رئیس جمهوری تونس فردا راهی فرانسه می گردد

به گزارش وبلاگ خطاطی، رئیس جمهوری تونس فردا (دوشنبه) در اولین سفر خود به کشورهای غیر عربی وارد فرانسه می گردد.

رئیس جمهوری تونس فردا راهی فرانسه می گردد

به گزارش وبلاگ خطاطی، به نوشته روزنامه العربی الجدید، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس بنا به دعوت امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود قرار است فردا به این کشور سفر کند.

اهمیت این سفر در این است که هم زمان با تشدید درگیری های بین المللی بر سر بحران لیبی و نیز پس از مخالفت مجلس تونس با لایحه درخواست از فرانسه برای عذرخواهی بابت جنایت هایی که در طول استعمار تونس مرتکب شده، انجام می گردد.

نهاد ریاست جمهوری تونس در بیانیه ای بیان کرد، این سفر با هدف تحکیم روابط دوجانبه و توسعه آن صورت می گیرد و این رئیس جمهوری با همتای فرانسوی خود بعضی از مسائل مهم مشترک را آنالیز خواهد نمود.

فرانسه در روزهای گذشته کانون بحث و جدل های سیاسی تونس بود و در پی درخواست فراکسیون ائتلاف الکرامه تونس که تاکید داشت فرانسه باید بابت جنایت هایی که در طول استعمار تونس مرتکب شده است، عذرخواهی کند، جنجال زیادی داخل مجلس تونس بر پا شد. اما عدم تصویب این درخواست و نیز عدم مداخله مقامات رسمی تونس در این جنجال می تواند فضای مناسبی را برای شروع مذاکراتی آرام پیرامون مسائل مهم میان دو کشور فراهم کند.

در این رابطه، عبدالمنعم المؤدب، از تحلیلگران سیاسی گفت، انتخاب پاریس به عنوان مقصد غیر عربی توسط قیس سعید در راستای تثبیت رویکرد دیپلماتیک الباجی قائد السبسی، رئیس جمهوری سابق تونس است. عرف دیپلماتیک در این کشور بر این قرار است که به دلیل وجود ملاحظات تاریخی و مالی، فرانسه اولین مقصد غیر عربی روسای جمهوری تونس باشد.

وی اضافه نمود: قیس سعید توازن همکاری های مالی بین دو کشور را درک می نماید زیرا فرانسه اولین شریک مالی اروپا برای تونس است تا جایی که مقصد حدود 30 درصد از صادرات این کشور فرانسه است و پاریس با 16 درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی، در رأس لیست سرمایه گذاران کشورهای غیر عربی در تونس قرار گرفته است.

المؤدب ادامه داد، تصمیم رئیس جمهوری تونس برای سفر به پاریس درست بوده و در راستای حفظ منافع تونس است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله حل بحران لیبی، نقش فزاینده فرانسه در درگیری های موجود در این کشور، مرحله پسا بحران لیبی و بازسازی این کشور و نیز طمع ورزی های طرف های خارجی در منابع لیبی مطرح خواهند شد.

همچنین سفر رئیس جمهوری تونس به پاریس هم زمان با تشدید درگیری های بین المللی بر سر لیبی، اختلافات مداخله کنندگان خارجی در درگیری های این کشور و بازگشت مقتدرانه فرانسه به میدان کشمکش های دیپلماتیک و حتی نظامی با ترکیه صورت می گیرد و این اقدامات تهدیدی بر وخیم شدن مجدد اوضاع لیبی است؛ چیزی که تونس از آن هراس دارد چرا که این تونس است که همیشه بهای اجتماعی و مالی هر بحرانی را در لیبی می پردازد.

از زمان شروع بحران لیبی، تونس و فرانسه بر سر آن اختلاف دارند زیرا پاریس از دولت مستقر در شرق لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی و نیز از ابتکارعمل قاهره پیرامون لیبی حمایت می نماید، در حالی که تونس، الجزایر و مراکش درباره این ابتکارعمل جانب احتیاط را در پیش گرفته اند.

پیش از این رئیس جمهوری تونس در گفت وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی لیبی تاکید نموده و گفته بود، حاکمیت لیبی برای تونس حائز اهمیت است و از هیچ یک از طرف های درگیر در لیبی حمایت نمی نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رئیس جمهوری تونس فردا راهی فرانسه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهوری تونس فردا راهی فرانسه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید