هم افزایی سه نهاد دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی از هدر رفت منابع جلوگیری می نماید

به گزارش وبلاگ خطاطی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: هم افزایی و تعامل میان کمیته تحقیقات دانشجویی، استعداد های درخشان و انجمن های علمی دانشجویی در هر دانشگاهی از هدر رفت منابع جلوگیری می نماید.

هم افزایی سه نهاد دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی از هدر رفت منابع جلوگیری می نماید

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ خطاطی، به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست هم اندیشی مشترکی میان علی اکبر حقدوست، دکتر سیماسادات لاری و فرید نجفی معاونان آموزشی، فرهنگی و دانشجویی و فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت با موضوع انجمن های علمی دانشجویی و راهکارهای گسترش فعالیت های این نهاد دانشجویی برگزار گردید.

در این نشست در مورد هم افزایی سه نهاد انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه های علوم پزشکی بحث و گفتگو شد.

دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره انجمن های علمی دانشجویی گفت: یکی از دغدغه ها و موضوعات مهم معاونت فرهنگی و دانشجویی موضوع انجمن های علمی دانشجویی و راه کارهای تقویت و توسعه این انجمن ها در سطح دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی اضافه نمود: خوشبختانه طی چند سال گذشته، فرایند رو به رشدی به لحاظ کمی و کیفی در حوزه انجمن های علمی دانشجویی داشته ایم و به لحاظ تعدد و تنوع این انجمن ها در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، به موفقیت های خوبی دست یافته ایم.

لاری اضافه نمود: دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های مختلف بر این باور بودند که فرایند رو به رشد و فزاینده ای در طول چند سال اخیر در انجمن های علمی حاکم شده است. هر چند بعضی از آنها از کمبود فضای فیزیکی و یا کمبود امکانات و تجهیزات تحقیقاتی و پژوهشی گله داشتند اما از سخنان همه آنان می توان نتیجه گرفت آینده درخشانی در انتظار انجمن های علمی است.

وی اضافه نمود: در بازدیدهایی که از دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی داشتیم، همیشه یکی از مباحث مطرح شده در جلسات این بود که باید سه نهاد کمیته تحقیقات دانشجویی که ذیل معاونت تحقیقات و فناوری فعالیت می نمایند، استعدادهای درخشان که ذیل معاونت آموزشی هستند و انجمن های علمی دانشجویی که در معاونت فرهنگی ودانشجویی فعالیت می نمایند با یکدیگر تعامل و هم افزایی بیشتری پیدا نمایند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: در حقیقت این سه نهاد به یکدیگر مرتبط شوند تا بتوانیم با همکاری و تعامل سه گانه این نهادها در سطح دانشگاه های علوم پزشکی، در جهت انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه های مختلف، گام های محکم تری برداریم.

وی گفت: به عبارتی باید گفت هم افزایی و تعامل میان کمیته تحقیقات دانشجویی، استعدادهای درخشان وانجمن های علمی دانشجویی در هر دانشگاهی می تواند علاوه بر رسیدن به اهداف مورد نظر با حداقل منابع اقتصادی، از هدررفت منابع اقتصادی و انسانی جلوگیری کند.

لاری با اشاره به اینکه تعامل میان سه این سه نهاد علمی دانشجویی درون دانشگاه باید یکی از برنامه های اصلی سه معاونت تحقیقات و فناوری، آموزشی و فرهنگی و دانشجویی باشد، گفت: حتی در برگزاری یک کارگاه و یا وبینار آموزشی با موضوع علمی و پژوهشی در یک دانشگاه علوم پزشکی می توان به خوبی لزوم تعامل این سه نهاد را درک کنیم.

وی گفت: قطعاً در برگزاری یک کارگاه یا سمینار علمی، علاوه بر اینکه انجمن های علمی دانشجویی باید در برگزاری آن مشارکت داشته باشند، می بایست کمیته تحقیقات دانشجویی یا استعدادهای درخشان نیز هم افزایی و تعامل نمایند.

فعالیت 738 انجمن علمی- دانشجویی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی

معاون وزیر بهداشت گفت: هرچند تا انتها عمر دولت کنونی، فرصتی زیادی باقی نمانده است، اما در همین فرصت باقی مانده و با نشست های هم اندیشی که میان سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار می گردد و با استفاده از دانش کارشناسان و پژوهشگران ستادی و همچنین کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی، باید در راستای توانمند سازی و افزایش هم افزایی میان انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و نیز دفاتر استعدادهای درخشان، قدم های سازنده ای برداریم.

لاری با اشاره به اینکه 738 انجمن علمی دانشجویی فعال در سطح دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی، در زمینه های مختلف علمی و تحقیقاتی، مشغول به فعالیت هستند، گفت: این انجمن ها در سطح کشور، حدود 37 هزار نفر عضو دارند و مسرور هستیم که این تعداد قابل توجه دانشجو و پژوهشگر در انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت های خود را با علاقه و عشق خاصی انجام می دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت بر لزوم حمایت بیشتر از دانشجویان فعال در انجمن های علمی دانشجویی تأکید کرد و گفت: در همه جای جهان، حمایت های مادی و معنوی خوبی از انجمن ها و نهادهای دانشجویی صورت می گیرد و ما نیز باید بتوانیم مکانیزمی طراحی کنیم که در راستای حمایت از دانشجویان در این انجمن ها، به نتایج ارزشمندی دست یابیم.

وی گفت: از آنجایی که در همه جهان و در خیلی از کشورهای پیشرفته، موضوع حمایت از انجمن های علمی در سطح دانشگاه ها، مطرح است و با توجه به نیازی که در کشور ما احساس می گردد، باید کوشش کنیم در این جهت پیشقدم بوده و همه ظرفیت ها و توان مان را بر حمایت از این انجمن ها متمرکز کنیم.

لزوم امضای تفاهمنامه میان کمیته تحقیقات دانشجویی، انجمن های علمی- دانشجویی و استعدادهای درخشان

وی با تاکید بر اینکه ضروری است در هر دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، جلسات هم افزایی مستمر و منظم میان مسؤولان انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و همچنین استعدادهای درخشان، برگزار گردد، گفت: بدون شک در هر دانشگاهی که این سه نهاد، تعامل و هم افزایی بیشتری باهم دارند، فعالیت آنها در امور تحقیقاتی و پژوهشی، منسجم تر و هدفمندتر است.

لاری گفت: باید ساز و کارهایی ترتیب داد که نشست های ماهانه یا فصلی در هر دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی میان سه نهاد انجمن های علمی دانشجویی، کمیته تحقیقات دانشجویی و نیز استعدادهای درخشان، برگزار گردد. البته در این جهت می توانیم دانشگاه ها را به وسیله برنامه عملیاتی، ملزم کنیم که جلسات منظم فصلی یا ماهانه خود را با حضور مسؤولان برگزار نمایند تا میان آنها انسجام حاکم باشد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هم افزایی سه نهاد دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی از هدر رفت منابع جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم افزایی سه نهاد دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی از هدر رفت منابع جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید