گروه 7، اقدام دولت بلاروس را محکوم کرد

به گزارش وبلاگ خطاطی، وزرای امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به جی 7 با صدور بیانیه ای اعلام کردند که به شدیدترین لحن ممکن اقدام بی سابقه دولت بلاروس را برای فرود اجباری هواپیمای رایان ایر در مینسک و بازداشت خبرنگار ضد دولتی را محکوم می کنند.

گروه 7، اقدام دولت بلاروس را محکوم کرد

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که اقدام دولت بلاروس امنیت مسافران و خدمه پرواز را به خطر انداخت و یک حمله جدی علیه قوانین حاکم بر صنعت هوانوردی به تعداد می رود.

وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، کانادا، ایتالیا، ژاپن و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین بازداشت رومان پروتاسویچ، روزنامه نگار و فعال سیاسی مخالف دولت بلاروس را حمله به آزادی مطبوعات نامیده و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شدند.

آن ها تصریح کردند که به تلاش ها از طریق اعمال تحریم های بیشتر برای پاسخگویی مقامات بلاروس ادامه می دهند.

بیست سوم نه (دوم خرداد) به دستور آلکسی لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد. این هواپیما با 123 مسافر از آتن راهی ویلنیوس، مرکز لیتوانی بود.

بر اساس گزارش رسانه های بلاروس، لوکاشنکو دستور رهگیری و فرود اجباری هواپیمای مسافربری را بر پایه خبری مبنی بر حمل بمب از طریق هواپیمای مسافربری صادر کرده است. ماموران امنیتی در هواپیما بمبی نیافتند اما توانستند پروتاسویچ را دستگیر کنند.

این وبلاگ نویس یکی از سرسخت ترین مخالفان لوکاشنکو به تعداد می رود و در لیتوانی زندگی می کند. نهادهای امنیتی بلاروس او را در فهرست تروریست های خطرناک قرار داده اند. هواپیمای بوئینگ 737-800 رایان ایر عصر دیروز پس از چند ساعت توقف مینسک را به مقصد لیتوانی ترک کرد.

رهبران اتحادیه اروپا و آمریکا با صدور بیانیه های جداگانه ای رفتار دولت بلاروس را محکوم کردند. اورسولا فون رئیس کمیسیون اروپا قول داد که این حادثه را بدون عواقب ترک نکند. هرگونه نقض قوانین حمل و نقل هوایی بین المللی عواقبی را در پی دارد. غیرقابل قبول است که هواپیمای رایان ایر که از آتن به ویلنیوس در حال پرواز است، مجبور به فرود در مینسک شود.

دبیرکل ناتو هم این حادثه را خطرناک خواند و گفت نیاز به تحقیقات بین المللی دارد. وزارت امور خارجه اتریش هم بر لزوم تحقیقات در این باره صحبت کرد.

شورای اروپا همچنین پیشنهاد کرده است که پرواز هواپیماهای بلاروس بر فراز کشورهای اروپایی منع شود و شرکت های هواپیمایی اروپایی از پرواز هواپیماهای خود بر فراز بلاروس خودداری کنند.

منبع: عصر ایران

به "گروه 7، اقدام دولت بلاروس را محکوم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه 7، اقدام دولت بلاروس را محکوم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید