9 نشانه افرادی که خود را دانای کل می دانند

به گزارش وبلاگ خطاطی، شاید شما هم جایی به این جمله برخورده باشید: افرادی که فکر می نمایند همه چیز را می دانند برای کسانی که واقعاً آن مسائل را می دانند، بسیار آزاردهنده هستند. این مسأله چه برایتان خنده دار باشد چه ناراحت نماینده، بی تردید همه ما در مقطعی از زندگی خود با چنین افرادی که فکر می نمایند همه چیز را می دانند برخورد داشته ایم.

9 نشانه افرادی که خود را دانای کل می دانند

این افراد در برخوردهای اولیه ممکن است انسان را تحت تأثیر قرار دهند و معمولاً هدفشان هم همین است چون همه انسان ها خواستار توجه هستند.

حالا به یکی از این افراد که از نزدیک او را می شناسید فکر کنید. در واقع کسی که فکر می نماید دارای نبوغ فرا بشری است و به طرز حیرت آوری در خصوص همه چیز بیشتر از دیگران اطلاعات دارد. فکر کردن به حداقل یکی از این افراد نباید سخت باشد. حالا سعی کنید ویژگی های رفتاری او را در فکرتان مرور کنید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ خطاطی مگ، ما به آنالیز برجسته ترین صفات افرادی می پردازیم که معتقدند دانش و اطلاعات آن ها در همه زمینه ها از دیگران بیشتر است و به همین واسطه در اموری که حتی در حیطه تخصص آن ها نیست هم گاهی دخالت های نابه جایی می نمایند که باعث رنجش اطرافیانشان می گردد. سپس به آنالیز راهکارهای درمان این مشکل و برخورد صحیح با این افراد می پردازیم. با ما همراه باشید.

سندروم همه چیزدانی چیست؟

چگونه می توان فهمید که کسی به سندروم همه چیزدانی مبتلا است؟ منطقی تر این است که ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم زیرا مشاهده علائم گویا در افراد دیگر آسان تر است.

اما وقتی که در جستجوی این علائم نگاهی به خودتان می اندازید، داستان شکل دیگری به خود می گیرد.

با این وجود، اگر هر یک از نشانه های این سندروم را در رفتار خودتان مشاهده کردید، به احتمال زیاد در رفتار دیگران هم به راحتی قادر به تماشا آن نشانه خواهید بود، به خصوص وقتی که دیگران در خصوص این ویژگی رفتاری شان زیاده روی نمایند. اما باید توجه داشته باشید که همه مردم یکسان نیستند. بودن در کنار بعضی افراد بیشتر از دیگران چالش برانگیز است.

آیا مثال های زیر برای شما آشنا به نظر می رسند؟

  • کسی که مرتباً با عبارت خب، در واقع … صحبت دیگران را قطع می نماید.
  • کسی که در جریان یک گفتگوی جمعی، توجه ها از روی یک متخصص واقعی، معطوف به خودش می نماید تا با صحبت هایش نشان دهد که چقدر می داند.
  • کسی که اصرار دارد در برنامه مربوط به آمادگی در برابر بلایا و حوادث به اسم فرد مرجع مشخص گردد تا در زمان بروز حوادث همه افراد برای گرفتن دستورات لازمه به او مراجعه نمایند.

احتمالاً می توانید به نمونه های دیگری هم فکر کنید. اما این نوع رفتارها از کجا نشأت می گیرد؟

کدام تیپ شخصیتی فکر می نماید که همواره حق با او است؟

شخصیت فرد قطعاً در خصوص ابتلای به این سندروم نقش مهمی دارد، اما عوامل دیگری هم وجود دارد که باید آن ها را هم در نظر گرفت، از جمله:

  • روابط و کیفیت آن ها؛ از سنین کم تا به امروز.
  • الگوهای اولیه رفتاری که به وسیله والدین و سایر شخصیت های تأثیرگذار به کودک ارائه شده است.
  • پاداش های دریافت شده از سوی کودک به این خاطر که پاسخ درستی داده است (این مسأله اعتیادآور است).

در خصوص تیپ شخصیتی فرد هم، اگرچه نمی توانیم به نوع خاصی از تیپ های شخصیتی مایرز بریگز (MBTI) اشاره کنیم، اما می توانیم به ویژگی های رفتاری خاصی اشاره کنیم که بروز سندروم همه چیزدانی را بیشتر محتمل می نمایند:

  • خودشیفتگی
  • فقدان شناخت درست از خود
  • بی علاقگی نسبت به دیگران
  • تکانش گری
  • ناتوانی در ادراک نشانه های اجتماعی

به نظر وسوسه انگیز است که در خصوص نظرات خودتان با یک فرد همه چیزدان بحث کنید، اما حقیقت این است که این کار منجر به خستگی روحی شما می گردد. شلیک گلوله به طرف یکدیگر تنها در صورتی سرگرم نماینده است که برای شما مهم نباشد چه کسی آسیب می بیند. با رسیدن به بلوغ فکری کم کم به این نتیجه می رسیم که برنده شدن در هر بحثی ارزش این همه هزینه را ندارد.

گاهی اوقات، برترین (یا تنها) کاری که می توانید انجام دهید این است که این گونه افراد را رها نموده و از آن ها فاصله بگیرید.

9 نشانه ابتلا به توهم همه چیزدانی

شما بعضی از مطالبی را که تا اینجا خوانده اید، برایتان آشنا به نظر برسند، اما هنوز مطمئن نیستید که آیا خودتان هم به سندروم همه چیزدانی مبتلا هستید یا اینکه صرفاً با استعدادی هستید و با این موهبت پا به این جهان گذاشته اید.

برای از بین بردن این تردیدها، بیایید با علائم زیر آغاز کنیم، اما در نظر داشته باشید هیچ یک از این موارد را به اسم نشانه ای دال بر اینکه شما فرد بدی هستید در نظر نگیرید. حال به این مسأله فکر کنید که توهم همه چیزدانی اگر برای اطرافیان فرد این قدر طاقت فرسا است، تصور کنید ابتلای به آن چه هزینه ها و فشارهای گزافی برای خود فرد مبتلا به همراه دارد.

هدف نهایی ما در این مقاله این است که به شما یاری کنیم تا رشد نموده و از استعدادهای ذاتی خود بیشترین استفاده را بکنید.

1. افراد همه چیزدان مدام بحث و جدل راه می اندازند

افراد همه چیزدان تقریباً بر سر هر چیزی که تصورش را بکنید بحث می نمایند و هدفشان از این کار صرفاً ارسال این پیغام به طرف مقابل است که من چیزی را می دانم که شما نمی دانید. آن چیزهایی که این افراد واقعاً نمی دانند برایشان هیچ اهمیتی ندارد زیرا آن ها کاملاً متقاعد شده اند که همه چیزهایی را که باید برای ایجاد یک بحث و پیروزی در آن ضروری است بدانند، می دانند و همین برایشان کافی است.

به چالش کشیدن نکته ای که دیگران همه بر سر آن توافق نظر دارند و آن را پذیرفته اند، یکی از برترین راه هایی است که به سرعت این افراد را در مرکز توجه قرار می دهد. همه به احتمال زیاد از خود خواهند پرسید که فرد همه چیزدان با چه چیزی مخالف است و چرا؟ و اگر او بتواند در جوابشان به نکته ای معتبر و باارزش اشاره کند و دیگران را وادار کند تا به آن مسأله از زاویه ای دیگر نگاه نمایند، برای او یک پیروزی و برد تمام عیار محسوب می گردد.

2. افراد همه چیزدان نسبت به نظرات مخالف فکریتی بسته و متعصبانه دارند

از منظر این افراد اگر قرار باشد کسی نظر نهایی را ارائه بدهد، در هر موقعیتی آن فرد باید خودشان باشد. برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد که دیگران ممکن است چه تجارب کاری و تحصیلی ای داشته باشند، چه ریسک هایی در زندگی شان نموده اند و از مجموع تجارب خود چه چیزهایی آموخته اند. در واقع هیچ کس نمی تواند این افراد را فاقد تخصص یا دانش کافی جلوه دهد.

این افراد فکریتی وهم انگیز و ادراکی شهودی از تمام چیزهایی که برایشان جالب است دارند، حتی اگر مثلاً 24 ساعت قبل با یک موضوع تازه آشنا شده باشند و تصور می نمایند که همین ادراک شهودی از هر موضوع برای آغاز یک بحث تخصصی کافی است. این افراد بعلاوه انتظار دارند که دیگران برای هیبت و ابهت آن ها احترام قائل شوند و کسی با نظرات آن ها مخالفتی نکند. برخورد دیگران با آن ها هم اغلب همین طور است اما نه به دلیلی که آن ها فکر می نمایند.

3. این افراد به سختی کسی را که ماهیت آن ها را افشا نموده می بخشند

این افراد کاری جز تحقیر و توهین به افرادی که اشتباهشان را در حضور جمع به آن ها گوش زد نموده است، ندارند. فرقی نمی نماید که این افراد توضیحات منطقی شما را مطلعانه بپذیرید یا نه، در هر صورت شما خطوط قرمز آن ها را زیر پا گذاشته اید و آن ها با تمام وجودشان احساس وظیفه می نمایند که شما را مجبور به پرداخت هزینه آن اشتباه نمایند.

بعید است حتی صلح طلب ترین افراد روی زمین هم در صورت خدشه وارد کردن به درخشش پوشالی این افراد به هر نحو، قادر باشند با آن ها کنار بیایند و رابطه ای طبیعی را تجربه نمایند.

4. هر چه به فکر این افراد خطور کند وحی منزل است و حقیقت محض

فقط افرادی که به خودشان شک دارند و همین طور افراد حقه باز مدام از عباراتی مانند من فکر می کنم که… یا من معتقدم که… برای مهم جلوه دادن اظهارات خود استفاده می نمایند. در واقع هر مطلبی که این افراد بیان می نمایند، باید به مثابه حقیقت محض برداشت گردد و جایی برای تفسیر آن وجود ندارد، چه برسد به بحث کردن در خصوص آن. از نظر آن ها بحث کار افراد رقت انگیز است که مجبورند چیزی را به افراد رقت انگیز دیگر ثابت نمایند.

این افراد هم با هیچ کس بحث نمی نمایند. هر چیزی که آن ها بیان می نمایند دقیقاً همان طور است، پس دیگر چه نیازی به بحث کردن و اثبات سخنانشان هست؟

5. افراد همه چیزدان هیچ گاه به خودشان شک نمی نمایند

شک برای این افراد کشنده است. آن ها به مورد شک واقع شدن از طرف هر کسی به دید عاملی خطرناک نگاه می نمایند. همان طور که این افراد نگاه شک دار دیگران را به درخشش پوشالی خودشان به هیچ وجه نمی پذیرند، شک کردن به خودشان را هم به هیچ وجه نمی توانند بپذیرند.

از سوی دیگر، آن ها ممکن است به حدی نسبت به خودشان دچار شک و تردید باشند که توان پذیرش حتی ذره ای شک و تردید بیشتر را هم نداشته باشند. آن ها در پی قطعیت هستند، قطعیتی که حس استواری زمین را به آن ها بدهد و آن ها را از دریای پر تلاطم شک و عدم قطعیت ها برهاند. اما همه ما باید به خاطر داشته باشیم که اگر خودمان می توانیم به خودمان شک کنیم، قطعاً دیگران هم می توانند به ما شک نمایند.

6. افراد همه چیزدان با کسانی که با آن ها مخالفت نمایند رفتاری تحقیرآمیز دارند

اگر کسی به هر دلیلی با نظر آن ها مخالف باشد یا چیزی را که اعلام نموده اند زیر سؤال ببرد، آن ها با تمام وجودشان سعی خواهند کرد تا کاری نمایند که طرف مقابل احساس حماقت و کوچکی بکند. از نظر آن ها این کار دقیقاً همان برخوردی است که طرف مقابل سزاوار آن است چون از سطح خود فراتر رفته و آن ها را در حضور جمع زیر سؤال برده است.

البته این افراد سعی می نمایند این کار را در قالب شوخ طبعی و مزاح انجام دهند و وانمود نمایند فردی هستید که همه می توانند به نظرات و اطلاعات آن ها اعتماد نمایند. در واقع آن ها در این موقعیت سعی می نمایند تا خود را فردی آرام و منطقی نشان بدهند در صورتی که آن ها در چنین موقعیتی واقعاً عصبانی هستند و این مسأله برای همه مشهود است اما باز هم سعی می نمایند آسیب پذیری خود را با مدارا کردن ظاهری با طرف مقابل بپوشانند.

7. افراد همه چیزدان به طور اتوماتیک اطلاعات متناقض با نظرات خودشان نادیده می گیرند

هر منبع اطلاعاتی که دانش این افراد را زیر سؤال ببرد قطعاً جزو اخبار جعلی است. از نظر آن ها رسانه های خبری بسیار مغرضانه رفتار می نمایند و یافتن مقاله ای در یک روزنامه که اثری از جانب داری در آن نباشد تقریباً غیرممکن است. آن ها با این الگوهای کلیشه ای برای بی اعتبار نشان دادن منابع اطلاعاتی مخالف خودشان آشنا هستند و اغلب اوقات از آن ها استفاده می نمایند.

مشکل اساسی اینجا است که آن ها از این تکنیک های منحرف نماینده برای بی ارزش نشان دادن هر چیزی که با اعتقادات آن ها مخالف است یا قصد دارند که مخاطبان خود را وادار به پذیرش و باور آن نمایند. برای آن ها مهم نیست که مخالفانشان اطلاعات خود را از چه منبعی دریافت نموده اند، صرفاً اگر با گفته های خودشان مغایرت داشته باشد، نه تنها اشتباه است، بلکه دارای سوگیری منفی است.

8. این افراد را غالباً به اسم حلالِ مسائل می شناسند

افراد همه چیزدان برای هر مسئله ای یک راهکار دارند و دقیقاً می دانند بدون اینکه از همه حقایق مطلع باشند چه کاری باید انجام دهند.

این افراد در هر موقعیتی تصور می نمایند تمام مواردی را که باید بدانند از قبل می دانند و بلافاصله به دیگران می گویند که باید چه کاری انجام دهند، زیرا این دقیقاً همان کاری است که آن ها فکر می نمایند باید در هر موقعیتی انجام دهند.

زیر سؤال بردن توصیه های آن ها هم در چنین موقعیتی به معنی اعلان جنگ آشکار است. آن ها تفکرات و نظرات شما را که با ایده ها و صحبت های آن ها مطابقت کامل ندارد را مورد حمله قرار می دهند و سعی می نمایند نظرات شما را بی اعتبار و بی ارزش جلوه دهند.

9. افراد همه چیزدان باید همواره احساس نمایند که روی دیگران تأثیرگذارند

هر چیزی که در جریان صحبت با این افراد مطرح کنید، او سعی می نماید تا شما را متقاعد کند که همه چیز را در خصوص آن مسأله می داند. در حقیقت، او باید همواره بیشتر از شما بداند، حتی اگر شما سال ها صرف مطالعه و کار در حوزه مورد بحث نموده باشید.

افراد همه چیزدان تمام سعی خود را می نمایند تا خود را طوری جلوه دهند که هیچ کس انتظارش را نداشته باشد آن ها دارای چنین عمق و دانش گسترده ای باشند، و با اطلاعات گسترده خود ناگهان هر رقابتی را تحت الشعاع قرار دهند.

در خصوص دلیل بروز این ویژگی رفتاری افراد همه چیزدان دو حالت وجود دارد:

حالت اول: آن ها از اینکه به میزان کافی خوب نباشند واهمه دارند

بنابراین، آن ها باید خودشان و دیگران را متقاعد نمایند که همه چیز را می دانند، تا هرگونه شک و تردید نسبت به خودشان را از بین ببرند. زیرا آن ها بر این باورند که اگر بیشتر از اطرافیان خود اطلاعات نداشته باشند، فردی معمولی محسوب می شوند و در نتیجه، به میزان کافی خوب نیستند.

مهم نیست که این افراد چگونه این طرز فکر اشتباه را در خود شکل داده اند، مهم این است که ترک این عادت سخت است. احساس می کنید اگر با تمام وجودشان احساس می نمایند که اگر نتوانند در حضور دیگران فوق العاده ظاهر شوند، ارزش خود را از دست می دهند. همچین آن ها بر این باورند که افراد فوق العاده همواره به راحتی راهی برای جلب توجه دیگران به سمت خود می یابند. اگر نتوانند در نقطه کانونی توجه دیگران ظاهر شوند، به این افراد احساس نامرئی بودن و دیده نشدن دست می دهد.

حالت دوم: آن ها واقعاً معتقدند که از دیگران برترند

اگر این افراد چنین باوری داشته باشند، هرکسی که این اعتقاد آن ها را به چالش بکشد، مستحق هر نوع تحقیر و توهینی است که می توانند نثار آن ها نمایند. بدیهی است که طرف مقابل هم به هیچ وجه این توهین ها را به خودش نمی گیرد اهمیتی به آن ها نمی دهد. اما این مسأله برای فرد همه چیزدان به شدت آزاردهنده است، زیرا اکنون باید با یک فرد نادان که توجهی به او نمی نماید برخورد کند.

اکنون می توانید یک فرد همه چیزدان را تشخیص دهید؟

حالا که با رفتار این افراد بیشتر آشنا شده اید و می دانید که چگونه این سندروم را در خودتان و دیگران تشخیص دهید، ارزیابی تان از رفتار خودتان چیست؟

اگر این علائم را در خودتان تشخیص دهید، برای این هفته چه کاری می توانید انجام دهید تا نسبت به نظرات، تجربه ها و دیدگاه های دیگران علاقه بیشتری نشان دهید، حتی اگر با نظرات شما مغایرت داشته باشد؟

اگر این علائم را در شخص دیگری تشخیص دهید، دفعه بعد که در کنار او بودید چه کاری می توانید بکنید تا تأثیر مثبت و مفیدی روی او بگذارید.

همواره سعی کنید فردی باشید که حس ارزشمندی را اطرافیانش ایجاد و تشدید می نماید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خطاطی مگ را بخوانید.

منبع: Live Bold and Bloom

منبع: دیجیکالا مگ

به "9 نشانه افرادی که خود را دانای کل می دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نشانه افرادی که خود را دانای کل می دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید