علت کف کردن دهان نوزاد چیست و چگونه رفع می گردد؟

به گزارش وبلاگ خطاطی، بسیاری از والدین برای هر اتفاق کوچکی که برای نوزاد تازه متولد شده خود پیش می آید دچار نگرانی و استرس می شوند؛ از عرق کردن سر نوزاد و گریه کردن نوزاد در خواب گرفته تا کف کردن دهان نوزاد! کف دهان نوزاد بیشتر حباب های شیری رنگ یا بی رنگی هستند که در گوشه دهان و روی لب زیرین و چانه او جمع می شوند. اما علت کف کردن دهان نوزاد می تواند ریشه در موارد زیادی داشته باشد که غالبا هم جای نگرانی وجود ندارد.

علت کف کردن دهان نوزاد چیست و چگونه رفع می گردد؟

در این مقاله علل مختلف کف کردن دهان نوزاد آنالیز می گردد؛ پس با ما همراه شوید.

علت کف کردن دهان نوزاد

1. آیا می دانستید بچه ها هم رفلاکس معده دارند!

شیر بیش از حد در سینه مادر، می تواند باعث ایجاد نشانه های رفلاکس گردد. همچنین نوزادان معمولاً زمانی که شیر زیادی را با سرعت بالا دریافت می نمایند، به اصطلاح شیر را بر می گردانند. اما باید این را بدانید که نیمی از همه بچه ها تا 3 ماه اول، حداقل یک بار در روز شیر خود را بالا می آورند و یا دهانشان کف می نماید.

به طور کلی نوزادی که از رفلاکس معده رنج می برد به سختی می خوابد، اما راه چاره های آسان و خانگی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

  • زیر سر نوزاد را بلند کنید یا زاویه تخت را سی درجه بالاتر بیاورید. هنگامی که قسمت بالاتنه نوزاد بالاتر است، جاذبه کار خود را انجام می دهد و مانع از برگشت محتویات معده به مری می گردد.
  • همچنین می توان نوزاد را به بغل خواباند.
  • در حالتی که نوزاد در حالت خوابیده است به او شیر ندهید. بهتر است او را در حال نشسته قرار دهید و بلافاصله بعد از غذا خوردن او را نخوابانید.
  • بعد از غذا خوردن حداقل نیم ساعت نوزاد را در حال نشسته قرار دهید.
  • ماساژ باعث افزایش توانایی شناسایی، کاهش گریه و بهتر خوابیدن نوزاد می گردد.

2. شاید بیش از حد به نوزاد خود غذا می دهید

درست است که تغذیه بیش از حد نوزاد را نمی توان اندازه گیری کرد، مخصوصاً اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه کند، اما باید با زمان های شیر خوردن را آنالیز و اندازه گیری کنید. باید این را بدانید که یک نوزاد تازه به جهان آمده تنها می تواند 30 تا 60 گرم شیر (3 تا 5 قاشق غذاخوری) را در هر بار تغذیه مصرف کند. پس در صورتی که شیر بیش از حد به کودک داده گردد، کف در دهان او ایجاد می گردد. این کف، راهی برای خروج شیر زیاد از معده کودک است.

اما اگر این اتفاق در زمان خواب بیافتند، می تواند به دلیل بلعیدن بزاق در طول خواب نوزاد باشد؛ این حباب های بزاق که از دهان نوزاد خارج می گردد به شکل کف در می آیند.

بیشتر بدانید: علت زیاد شیر خوردن نوزاد و عوارض آن چیست؟

3. آروغ زدن یک امر ضروری برای نوزاد!

آروغ نزدن یا تاخیر در آروغ زدن نوزاد بعد از شیر خوردن، می تواند باعث ایجاد کف در دهان نوزاد در هنگام خواب گردد. توجه داشته باشید که انجام این کار بعد از هر وعده شیر خوردن، برای نوزاد لازم است. برای آروغ زدن نوزاد، راه های زیادی وجود دارد که دو حالت از بهترین روش ها برای آروغ زدن نوزاد عبارت هستند از:

  • روی شانه: نوزاد را روی شانه خود قرار دهید؛ صورتش به سمت شما باشد. از یک دست برای نگه داشتن او بهره ببرید و دست دیگر را برای ضربه زدن به پشت او بهره ببرید؛ مراقب سر نوزاد هم باشید.
  • در حالت نشسته روی پای مادر: نوزاد را روی پای خود قرار دهید (حالت دمر). از دست یا زانو برای نگه داشتن نوزاد بهره ببرید؛ حال با دست دیگر به پشت نوزاد بزنید.

4. مایعی به نام آمنیویی در معده نوزاد مانده است

اگر کودک شما تازه متولد شده است، احتمالا به جامانده های مایع آمنیویی که در معده اش مانده است را خارج می نماید. این مایع، مایع درون کیسه آمنیوتیک در رحم مادر باردار است.

پس این کف ها می توانند به دلیل فشار به معده باشد. یکی از روش های خارج کردن این مایع این است که آن را به سمت دهان بکشند و آن را خارج نمایند. اما این شرایط معمولاً 2 تا 3 روز بعد از زایمان از بین می رود. شما با ماساژ شکم کودک، می توانید به او یاری نموده و باعث آرامشش شوید.

5. به وجود عفونتی در بدن نوزاد فکر کنید

یکی دیگر از دلایل ایجاد کف می تواند وجود یک عفونت در بدن نوزاد باشد. نشانه های وجود عفونت عبارتن هستند از:

  • درجه حرارت بدن بالاتر از 38 درجه سانتیگراد
  • تغذیه ضعیف و بی اشتهایی
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • خواب آلودگی بیش از حد
  • تنفس سریع با تعداد بیش از 60 نفس در دقیقه
  • تغییر رفتار و گریه بیش از حد

اگر این علائم را در نوزاد خود مشاهده می کنید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید. اگر تشخیص عفونت به موقع صورت گیرد، درمانشان بسیار سریع پاسخ می دهد. اگر یک پزشک مطمئن گردد که یک نوزاد تازه متولد شده دارای عفونت است، به سرعت آغاز به درمان آنتی بیوتیکی او خواهد نمود. اما توجه داشته باشید به هیچ عنوان خودسرانه به کودک دارو ندهید.

چه زمانی باید برای وجود کف دهان نوزاد به دکتر مراجعه کنیم؟

  • کفی که به دلیل وجود عفونت در بدن نوزاد است، می تواند خطرناک باشد.
  • اگر کودک شما در آن روز واکسن داشته باشد، کف دهانش ممکن است به دلیل واکنش به تزریق باشد.
  • اگر کف دهان نوزاد به رنگ سبز، سیاه، قرمز یا بنفش باشد.
  • اگر کودک شما دچار مشکل تنفس می گردد یا رنگ کودک آبی رنگ است، باید فورا با خدمات اورژانس تماس بگیرید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که خواندن این مقاله به هیچ عنوان جایگزین توصیه های یک پزشک متخصص برای کودک شما نیست؛ پس قبل از هر اقدامی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

در آخر پیشنهاد می کنیم با دیگر مسائل رایج موجود در نوزادان، یعنی علت خس خس سینه نوزاد و علت گریه نوزاد در هنگام شیر خوردن نیز در انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "علت کف کردن دهان نوزاد چیست و چگونه رفع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کف کردن دهان نوزاد چیست و چگونه رفع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید