2 طرز تهیه بامیه با طعم قنادی

به گزارش وبلاگ خطاطی، بامیه یکی از لذیذترین در است. روش درست کردن بامیه با طعم قنادی آسان است و اگر در طرز تهیه بامیه خانگی دقت لازم را به خرج دهید، حتی از بامیه های بازاری و قنادی هم خوشمزه تر خواهد شد. در سرویس آشپزی مجله خبرنگاران می توانید با 2 طرز تهیه بامیه برای ماه رمضان در فر و بدون فر و بعلاوه طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار آشنا شوید. در این مقاله فیلم آموزش طرز تهیه بامیه را هم دیدن کنید.

2 طرز تهیه بامیه با طعم قنادی

طرز تهیه بامیه بدون فر

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان پخت: 10 دقیقه

میزان کالری در 100 گرم شیرینی بامیه: 400 کالری

مواد لازم برای خمیر بامیه (حدود 40 عدد بامیه)

  • آب: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • آرد سفید: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • کره: 1/8 لیوان فرانسوی دسته دار (حدود 28 گرم)
  • زعفران ساییده شده: 1 قاشق چایخوری
  • تخم مرغ (با دمای محیط): 1 عدد بزرگ

مواد لازم برای شربت بامیه

  • شکر: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • آب: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • گلاب: 1/4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زعفران سابیده شده: حدود 1 قاشق چایخوری
  • جوهر لیمو: 1/5 قاشق چایخوری (به جای جوهر لیمو می توانید از 1/5 قاشق غذاخوری آبلیمو بهره ببرید)

مراحل طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار

مرحله اول؛ درست کردن شربت بامیه

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری باید شربت بامیه یا شربت بار که در واقع همان شهد زولبیا و بامیه است را درست کنید. برای این کار ضروری است که نصف لیوان فرانسوی دسته دار آب را داخل یک قابلمه کوچک بریزید.

سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب آغاز به جوشیدن کرد، جوهر لیمو یا آبلیمو را به آن اضافه کنید. سپس کمی صبر کنید تا آب حالتی کفی به خود بگیرد. سپس شکر را به آن اضافه کنید و شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم کنید. در این مرحله از طرز تهیه شربت بامیه به هیچ عنوان نباید شربت را هم بزنید. اجازه دهید تا شکر خودش در آب حل گردد.

مرحله دوم؛ طعم دار کردن شربت بامیه

در دومین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری بعد از این که شکر در آب جوش حل شد و شربت رنگی شفاف به خود گرفت، باید آن را طعم دار کنید. برای این کار زعفران و گلاب را به شربت اضافه کنید.

قبل از اضافه کردن زعفران باید آن را خوب بکوبید و میزان کمی آب جوش به آن اضافه کنید تا رنگ باز کند. سپس حرارت زیر شربت را کم کنید و اجازه دهید شربت بار برای حدود 15 دقیقه بجوشد و به قوام برسد. توجه داشته باشید که اگر شربت شما زیر 10 دقیقه به قوام برسد، یعنی شعله گاز زیاد بوده است. در این صورت ممکن است شربت شما بعداً شکرک بزند.

روش دوم طرز تهیه شربت بار بامیه با گلوکز

یک روش دیگر برای درست کردن شهد بامیه و زولبیا این است که از گلوکز مایع بهره ببرید. در این صورت ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

حالا شکر را اضافه کنید. در این مرحله شکر را هم نزنید. اجازه دهید کمی ته نشین گردد و خود به خود حل گردد. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. حدود 2 قاشق غذاخوری گلوکز مایع را هم به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید.

زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد گردد و به غلظت خوبی برسد. شربت بار شما آماده است. استفاده از گلوکز مایع در تهیه این شربت بار بامیه های شما را حسابی براق و شفاف می نماید.

طرز تهیه انواع شیرینی و دسر را در سرویس آشپزی مجله وبلاگ خطاطی بخوانید.

طرز تهیه خمیر بامیه

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خمیر بامیه و حرارت دادن آن

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه با طعم قنادی باید در یک قابلمه نچسب، آب و کره را ترکیب کنید و روی حرارت میانه قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به جوش بیاید. آرد را الک کنید و به محض جوش آمدن آب به آن اضافه کنید.

مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس حرارت گاز را کم کنید. خمیر را با پشت یک قاشق چوبی خوب هم بزنید و تکه تکه کنید تا به خوبی پخته گردد و آب داخل خمیر تبخیر گردد. این کار را برای 8 تا 10 دقیقه تکرار کنید تا خمیر کاملا پخته گردد. سپس شعله گاز را خاموش کنید و خمیر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن شربت و تخم مرغ به خمیر بامیه

در این مرحله از طرز تهیه بامیه ساده باید کمی صبر کنید تا خمیر میزانی خنک گردد. در واقع فقط ضروری است که خمیر شما از داغی بیفتد. سپس یک قاشق از شربتی را که از قبل آماده کردید به خمیر اضافه کنید.

یک عدد تخم مرغ را هم که به دمای محیط رسیده و خوب با همزن زده شده، به خمیر اضافه کنید. خمیر را خوب با تخم مرغ و شربت ترکیب کنید. باید آن قدر خمیر را ورز دهید تا حالت یکدست پیدا کند. برای این مرحله از طرز تهیه بامیه خوشمزه خانگی می توانید خمیر را به یاری همزن نیز ترکیب کنید تا یکدست گردد.

خمیر شما باید حالت چسبندگی داشته باشد. در صورتی که مشاهده کردید خمیر شما چسبندگی ندارد، می توانید یک عدد تخم مرغ دیگر را داخل یک ظرف جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق از آن را به خمیر اضافه کنید و خوب با آن ترکیب نمایید.

اگر خمیر باز هم به حالت دلخواه نرسید، یک قاشق دیگر تخم مرغ به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر بامیه نباید خیلی شل باشد، تنها باید کمی چسبنده گردد.

مراحل پخت بامیه قنادی بدون فر

مرحله اول؛ ریختن خمیر بامیه در قیف

بعد از آماده شدن خمیر بامیه خانگی باید یک ماسوره ستاره یا شکوفه ای شکل، داخل قیف قرار دهید. از آن جایی که خمیر بامیه کمی سفت است، برای طرز تهیه بامیه بازاری بهتر است از قیف پارچه ای استفاده گردد. اگر از قیف پلاستیکی استفاده می کنید، بهتر است آن را به صورت دو لایه به کار ببرید. به این ترتیب حین کار قیف پاره نمی گردد.

مرحله دوم؛ سرخ کردن بامیه ها

در این مرحله از طرز تهیه بامیه با طعم و مزه قنادی باید آن ها را داخل روغن سرخ کنید. برای این کار باید میزانی روغن داخل یک ماهیتابه گود بریزید. به طوری که وقتی بامیه ها داخل روغن قرار می گیرند، کاملا در آن شناور شوند.

سپس بامیه ها را به مقدار دلخواه از قیف خارج کنید و با قیچی ببرید. اگر خمیر به قیچی می چسبد، می توانید نوک قیچی را به روغن آغشته کنید. زمانی که ماهیتابه پر شد، شعله گاز را روشن کنید. شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم نمایید. اجازه دهید بامیه ها پف نمایند و به خوبی سرخ شوند.

مرحله سوم؛ قرار دادن بامیه ها در شربت بار

بعد از این که همه بامیه ها را سرخ کردید و رنگ آن ها طلایی شد، باید آن ها را از روغن خارج کنید. سپس بامیه ها را بلافاصله داخل شربتی که از قبل آماده نموده بودید، بیندازید. بهتر است بامیه ها را برای 2 تا 3 دقیقه داخل شربت قرار دهید تا مواد خوب به خورد بامیه برود. در نهایت آن ها را از شربت خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

بیشتر بخوانید طرز تهیه گوشفیل با طعم بازاری

طرز تهیه بامیه خانگی در فر

اگر دوست دارید بامیه را به صورت رژیمی درست کنید، می توانید طرز تهیه بامیه در فر را امتحان کنید. برای این کار باید خمیر را درست همچون روش قبل آماده کنید. سپس فر را با دمای 220 درجه سانتی گراد روشن کنید.

کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. با یاری برس کمی روی کاغذ را چرب کنید. سپس خمیر را به مقدار دلخواه و با استفاده از قیف داخل سینی فر بریزید و با قیچی برش دهید. بامیه ها را در فر قرار دهید و صبر کنید تا رنگ آن ها کمی طلایی رنگ گردد.

بعد از اتمام طرز تهیه بامیه در فر می توانید این بامیه های رژیمی را همراه با شکلات بخورید. در صورتی که دوست دارید تنها قسمت روغن شیرینی را حذف کنید. می توانید شیرینی ها را بلافاصله بعد از خارج کردن از فر، داخل شربت بیندازید.

این روش پخت برای طرز تهیه بامیه بزرگ که به مشهورند نیز بسیار مناسب است و شما می توانید بامیه ها را در سایزهای بزرگ تر آماده کنید و داخل سس شکلات بزنید و میل کنید.

نکات و فوت و فن های طرز تهیه بامیه خانگی

  • برای سرخ کردن بامیه ها هیچ گاه شعله گاز را بیش از مقدار زیاد نکنید و آن را روی حالت میانه تنظیم نمایید. این کار از نرم شدن بامیه ها بعد از چند ساعت جلوگیری می نماید.
  • قوام نیامدن شربت بامیه به طور کامل می تواند موجب نرم شدن بامیه شما بعد از چند ساعت گردد.
  • اضافه کردن شربت به خمیر بامیه موجب تیره تر شدن رنگ آن می گردد. در صورتی که دوست دارید بامیه شما زرد رنگ گردد، می توانید این مرحله را حذف کنید. برای تیره شدن رنگ بامیه می توانید 1 قاشق غذاخوری شیره به آن اضافه کنید.
  • برای درست کردن خمیر بامیه بهتر است از ترازو بهره ببرید و یا همه مواد را مطابق با دستور پخت بامیه در این مقاله مقدار گیری نمایید.
  • در طرز تهیه بامیه خوشمزه وجود تخم مرغ در خمیر بامیه موجب می گردد تا در هنگام سرخ شدن، کمی کف کند و از همین رو روغن بامیه بعد از چند بار استفاده باید تعویض گردد.
  • برای از بین بردن بوی تخم مرغ در طرز تهیه بامیه خانگی می توانید به مقدار یک چهارم قاشق چایخوری وانیل به مواد آن اضافه کنید.
  • برای درست کردن بامیه خانگی باید بامیه های داغ را داخل شربت خنک شده بریزید و بعد از 3 دقیقه خارج کنید. در صورت تمایل می توانید بعد از آماده کردن بامیه ها روی آن ها میزانی پودر پسته با بادام بریزید.
  • بعد از تهیه بامیه خانگی حتماً بامیه ها را در یک ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.
  • اگر در دستور بامیه خانگی میزانی گلاب یا هل به مواد اضافه کنید، بامیه خانگی شما بسیار معطر می گردد.
  • در صورتی که در طرز تهیه بامیه خانگی خمیر شما شل باشد، موقع خارج شدن از ماسوره شکل نمی گیرد. در این شرایط احتمالاً به یکی از نکات و فوت و فن های طرز تهیه بامیه توجه ننموده اید. معمولاً این موضوع به خاطر زیاد بودن میزان تخم مرغ، شل بودن خمیر و استفاده از ماسوره نامناسب است.
  • در روش درست کردن بامیه حتماً از تخم مرغ های سایز کوچک بهره ببرید.

فوت و فن های درست کردن شربت بامیه

  • در طرز تهیه شربت بامیه می توانید به جای استفاده از جوهر لیمو از 1/5 تا 2 قاشق غذاخوری آبلیمو بهره ببرید. استفاده از جوهر لیمو موجب می گردد تا شیره شما به هیچ عنوان شکرک نزند.
  • برای معطر شدن شربت بامیه می توانید به جای گلاب از دانه هل نیز بهره ببرید. در نهایت هل را از داخل شربت بردارید.
  • در صورت سفت شدن شربت بامیه و یا شکرک زدن آن می توانید میزانی آب جوش به آن اضافه کنید و سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از آن شعله گاز را خاموش کنید.
  • برای خنک شدن شربت، باید آن را در دمای محیط قرار دهید. بنابراین در این مرحله برای خنک شدن شربت آن را در یخچال قرار ندهید.
  • در صورتی که شربت بامیه بیشتر از حد نیازتان بود، می توانید آن را تا چند ماه در یخچال نگهداری کنید.
  • برای اینکه متوجه شوید شربت بامیه شما به قوام رسیده یا خیر می توانید میزانی از آن را داخل یک کاسه کوچک بریزید. سپس کاسه را به آرامی تکان دهید. اگر غلظت شربت زیاد باشد ولی حرکت کند، یعنی شربت به قوام رسیده است.

فوت و فن براق شدن و سرخ کردن بامیه

  • برای براق شدن شربت بامیه می توانید در سه دقیقه آخر طرز تهیه شربت بامیه، یک قاشق غذاخوری گلوکز مایع یا شربت ذرت به آن اضافه کنید.
  • برای تزئین بامیه ها بعد از آماده شدن می توانید میزانی خلال پسته یا بادام روی آن بریزید.
  • برای سرخ کردن بامیه ها، ماهیتابه را خیلی پر نکنید تا بامیه ها فضای کافی برای پف کردن و سرخ شدن داشته باشند.
  • اگر بامیه ها را برای دو دور سرخ می کنید، بعد از تمام شدن دور اول شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید تا روغن کمی خنک گردد. بعد سری دوم بامیه ها را آماده کنید. این کار موجب می گردد تا بامیه شما خوب پف کند و ترد گردد.
  • در زمان اضافه کردن بامیه به شربت، باید شربت شما کاملا خنک و سرد باشد.
  • برای درست کردن خمیر بامیه خانگی می توانید به جای روغن از کره آب شده نیز بهره ببرید.
  • برترین روش برای طرز تهیه بامیه خشک و ترد این است که بامیه ها را در روغن سرد بیندازید و اجازه دهید شربت بامیه ها نیز خوب به قوام برسد.

سوالات متداول

در طرز تهیه زولبیا و بامیه غلظت شهد باید چگونه باشد؟

برای درست کردن زولبیا بامیه غلظت شهد باید به مقدار عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه ها نرم نشوند.

برترین روش برای پف کردن بیشتر زولبیا و بامیه چیست؟

در طرز تهیه بامیه و زولبیا اضافه کردن یک چهارم قاشق چای خوری بیکینگ پودر به ترکیب آرد الک شده موجب می گردد تا بامیه ها و زولبیاهای شما بهتر پف نمایند.

منبع:

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه بامیه با طعم قنادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه بامیه با طعم قنادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید