نوع چرم است.

چرم خالص

چرم خالص در واقع طبیعی ترین حالت پوست حیوان را حفظ می نماید و به همین دلیل استفاده از آن در فراوری مبلمان، باعث گران شدن این نوع مبلمان می گردد. این نوع چرم بسیار مرغوب و طبیعی است؛ اما تشخیص اصل یا فرع بودن آن قدری سخت است. به همین دلیل در بعضی موارد چرم مصنوعی را به نام چرم خالص به خورد مصرف نماینده می دهند.

چرم سفید

شاید در ظاهر این تصور وجود داشته باشد که وقتی صحبت از چرم می گردد، منظور چرم قهوه ای و تیره است. اما چرم سفید هم این روزها یکی از محبوب ترین انواع چرم است که طرفداران بسیاری دارد. این نوع چرم برای دکوراسیون روشن و مینیمال، گزینه بسیار خوبی است.

چرم آنیلین

شاید هنگام جستجو برای خرید مبلمان چرمی، با نام چرم آنیلین هم روبرو شوید. این چرم، همان چرم طبیعی است که به صورت خالص و دست نخورده به کار می رود. بیشتر از رنگ های شفاف برای این نوع چرم استفاده می گردد و با یک اسپری واکس روی آن پوشیده می گردد تا در درازمدت در برابر آب مقاوم گردد.

چرم نیمه آنیلین

چرم نیمه آنیلین هم نوع دیگری از چرم و پرداخت شده است. در واقع به آن چرم رنگ شده می گویند. این نوع چرم در شرایط سخت حالت ارتجاعی بهتری دارد. هر چقدر روی آن بیشتر کار گردد، از نرمی چرم کاسته می گردد.

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

شاید افرادی که با انواع مبل چرم آشنا باشند، از راه های مختلفی را برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی استفاده نمایند؛ اما برای خریدارانی که حداقل اطلاعاتی از انواع چرم دارند، چند راه بسیار ساده وجود دارد.

قیمت

تفاوت قیمت میان این دو چرم می تواند به شما نشان دهد چرم به کار رفته در مبلمان طبیعی است یا مصنوعی، است. معمولا مبلمان فراوری شده با چرم طبیعی، قیمت بالاتری دارد و مبلمانی که از چرم مصنوعی ساخته شده، مقرون به صرفه تر است.

بوی چرم اصل

راه دیگر، بوی چرم است که به طور طبیعی برای چرم طبیعی بسیار بیشتر است. درعین حال، دست کشیدن روی مبل چرم می تواند قدری به شما نشان دهد که با چرم طبیعی روبرو هستید یا مصنوعی. چرم طبیعی گرم تر بوده و حالت طبیعی خود را حفظ می نماید.

پشت چرم

نگاه کردن به پشت چرم طبیعی، به خوبی اصالت آن را نشان می دهد. پشت چرم طبیعی، پرزدار است اما چرم مصنوعی، نشانه هایی از دوخت را در خود دارد. می توانید به فروشنده بگویید که نمونه ای از چرم به کار رفته در مبلمان را به شما نشان دهد.

انواع مبل چرمی

البته انواع مبل چرم می تواند علاوه بر جنس چرم، در مدل خود مبلمان هم تفاوت داشته باشند. مبل چرم راحتی و مبل چرم چستر از پرطرفدارترین مبل چرمی موجود در بازار است.

  • مبل چرمی راحتی
  • مبل چرمی سلطنتی
  • مبل چرمی اداری
  • مبل چرمی چستر

نکات مهم در خرید مبل چرم

حالا که با مدل های مختلف چرم به کار رفته در مبلمان آشنا شدید، بهتر است به بعضی نکات هنگام خرید مبل چرمی هم توجه کنید.

  • مهم ترین مساله، مناسب بودن حجم و تعداد اجزای مبل چرم با خانه شماست. بسیاری از خانه های کوچک وقتی با سرویس مبل چرم تزیین می شوند، فضای خالی آن ها ربوده شده و کل دکوراسیون را بسته نشان می دهد.
  • نکته دیگر، توجه به نوع چرم به کار رفته در مبل چرم است که بعضی نکات مربوط به آن را در بالا ذکر کردیم.
  • مساله دیگر، ظاهر مبل و محکم بودن پایه های آن است. در بعضی موارد آنقدر غرق زیبایی ظاهری مبل چرمی می شویم که فراموش می کنیم پایه ها و محکم بودن آن را آنالیز کنیم. روی مبل بنشینید تا اگر ناترازی خاصی در اجزای مبل وجود دارد برایتان معین گردد.

با وجود تمام نکات ذکر شده در مورد انواع چرم به کار رفته در مبل چرمی، باز هم هنگام خرید روی آن دست بکشید و مطمئن شوید که نوع چرم آن با سلیقه شما همراه است.

چرم مناسب برای مبلمان

معمولاً برای مطلعی از بافت چرم به کار رفته در انواع مبل چرم، ضروری است که چرم دانه بالا و چرم شکاف دار را بشناسیم. چرم دانه بالا، یک چرم باکیفیت است که کل بافت آن به جز لایه رویی چرم، حفظ می گردد. اما چرم شکاف دار به علت جنس معمولی تری که دارد، با قیمت کمتری هم همراه است.

مبل چرمی چستر

یکی از انواع مبل چرم که این روزها طرفداران بسیاری در میان خریداران مبل خانگی دارد، مبل چرم چستر است. نوع دوخت مبل چستر و قرارگرفتن آن با یک ترکیب چرم، ظاهری بسیار زیباتر به مبلمان می دهد. البته کوتاه بودن پشتی این نوع مبل، آن را گزینه خوبی برای خانه های کوچک می نماید.

برای تماشا آگهی های انواع مبل کلیک کنید

قیمت انواع مبل چرم

همانطور که در ابتدا گفتیم، گزینه های خرید مبلمان در کنار سلیقه شما، به بودجه ای بستگی دارد که برای این کار کنار گذاشته اید. قیمت انواع مبل چرم را نمی توان با دیگر انواع مبلمان مقایسه کرد؛ چرا که رنج قیمتی بالاتری دارند و شاید برای همه مناسب نباشند.

قیمت مبل چرمی بسته به اینکه نوع چرم آن طبیعی، مصنوعی یا از انواع دیگر چرم است، می تواند متفاوت باشد. معمولا حداقل بودجه بین 10 تا 15 میلیون تومان برای چند تکه کوچک مبلمان چرم ضروری است. البته بسته به اینکه مبل چرمی ممکن است در چه ابعاد و مدل هایی فراوری شده باشد، این رقم می تواند بالاتر هم برود.

مزایا و معایب انواع مبل چرم

شاید مهم ترین مزیت مبل چرم، زیبا بودن و جلوه ظاهری آن باشد. انواع مبل چرم معمولا برای دکوراسیون های مدرن انتخاب می گردد و خانه را به سبک نوین شکل می دهد. اما به این نکته هم توجه کنید که تمیزکردن و مراقبت از مبل چرم، بسیار سخت تر است و اگر مبلمان چرم می خرید، باید به صورت مداوم از آن نگهداری کنید تا طول عمر بیشتری داشته باشد.

نگهداری و مراقبت از مبل چرم

مبل چرم علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد، به مراقبت بیشتری هم احتیاج دارد. داشتن نظم در گردگیری مبل چرمی بسیار مهم است. سعی کنید درزهای مبل را به خوبی جارو کنید و اگر لکه ای روی آن ریخت، سریع آن را پاک کنید.

نکات مربوط به بروشور راهنمای مبل چرمی را به خوبی بخوانید تا از روش های نگهداری آن مطلع شوید. نکته مهم دیگر، آسیب نرسیدن به جنس چرم روی مبل است. مراقب باشید تا اجسام و اشیا تیز با بدنه مبل چرم برخورد ننمایند؛ چون امکان سوراخ شدن آن زیاد است.

برای تمیزکردن سطح چرم، از نرم نماینده یا واکس مخصوص مبل بهره ببرید تا علاوه بر تمیزی، طول عمر بیشتری هم داشته باشد.

دکوراسیون مناسب برای مبل چرم

انواع مبل چرم به علت ظاهر خاصی که دارد، با دکوراسیون مدرن بسیار هم خوانی دارد. به این نکته توجه کنید که اگر جنس چرم و رنگ آن را به درستی انتخاب کنید، مبل چرم با همه نوع دکوراسیون سنتی یا مدرن هماهنگ خواهد شد.

اگر سبک مینیمال و مدرن را دوست دارید، سراغ مبل چرم سفید بروید. اگر هم کودکی در خانه دارید، بهتر است به جای رنگ های روشن، سراغ رنگ های تیره در چرم بروید.

در مجموع این را در خاطر داشته باشید که همه چیز به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. تنها مسئله، دقت در انتخاب انواع مبل چرم، نوع چرم به کار رفته در آن است که می تواند یک همراه همیشگی را برای شما به خانه بیاورد.

آگهی های مبلمان را در وبلاگ خطاطی ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "نکات حیاتی که قبل از خرید مبل چرم باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات حیاتی که قبل از خرید مبل چرم باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید