با چشم دیده نمی شوند اما سرطان را نابود می نمایند

به گزارش وبلاگ خطاطی، ایرنا نوشت: محققان پیروز شدند نانوذراتی بسازند که تأثیر شیمی درمانی و ایمنی درمانی را برای درمان سرطان افزایش می دهد.

با چشم دیده نمی شوند اما سرطان را نابود می نمایند

محققان دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا نانوذرات ضدسرطانی فراوری نموده اند که به طور هم زمان شیمی درمانی و یک ایمونوتراپی (ایمنی درمانی) نو را انجام می دهد.

ایمونوتراپی نوعی روش برای درمان سرطان است که بر سیستم ایمنی بیمار اثر می گذارد و آن را به منظور مبارزه راحت تر با سرطان تقویت می نماید. ایمونوتراپی نو، ژنی را که در سرکوب سیستم ایمنی نقش دارد خاموش می نماید و در صورت ترکیب با شیمی درمانی در کوچک کردن تومورها در موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ و پانکراس (لوزالمعده) مؤثر است.

سونگ لی (Song Li)، یکی از محققان تیم پژوهشی، گفت: دو جنبه نوآورانه در پژوهش ما وجود دارد: کشف یک هدف درمانی نو و یک نانوحامل (نانوذرات حامل دارو) نو که در تحویل انتخابی ایمونوتراپی و داروهای شیمی درمانی بسیار مؤثر است.

شیمی درمانی یکی از پایه های درمان سرطان است؛ اما به جای مانده سلول های سرطانی ممکن است باعث عود تومور سرطانی شوند. این فرآیند شامل لیپیدی به نام فسفاتیدیل سِرین (یک فسفولیپید غشایی) است که معمولاً در لایه داخلی غشای سلول تومور یافت می گردد؛ اما در پاسخ به داروهای شیمی درمانی به سطح سلول مهاجرت می نماید. در سطح، فسفاتیدیل سِرین به عنوان یک سرکوب کننده ایمنی عمل می نماید و از سلول های سرطانی به جای مانده در برابر سیستم ایمنی محافظت می نماید.

محققان نانوذرات را به موش های مبتلا به سرطان تزریق کردند و دریافتند که حدود 10درصد از نانوذرات خود را به تومور رسانده اند که پیشرفت چشمگیری در مقایسه با سایر پلتفرم های برپایه نانوحامل محسوب می شد. تجزیه وتحلیل پژوهش قبلی نشان می داد که به طور میانه فقط 0.7درصد از دوزهای نانوذرات به هدف خود می رسند.

این نانوذرات به طور چشمگیری مهاجرت فسفاتیدیل سِرین سرکوب کننده سیستم ایمنی را به سطح سلول کاهش می دهند.

تیم پژوهشی میخواهد با انجام آزمایش ها بیشتر به یافته های خود اعتبار بخشد و عوارض جانبی بالقوه این درمان را آنالیز کند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "با چشم دیده نمی شوند اما سرطان را نابود می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با چشم دیده نمی شوند اما سرطان را نابود می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید