اهمیت کامپیوترها در پزشکی

به گزارش وبلاگ خطاطی، اهمیت کامپیوترها در پزشکی چیست؟ چگونه تکنولوژی کامپیوتر می تواند در زمینه پزشکی به کار گرفته گردد؟ مقاله زیر را بخوانید تا پاسخ ها را بیابید.

اهمیت کامپیوترها در پزشکی

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

اهمیت کامپیوترها در پزشکی چیست؟ چگونه تکنولوژی کامپیوتر می تواند در زمینه پزشکی به کار گرفته گردد؟ مقاله زیر را بخوانید تا پاسخ ها را بیابید.

کامپیوترها تقریباً در هر زمینه از زندگی نقش کلیدی دارند. آنها ذخیره حجم بزرگ اطلاعات را ممکن می سازند، قادر به پردازش سریع اطلاعات هستند و صاحب یک هوش داخلی هستند که اگر با هوش انسانی همراه گردد می تواند شگفتی بیافریند. به خاطر هوش و سرعت آنها، کامپیوترها در سطحی نزدیک به مغز انسان عمل می نمایند. در نتیجه کامپیوترها می توانند در زمینه های مختلفی نظیر مهندسی، پردازش و ذخیره اطلاعات، طراحی و برنامه ریزی، شبکه و تحصیل همچون سلامتی و پزشکی به کار گرفته شوند. شما ممکن است که بخواهید نگاهی به کاربردهای مختلف کامپیوترها قبل از دانستن اهمیت آنها در پزشکی بیندازید.

اهمیت کامپیوترها در زمینه پزشکی :

ذخیره اطلاعات

روش های جراحی

تست های تشخیص

انتشار اطلاعات

ذخیره داده های بیمار و اطلاعات سلامتی :

 کامپیوترها وسایلی عالی برای ذخیره داده های مربوط به بیمار هستند. بیمارستان ها از سیستم های کامپیوتر برای حفظ اطلاعات بیمار استفاده می نمایند.

 اغلب حفظ اطلاعات جزئی تاریخچه پزشکی بیماران الزامی است. پزشکان اغلب به اطلاعاتی راجع به تاریخچه خانوادگی بیمار، بیماری های فیزیکی در خانواده (اگر وجود دارد)، بیماری هایی که قبلاً تشخیص داده شده است و داروهای تجویز شده احتیاج دارند. این اطلاعات می توانند در پایگاه داده کامپیوتر ذخیره شوند.

 کامپیوترها می توانند اطلاعات نسخه و قبوض را ذخیره نمایند. آنها می توانند برای ذخیره اطلاعاتی راجع به داروهایی که برای بیمار تجویز شده اند همچون آنهایی که نمی توانند برای او تجویز شوند (داروهایی که بیمار نسبت به آنها حساسیت دارد) به کار فرایند.

 کامپیوترها ذخیره صحیح حجم بزرگ داده های پزشکی را ممکن می سازند. پزشکی شامل پایه اطلاعاتی گسترده است. مخزن کامپیوتر می تواند به اسم برترین وسیله برای دربرداشتن چنین اطلاعاتی عمل کند.

 ژورنال های پزشکی، مقالات تحقیق و تشخیص، اسناد پزشکی مهم و کتابهای مرجع می توانند به شکل الکترونیک بهتر ذخیره شوند.

استفاده از کامپیوتر در روش های جراحی :

 نرم افزار کامپیوتر برای تشخیص بیماری ها به کار می رود. آن می تواند برای معاینه اعضای داخلی بدن هم به کار رود. سیستم های کامپیوتری پیشرفته برای معاینه اعضای بدن به کار می فرایند.

 بعضی از جراحی های پیشرفته می توانند به یاری کامپیوترها انجام شوند. جراحی به یاری کامپیوتر (CAS) زمینه ای در پزشکی است که سریع پیشرفت نموده است و متخصصان پزشکی را با هوش کامپیوتری ترکیب می نماید تا منجر به روش های جراحی سریع تر و دقیق تر بگردد. در CAS مدلی از بیمار ایجاد می گردد و قبل از جراحی آنالیز می گردد. روش جراحی بر روی تصویر مجازی بیمار شبیه سازی می گردد.

 سپس جراحی می تواند به یاری روبات جراحی انجام گردد که به وسیله متخصصان پزشکی کنترل می شوند و یا این که روبات فقط در حین این که پزشکان، جراحی واقعی را انجام می دهند به آنها یاری می نماید.

 در هر دو مورد، هوش کامپیوتر بر سر کار است در نتیجه کاربرد کامپیوترها را در پزشکی تأکید می نماید.

استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تست های تشخیص :

 انواع مختلف وسایل دیدن و آنالیز در بیمارستان ها اغلب بر پایه برنامه کامپیوتری هستند.

 تصاویر پزشکی با تکنیک هایی سر و کار دارند که تصاویری را از بدن انسان برای اهداف پزشکی ایجاد نمایند. بسیاری از روش های مدرن اسکن و تصویر سازی به طور گسترده بر پایه تکنولوژی کامپیوتر هستند. به خاطر پیشرفت هایی در علم کامپیوتر ما قادر بوده ایم که بسیاری از تکنیک های تصویر سازی پیشرفته پزشکی را اجرایی کنیم.

 MRI از نرم افزار کامپیوتر استفاده می نماید. پرتو نگاری کامپیوتری از روش پردازش هندسی دیجیتالی استفاده می نماید تا تصاویر سه بعدی به دست دهد. کامپیوترهای پیشرفته و دوربین های مادون سرخ برای گرفتن تصاویر وضوح بالا به کار می فرایند. کامپیوترها به طور گسترده برای خلق تصاویر سه بعدی به کار می فرایند.

 بسیاری از وسایل پزشکی پیشرفته کامپیوترهای کوچک و برنامه ریزی شده دارند. بسیاری از ابزارهای پزشکی امروزه بر حسب دستور العمل های از پیش برنامه ریزی شده کار می نمایند. مدار و منطق در بسیاری از وسایل پزشکی یک کامپیوتر است.

 عملکرد سیستم های بیپ تخت های بیمارستان، سیستم های هشدار ضروری، ماشین های اشعه ایکس و چنین لوازم پزشکی دیگر بر پایه منطق کامپیوتر هستند.

ارتباط بین کارکنان پزشکی و بیماران، انتشار اطلاعات بین پزشکان :

 شبکه کامپیوتری ارتباط سریع تر را ممکن می سازد. ثابت شده است که کامپیوترها و اینترنت لطفی برای تمام جنبه های زندگی هستند. در زمینه پزشکی کامپیوترها ارتباط سریع تر بین بیمار و پزشک را ممکن می سازند.

 پزشکان به وسیله اینترنت بهتر می توانند همکاری بنمایند. امروزه ممکن است که نظرات متخصصان را در عرض چند ثانیه به وسیله اینترنت به دست آورد. متخصصان پزشکی که در نقاط متفاوتی از دنیا هستند می توانند در عرض چند دقیقه به یاری اینترنت ارتباط برقرار نمایند. به خاطر تکنولوژی شبکه کامپیوتر است که ارتباط شبکه آسان شده است.

 کارکنان پزشکی می توانند موضوعات پزشکی را در اجتماعات پزشکی بحث نمایند، وبلاگ ایجاد نمایند، مقاله بنویسند و در ژورنال های پزشکی که به صورت آنلاین در دسترس هستند سهیم باشند.

 به روز رسانی در زمینه پزشکی، پیشرفت ها در پزشکی، اطلاعاتی راجع به روش های تازه درمان و غیره به خاطر اینترنت و دسترسی آسان به کامپیوتر می توانند در عرض چند دقیقه به دست انسان عادی برسند.

 پزشکان می توانند تصاویر و پیغام ها را در عرض چند ثانیه مبادله نمایند و به سرعت نتایج را حاصل نمایند. آنها می توانند توصیه ها را جستجو نمایند و اطلاعات را به روشی راحت به وسیله اینترنت به اشتراک بگذارند.

اهمیت کامپیوترها نمی تواند به حد کافی بیان گردد. کامپیوترها بعد تازهی به هر زمینه داده اند که پزشکی هم از این امر مستثنا نیست.

منبع: راسخون

به "اهمیت کامپیوترها در پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت کامپیوترها در پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید