اماواگرهای احیای تالاب های لرستان، تالاب یا مزرعه؛ مسئله این است

به گزارش وبلاگ خطاطی، همزمان با روز جهانی تالابها برخی از فعالان محیط زیست، مسئولان و اصحاب رسانه راهی تالابهای پلدختر شدند تا در مراسمی نمادین حال نزار این اکوسیستم های آبی را جویا شوند.

اماواگرهای احیای تالاب های لرستان، تالاب یا مزرعه؛ مسئله این است

تالاب های استان لرستان ازجمله تالاب های یازده گانه معروف پل دختر بر روی آهک های خردشده لنداسلاید سیمره قرار دارند که حدود 10 تا 11 هزار سال پیش ایجادشده اند، تالاب هایی 11 هزارساله ای که این روزها در معرض انقراض قرارگرفته اند.

تالاب گری بلمک به عنوان بزرگ ترین تالاب لرستان پیش از تغییر کاربری به اراضی کشاورزی بیش از 600 هکتار مساحت داشته است و در حال حاضر با مرگ تدریجی این تالاب به گفته کارشناسان کمتر از یک پنجم وسعت آن قابلیت احیا شدن دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان بعدازظهر سه شنبه در مراسم روز جهانی تالابها در پلدختر گفت: متاسفانه تعدادی از تالاب های 11 گانه پلدختر، به دلیل خشکسالی های پی در پی و بهره برداری های نامناسب در سال های گذشته خشک شده اند.

سطح آب تالابهای لرستان افزایش یافت

مهرداد فتحی بیرانوند گفت: سال جاری با توجه به بارندگی خوبی که در استان داشتیم، مطابق مطالعات اجرا شده مقداری سطح آب تالابها افزایش یافته اما به هر حال نیاز به کارهای زیر بنایی در این بخش است.

وی افزود: تالاب ها هیچ جایگزینی ندارند و بر اساس مطالعاتی که اجرا شده، متخصصان محیط زیست ارزش اکولوژیک یک هکتار تالاب را 10 برابر جنگل ها و 200 برابر زمین های کشاورزی برآورد می کنند که این امر ضرورت حفظ و نگهداری تالاب ها را بیشتر برای ما مشخص می کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان با بیان این که روز جهانی تالاب ها 13 بهمن (دوم فوریه) است بیان نمود: هم اکنون شرایط ما در حوزه محیط زیست با توجه به مباحثی که در گذشته به وجود آمده شرایط خوبی در سطح جهان نبوده و به حالت بحران و هشدار رسیده است.

وی عنوان کرد: در کشور ما با توجه به شرایطی که در ارتباط با تغییرات آب و هوایی، بحث خشکیدگی جنگل ها و منابع آب و خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر به وجود آمده اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از گذشته برای ما مشهود و مبرهن است.

فتحی بیرانوند گفت: روز جهانی تالاب ها به صورت نمادین بوده و توجه به این حوزه باید در دستور کار دولتمردان در حوزه سیاست گذاری و همچنین کسانی که دل در گرو محیط زیست دارند قرار بگیرد.

وی شرح داد: موضوع تالاب ها امروز پر رنگ تر از سال گذشته دیده شده برای اینکه این اهمیت برای مسئولان و مدیران اجرایی استان و همچنین برای مردم مشخص و مشهود شود.

تالابهای لرستان حفاظت شده می شوند

وی به شرایط تالاب های استان لرستان اشاره و خاطر نشان کرد: در مناطق مختلف استان لرستان تالاب های خیلی خوبی وجود دارد که می تواند نقش بسیار موثری را در تغییرات اقلیمی و تاثیرات مثبت در حوزه محیط زیست برجای بگذارد.

فتحی بیرانوند گفت: در شهرستان پلدختر نزدیک به 18 هزار هکتار حوزه تالاب ها با احتساب خود تالاب و محیط اطراف آنها است که به عنوان شکار و صید ممنوع معرفی شده و در حال پیگیری هستیم تا طی سال های آینده به عنوان منطقه حفاظت شده مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست را دریافت کنیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان لرستان گفت: امیدواریم تالاب های پلدختر مانند نگینی در استان لرستان بدرخشند و نقش خود را در حوزه های مختلف از جمله بحث های اکوتوریسم و گردشگری، تغییرات اقلیمی و تاثیرات مثبتی که بر روی زندگی مردم استان و شهرستان دارد ایفا و جایگاه اصلی را خود را پیدا کنند.

رایزنی برای احیای تالاب گری بلمک

فتحی بیرانوند گفت: مدتی است با همکاری بزرگان محلی و همچنین شورای اسلامی روستای ولی عصر پلدختر در حال رایزنی هستیم که با مشارکت مردم بتوان تالاب گری بلمک را احیا کرد.

وی با بیان اینکه تالاب گری بلمک یکی از زیباترین تالاب ها در غرب کشور شناخته شده است، افزود: با توجه به جایگاهی که این تالاب دارد هم از نظر منظر و هم از نظر زیستگاه پرندگان می توان با کمک مردم سال جاری شاهد احیای آن باشیم که در این رابطه حمایت های دولتی و مردمی برای کمک به محیط زیست لازم است.

وی افزود: تالاب های دیگر مانند تنوردر دورود و بیشه دالان بروجرد به عنوان تالاب های نمونه در سطح استان مورد حمایت محیط زیست هستند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان لرستان بیان نمود: تالاب بیشه دالان هزار و 560 هکتار است که به واسطه تغییر کاربری های که در اطراف آن اجرا شده هم اکنون حدود 913 هکتار از این تالاب ها باقیمانده که 80 هکتار آن در اختیار محیط زیست استان واقع شده است.

وی عنوان کرد: مشابه کاری که در تالاب پلدختر در حال انجام داریم در تالاب بیشه دالان بروجرد و تنوردر دورود نیز به کمک جوامع محلی، روستاییان و کشاورزان در حال انجام است تا بحث احیای این تالابها را انجام دهیم.

فتحی بیرانوند گفت: اقدامات خوب و اساسی طی یکی، دو سال اخیر در استان در رابطه با حوزه تالابی اجرا شده اما این اقدامات کافی نیست.

سفر معاون رئیس جمهور و افتتاح پاسگاه حفاظت از پرندگان مهاجر

وی شرح داد: اداره کل محیط زیست لرستان، سال گذشته برای نخستین بار عملیات اجرایی پاسگاه حفاظت از پرندگان مهاجر و همچنین جلوگیری از تخریب اکوسیستم تالاب های پلدختر را با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان سال شروع کرده است.

وی ادامه داد: در دور دوم سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ماه های آینده به استان لرستان این پاسگاه افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که راه اندازی این پاسگاه می تواند نقش بسیار مهمی در رابطه با بحث حفاظت منطقه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: سال جاری موضوع جانمایی و احداث پاسگاه تالاب بیشه دالان بروجرد با اعتبارات ملی اجرا شده تا در سال جاری و حداکثر در اوایل سال آینده پاسگاهی هم برای این تالاب داشته باشیم.

فتحی بیرانوند بیان نمود: طی سال گذشته برای نخستین بار مطالعه مشخص حقابه های زیست محیطی تالاب های استان اجرا شده تا پیش زمینه ای برای بحث تهیه طرح مدیریت زیست بومی تالاب در آینده باشد.

فتحی بیرانوند گفت: سال جاری موضوع گشت و کنترل در اطراف تالاب ها بسیار تشدید شده به طوری که عشایر مستقر در منطقه متوجه این موضوع شده اند.

پایش زیستی منابع آبی تالاب های لرستان

وی افزود: خوشبختانه بحث شکارو صید ممنوع در تمام تالاب های استان کنترل شده و با توجه به این که تالاب های استان در جهت کریدور شمال به جنوب قرار دارند و بخش زیادی از پرندگان مهاجر مدتی در اینجا زندگی می کنند ما این مکان را برای پرندگان مهاجر امن کردیم که پرندگان زیادی در تالاب های پلدختر اتراق و زندگی می کنند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان لرستان بیان نمود: برای نخستین بار در سال های گذشته بحث پایش زیستی منابع آبی همه تالاب های استان اجرا شده، تالاب ها با توجه به این که محدوده بسته ای هستند و آلودگی می تواند تاثیر منفی در حوزه اکوسیستمی و زندگی آبزیان تالاب ها از جمله ماهیان و مابقی آبزیان و همچنین پرندگانی که به نوعی مهاجرت می کنند می توانند داشته باشند.

وی عنوان کرد: چهار فاکتور شیمیایی و فیزیکی را مورد سنجش قرار دادیم که اگر تالابها بحث آلودگی داشته باشند بتوانیم آن را کنترل کنیم، خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده است بر اساس سرشماری که اخیرا در دی ماه انجام گرفته 70 درصد بیشتر از سالهای گذشته مهاجرت پرندگان به این تالاب ها در سطح استان اجرا شده که نویدی برای ایجاد محل امنی برای پرندگان مهاجر است.

فتحی بیرانوند گفت: امیدواریم با اقدامات بیشتری که انجام می شود بتوان به عنوان منابع اصلی در سال های آینده شاهد مهاجرت بیشتر پرندگان به این منطقه باشیم.

فرسایش از تهدیدات اصلی تالابها

وی شرح داد: همچنن سال گذشته، موضوع تثبیت واریزه ها برای جلوگیری از فرسایش و رسوباتی که یکی از تهدیدات اصلی تالاب ها محسوب می شود در اطراف خیلی از تالاب ها از جمله دریاچه گهر و تالاب های پلدختر با اعتبارات استانی و ملی اجرا شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که تالاب ها در یک نقطه جغرافیایی قرار دارند و می تواند فرسایش تهدیدی برای آنها باشد باید بتوان این مشکل را مدیریت کرد.

فتحی بیرانوند گفت: موضوع تالاب ها بحث بسیار مهم و با اهمیتی است که امیدواریم با یک کار فرهنگی و همت جمعی پتانسیل های محیط زیست استان از جمله تالاب ها را به مردم بومی محلی بشناسانیم.

وی عنوان کرد: برنامه هایی را که تشکل ها دنبال می کنند و آموزش کلی برای جوامع اطراف تالاب و مناطقی که به نوعی از لحاظ اکوسیستمی حساس و شکننده هستند شروع خواهیم کرد تا آنها قدر این پتانسیل را بدانند.

بنابراین گزارش در پایان از 15 نفر از فعالان زیست محیطی و کارخانجاتی مانند آریا گچ و آهک هیدراته شهرستان پلدختر تجلیل شد.

این مراسم باحضور مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان، فرماندار پلدختر، جمعی از مسئولان شهرستان و فعالان زیست محیطی و تشکل های مردمی روز سه شنبه در تالاب های ولی عصر پلدختر برگزار شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اماواگرهای احیای تالاب های لرستان، تالاب یا مزرعه؛ مسئله این است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اماواگرهای احیای تالاب های لرستان، تالاب یا مزرعه؛ مسئله این است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید