جلسه چند کشور عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سایه تحولات سوریه

به گزارش وبلاگ خطاطی، یک رسانه عربی از تلاش مصر برای تشکیل ائتلاف امنیتی-اطلاعاتی میان کشورهایی عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سوریه خبر داد و گفت طی یک نشست محرمانه اطلاعاتی عربی در قاهره بر ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید شد.

جلسه چند کشور عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سایه تحولات سوریه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خطاطی، پایگاه خبری العربی الجدید به نقل از منابعی اختصاصی از تلاش مصر به رهبری عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات این کشور برای تشکیل یک ائتلاف امنیتی اطلاعاتی در مقابله با نفوذ ترکیه در منطقه عربی خبر داد.

این پایگاه خبری نزدیک به قطر نوشت: هفته گذشته نشستی در قاهره تحت عنوان مجمع اطلاعاتی عربی و پیرامون موضوع دخالت ترکیه در منطقه برگزار گشت و در آن یک توصیه ویژه برای رهبران سیاسی کشورهای حاضر در آن آماده شد.

به گفته منابع مذکور، توصیه نشست قاهره این بود که در وهله نخست سوریه باید به اتحادیه عرب بازشود و بی درنگ به تعلیق عضویت آن سرانجام داده شود و دوم اینکه دمشق باید در اجلاس آینده سران عرب که به ریاست الجزائر برگزار می شود، حضور یابد. (اگرچه که این نشست به دلیل شیوع بیماری کرونا تا احتمالا اواخر ماه ژوئن آینده به تعویق افتاده است) تا بدین ترتیب نقش کشورهای عربی در مقابله با زیاده خواهی های ترکیه در خاک مشروعیت پیدا کند.

منابع مذکور با تاکید بر اینکه پرونده سوریه در مقطع پیش رو شاهد فعالیت گسترده علیه ترکیه خواهد بود، گفتند: مصر، امارات و عربستان تصمیم گرفته اند با هماهنگی یکدیگر حمایت های غیرمستقیم و ضروری را از نظام سوریه در مقابله با ترکیه در خاک سوریه به عمل آورند.

به گفته این منابع، محور عربی مرکب از ریاض، قاهره، ابوظبی و منامه درصدد گسترش نفوذ خود به منظور دعوت از دیگر کشورهای همسو با خودشان در مخالفت با نقش ترکیه در منطقه برای پیوستن به این محور هستند.

ریاض و ابوظبی به کشورهایی که مایل به پیوستن به محور مذکور برای مقابله با دخالت ترکیه هستند پیشنهاد کمک های مالی، امنیتی و نفتی ارائه داده است.

به گفته منابع مذکور در حال حاضر تمرکز این محور روی الجزائر به عنوان بازیگر اصلی در پرونده لیبی است، زیرا به تعبیر آنها آنکارا مسئله لیبی را بهانه ای برای نفوذ در شمال آفریقا قرار داده است و پس از آن به سراغ مغرب خواهند رفت.

نفوذ ابوظبی میان گروه های معارض تونسی

منابع العربی الجدید از نفوذ محور مذکور در صحنه تونس خبر دادند و گفتند که این محور به دنبال تشکیل نیروهای معارضی در داخل این کشور است که مانع تسلط آنکارا بر حاکمان تونس در راستای اهدافش در شمال آفریقا شوند و این ماموریت برعهده ابوظبی است که بر گروه هایی سیاسی در داخل تونس که با گرایش های آن همسو هستند و دستورات آن را در این منطقه دنبال می کنند تسلط دارد.

به همین دلیل منابع العربی الجدید همچنین خبر دادند: قاهره طرف هایی عربی را که از روابط خوبی با دولت وفاق لیبی برخوردار است واسطه کرده است تا سرنوشت شماری از نظامیان مصری را که در جریان نبردشان در صفوف شبه نظامیان شرق لیبی به رهبری ژنرال حفتر به اسارت گرفته شدند معین کنند و به گفته منابع میدانی لیبی تعداد این نظامیان مصری پنج نفر است علاوه بر اجساد شش نظامی دیگر مصری که نزد طرابلس است.

تلاش برای تشکیل ائتلاف نظامی عربی علیه نفوذ ترکیه در شمال آفریقا

منابع العربی الجدید پیشتر از سفر محرمانه عباس کامل به چند کشور عربی خبر دادند که با هدف تشکیل یک ائتلاف اطلاعاتی و نظامی برای مقابله با حضور ترکیه در لیبی اجرا شده بود. به گفته این منابع، کامل به الجزائر، مغرب و شرق لیبی سفر کرد تا گروهی را مرکب از کنندگان دستگاه های امنیتی در منطقه شمال آفریقا تشکیل دهد که مسئول نظارت بر پرونده لیبی باشند.

به دنبال دیدارهای محرمانه ای که کامل در چند کشور عربی داشت مجمع اطلاعاتی عربی در روزهای 22 و 23 فوریه گذشته با مشارکت روسای سازمان های اطلاعات کشورهای عربی و به دعوت سازمان اطلاعات مصر در قاهره برگزار گشت در حاشیه این مجمع هم نشست های متعدد دیگری برگزار گشت.

به گفته منابع بلندپایه، دستور العمل این دیدارها بررسی خطرها و تهدیدها علیه امنیت ملی کشورهای عربی و برجسته ترین آن طرح تجزیه کشورها بر اساس اصول قومی-طائفه ای، تضعیف جهان عرب و افزایش دخالت های خارجی در مسائل منطقه است علاوه بر نقش ویرانگری که بیگانگان در این مسائل دارند.

این نشست ها همچنین به بررسی موضوع هماهنگی تلاش سازمان های اطلاعاتی عربی شرکت کننده در نشست های قاهره و تکامل تجربیات بین آنها، وحدت آرا و توسعه ساز و کارهای مبارزه با تروریسم و مقابله با رفتارهای کشورهایی پرداخت که چتر قانونی برای تامین مالی و حمایت از تروریسم فراهم می کنند.

پس از سرانجام این نشست ها، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با روسای سازمان های اطلاعات کشورهای شرکت کننده در این مجمع دیدار کرد و سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر شرح داد که السیسی در این دیدار بر حمایت مصر از همه ابتکارها برای تقویت همکاری میان کشورهای عربی در زمینه های مختلف تاکید کرد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "جلسه چند کشور عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سایه تحولات سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسه چند کشور عربی برای مقابله با نفوذ ترکیه در سایه تحولات سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید