کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد مالی تشکیل شد

به گزارش وبلاگ خطاطی، مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تشیکل کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد مالی اطلاع داد.

کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد مالی تشکیل شد

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ خطاطی، احمد هنری مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از تشیکل کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد اقتصادی اطلاع داد.

هنری با اشاره به اینکه فساد و تقلب پدیده شومی است که چرخ های اقتصاد را از کار می اندازد، ارزش های اخلاقی را تخریب و بحران های جدی در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد می نماید، گفت: در صورت عدم برخورد جدی و مستمر با این پدیده، اعتماد عمومی به حکومت، نظام سیاسی و اداری و محاکم قضایی تضعیف می گردد.

وی اضافه کرد: با تدوین و ابلاغ فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال 1380 با حضور سران قوای سه گانه کشور و متعاقب آن تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، اولین اقدامات عملی در مبارزه با فساد شکل گرفت. آثار زیانبار این پدیده باعث شد دولت وقت لایحه مبارزه با پولشویی را در سال 1381 ارائه کند. مجلس شورای اسلامی وقت نیز در سال 1386 آن را تصویب و متعاقب آن اصلاحیه قانون مذکور ارائه و در سال 1397 تصویب شد.

هنری اظهار کرد: در مدت اجرای این قانون، قوه قضاییه نیز به نظارت بر اجرای قانون و مبارزه با پولشویان پرداخته است. با توجه به اهمیت کنترل و نظارت بر گردش های اقتصادی و صیانت از حقوق مردم؛ لازم است که قوه قضاییه هم برای پیشگیری و هم به منظور مبارزه با فساد در این باره ورود کند.

وی گفت: اصلاح ساختار های بخش های اقتصادی که منشاء فساد های اقتصادی بوده و هست نیز از مواردی است که جدیت ورود قوه قضاییه را ضروری می سازد.

مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه گفت: فقدان قوانین و مقررات مناسب تجاری، اقتصادیاتی و محاسباتی و اختلال در آن ها، ضعف مدیریت و فقدان سیستم ها و فرآیند های نظارتی کارآمد، سیاست ها و رهنمود های نامناسب و نادرست و تمرکز بیش از حد قدرت، ضعف و طولانی بودن فرایند حقوقی و قضایی اثبات جرم، تورم فزاینده، حقوق و دستمزد های کم یا ناعادلانه، اقتصادیات ها و عوارض سنگین و تغییر عادات مردم و مصرف گرایی جامعه، منابع انسانی کم کفایت و فاقد صلاحیت حرفه ای و خویشاوندگرایی، ابقای مدیران و کارمندان در یک پست برای مدت طولانی، نظارت و حسابرسی غیرموثر و دیرهنگام و عدم برخورد مناسب با مفاسد گزارش شده، عدم استفاده از ارگان های علمی و دانشگاه ها و عدم وجود مشوق ها برای اجرای قانون از جمله عوامل و محیط های مساعد برای وقوع کلاهبرداری و فساد اقتصادی هستند.

هنری با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی کارگروه پیشگیری و مبارزه با فساد اقتصادی در اجرای دستورالعمل مصوب 98.12.05 ریاست قوه قضاییه با هدف اجرای وظایف کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد تدوین شد، گفت: تحقیق برای شناسایی بستر ها و زمینه های بروز فساد، ارزیابی دستورالعمل ها و رویه های پیشگیری و مبارزه با مفاسد و بازنگری و تدوین دستورالعمل ها و رویه های پیشگیری و مبارزه با فساد در حوزه های اقتصادی و اقتصادی مرتبط و آنالیز و پایش مستمر اجرای دستورالعمل ها و رویه ها، همچنین رهنمود های عملی و استفاده از نتایج آن در فرایند مزبور در این خصوص است.

ناصر پرتوی، رییس هیات مدیره و مدیرکل انجمن حسابداری ایران با دریافت حکمی از مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه به عنوان رییس کارگروه پیشگیری و مبارزه با فساد اقتصادی منصوب شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد مالی تشکیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با فساد مالی تشکیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید