اعلام جزییات مهم درباره افزایش حقوق کارگران

به گزارش وبلاگ خطاطی، مذاکرات مزد 1401، نخستین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و بر اساس سیاست های دولت مبنی بر ایجاد عدالت مزدی، کارگران منتظر گشایش هایی در این حوزه هستند.

اعلام جزییات مهم درباره افزایش حقوق کارگران

به گزارش همشهری، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا های اسلامی کار کشور با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مزد کارگران و پیشنهاد افزایش 35درصدی برای آن، می پرسد: چرا نمایندگان مجلس هیچ توجهی به اجرایی نشدن قانون کار ندارند و به جای اینکه از دولت بخواهند بند دوم ماده41 قانون کار را اجرا و مزد را متناسب یا هزینه معیشت مشخص کند، یکباره آمده اند و می گویند مزد سال آینده باید 35درصد زیاد گردد؟

نقد: قاعده مشخص مزد کارگران به کلی متفاوت از فرایندی است که در قانون بودجه و در خصوص حقوق کارمندان دنبال می گردد. در مذاکرات مزد کارگری، به جای اینکه نمایندگان مجلس پیشنهاد دولت را آنالیز و تعدیل نمایند، شرکای اجتماعی طبق قانون کار به چانه زنی می پردازند و درنهایت مزد سال نو را مشخص می نمایند.

بر همین اساس، ورود مستقیم نمایندگان مجلس یا مسئولان دولتی به موضوع مشخص مزد، حتی با اهداف خیرخواهانه، تأثیری معکوس دارد و چه بسا مذاکرات مزدی را تحت تأثیر قرار دهد. مذاکرات مزد 1401، نخستین آزمون دولت سیزدهم در این حوزه است و بر اساس سیاست های دولت مبنی بر ایجاد عدالت مزدی، کارگران منتظر گشایش هایی در این حوزه هستند. در این شرایط، برترین راه چاره حمایت از مذاکرات مزدی و منافع کارگران و کارفرمایان این است که مسئولان، به خصوص نمایندگان مجلس، برای اجرای کامل قوانین موجود و تقویت فراوری با هدف توانمندسازی صاحبان بنگاه و پرداخت دستمزد مکفی به نیروی کار برنامه ریزی و به ویژه از اتخاذ مواضعی که می تواند مذاکرات سه جانبه را تحت تأثیر قرار دهد، پرهیز نمایند.

منبع: فرارو

به "اعلام جزییات مهم درباره افزایش حقوق کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزییات مهم درباره افزایش حقوق کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید