افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ خطاطی، مرکز فرهنگی سعدی در شیراز پس از 12 سال با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت خود را شروع کرد.

افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برگزاری مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی سعدی در شیراز با حضور علی اصغر مونسان اطلاع داد. این مرکز فرهنگی پس از 12، فعالیت خود را شروع خواهد نمود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم با اشاره به کوشش های دولت در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سرمایه گذاری 160 هزار میلیاردی در حوزه گردشگری اطلاع داد که از میان، 22 هزار میلیارد به بهره برداری رسیده است. وی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری ها در حوزه هتل سازی کشور، اذعان داشت:

شاهد هستیم که 670 هتل در کشور در حال ساخت است و 175 هتل از این آمار دارای چهار ستاره و بیشتر هستند، بعلاوه در دولت دوازدهم بالغ بر 400 هتل در کشور ساخته شده است. در این دولت بالغ بر 2200 واحد اقامتی بوم گردی نیز به بهره برداری رسیده که مجموع تخت های اقامتی در کشور از 250 هزار تخت به 460 هزار تخت افزایش یافته است.

مونسان با اشاره به افزایش تنوع محصولات گردشگری در حوزه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و کشاورزی به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه گردشگری، اظهار کرد:

نسبت به واگذاری حق بهره برداری از بعضی از واحدهای تاریخی به بخش خصوصی اقدام شد تا با جذب اعتبار این طرح ها نسبت به بهره برداری و احیای 500 باب خانه تاریخی در کشور اقدام گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به کسر بودجه وزارت خانه برای بازسازی و نگهداری بناهای تاریخی، سرانه نگهداری از هر اثر را پنج میلیون تومان دانست. وی با اشاره به افزایش کاربردی دسته بندی صنایع دستی کشور، از عدم رشد منفی این حوزه در دوران کرونا اطلاع داد و در مورد تسهیلات اختصاص یافته به فعالان حوزه گردشگری نیز یادآور شد:

1200 میلیارد تومان تسهیلات به فعالان این حوزه ارائه شده و نزدیک به 700 میلیارد تومان تسهیلات نیز به وسیله بانک ها به فعالان در آینده پرداخت می گردد.

عنایت الله رفیعی، استاندار فارس نیز در این مراسم با اشاره به برنامه افتتاح مجتمع های فرهنگی سعدی، مجموعه ورودی میراث جهانی بیشاپور، موزه تاریخی نورآباد ممسنی، سایت موزه دروازه پردیس پارسه (تخت جمشید) در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این استان، گردشگری را یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش ها برای اقتصاد کشورهای مختلف توصیف کرد. وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان فارس، اضافه کرد:

بناهای تاریخی موجود در استان فارس بخشی از داشته های ارزشمند استان فارس در حوزه گردشگری است و در بعد فرهنگی نیز وجود مشاهیر مختلفی در استان فارس بخشی از افتخارات فارس در حوزه فرهنگ است تا بتوان نسبت به جذب گردشگران مختلف اقدام کرد.

وی با اشاره به توجه ویژه ای که به صنعت گردشگری در دوران کرونا روا داشته شده است، از لزوم بهره برداری از ظرفیت های گردشگری شیراز در حوزه های گردشگری سلامت، گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعی اطلاع داد و گفت:

با توجه به اقدامات زیرساختی امید است در آیندگان بتوانند از آثار تاریخی گذشته بهره برداری و استفاده نمایند.

بعلاوه جمشید معینی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت با اشاره به احیا، بازسازی و بازسازی 28 خانه تاریخی در شیراز با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان، گفت:

فارس دارای سه هزار اثر ثبت شده و چهار اثر جهانی است و یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری است و باید برنامه ریزی کلانی برای جذب گردشگری در استان فارس داشته باشیم.

معینی با اشاره به رشد 69 درصدی ساخت هتل و اقامتگاه بوم گردی در استان فارس، تاکید نمود:

جذب سرمایه گذاران یکی از اهدافی است که در استان فارس در حوزه گردشگری توجه ویژه ای به آن وجود دارد؛ البته گفتنی است که تسهیلات مختلفی نیز در راستای حمایت از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است.

شایان ذکر است که مرکز فرهنگی سعدی، در شمال آرامگاه سعدی در شهر شیراز واقع شده است و مجموعه ای از کتابخانه و مرکز اسناد، سالن آمفی تئاتر، نمایشگاه موقت و فضای اداری و خدماتی را در بر می گیرد. اجرای طرح این مرکز فرهنگی از سال 1388 با اعتبار دولتی 57.5 میلیارد ریال و اعتبار بخش خصوصی 100 میلیارد ریال کلید خورد. این مجموعه با زیربنایی در حدود 2700 مترمربع، زمینه اشتغال برای 15 نفر را فراهم خواهد نمود.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح مرکز فرهنگی سعدی با حضور وزیر میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید